Gravad lax?

CarinStj

Ny medlem
Hej allihopa!
Är det någon som ved vad gravad lax heter på Spanska? Det känns som att Salmon marinado är fel ord eftersom den då kan vara marinerad på flera olika sätt och inte just gravad...

Vad säger ni ?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej allihopa!
Är det någon som ved vad gravad lax heter på Spanska? Det känns som att Salmon marinado är fel ord eftersom den då kan vara marinerad på flera olika sätt och inte just gravad...

Vad säger ni ?

Hola Carin!

Jo det heter "salmon marinado" i Spanien hälsar vår Ester här
på forumet och då tror jag på det..thumb

Ciao P :sol:

När jag för skojs skull slagit in gravad lax och finner att det verkar som översättningar, spanska Wikipedia, spanska recept etc oftast kallar det gravlax. Har själv aldrig hört det och förknippar första delen av ordet till något helt annat

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
När jag för skojs skull slagit in gravad lax och finner att det verkar som översättningar, spanska Wikipedia, spanska recept etc oftast kallar det gravlax. Har själv aldrig hört det och förknippar första delen av ordet till något helt annat

Hej Carl!
Jo gravlax kommer noga av att man grävde ner laxen förr..:D
Här är en intressant artikel om just det...
http://taffel.se/artiklar/gravlax-svensk-smak-i-kvadrat

Saludos P :sol:

Salmon curado

Ja..man säger också curado..Men på dom jag köpt står det
marinado..
Curado står väl på lagrad ost också? Gravad lax är visserligen lagrad
men bara ett par dygn..eller vad betyder curado..Botad står det
i lexikon..

Gravad lax el gravlax är en nordisk företeelse läste jag nånstans.

Saludos P ;;;;;)

Curado kommer fràn Curar.
Curar kan betyda àterhämta/läka men ocksà de sätt som man tillagade mat sà att dom skulle hàlla sig bättre. Tex Marinera, Röka, Salta, lufttorka. etc etc. Du hittar samma ord i Engelskan, Cure

Gravad lax blir isàfall Salmon curado en eneldo. Marinado är kanske mer att den ligger i blöt. men eftersom gravning inte finns pà spanska sà är det väl skit samma att säga curado eller marinado.
Direkt översatt blir det ju Salmon enterrado...

Curado kommer fràn Curar.
Curar kan betyda àterhämta/läka men ocksà de sätt som man tillagade mat sà att dom skulle hàlla sig bättre. Tex Marinera, Röka, Salta, lufttorka. etc etc. Du hittar samma ord i Engelskan, Cure

Gravad lax blir isàfall Salmon curado en eneldo. Marinado är kanske mer att den ligger i blöt. men eftersom gravning inte finns pà spanska sà är det väl skit samma att säga curado eller marinado.
Direkt översatt blir det ju Salmon enterrado...

tack, är tokig i denna fisk så detta var lärorikt för mig också. thumb

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Apropå det så har jag sett att man i Tyskland brukar skriva Gravad Lachs eller Graved Lachs på paketen, även om det inte är nåt tyskt ord. Man har bara tagit från skandinaviskan helt enkelt. :)

(Oj, ja samma på spanska wikipedia - gravlax)

Last edited:
Spanjorer brukar kalla det för "salmón ahumado" även om det betyder rökt lax om man översätter. Vill man göra egen gravad lax så finns recepten på internet under salmón ahumado... Min mans pappa brukar göra egen gravad lax och den är minst lika god om inte godare än den man köper :). Såsen brukar han köpa på IKEA (Salsa de Eneldo).

Här en recept från nätet:
http://www.recepten.se/recept/gravad_lax.html
Smaklig måltid!

Annars kan det heta "El gravlax" på spanska. Ordet är genuint i svenskan, därför lånar andra språk det rakt av eller lite ändrad. (och det lånet behöver man inte lämna tillbaka...) Viktigt i sammanhanget är uttalet, därför tyskans Gravad lachs. Andra lånord är "smorgasbord" och "ombudsman".

Last edited:
Salmón ahumado är just vad namnet antyder, rökt lax. Så var fallet tex i Madrid (minns inte vilken affär) och i Granada. Har bara köpt ett par gånger för jag tycker det är för dyrt, kostar mer än det smakar....

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Här en recept från nätet:
http://www.recepten.se/recept/gravad_lax.html
Smaklig måltid!

Annars kan det heta "El gravlax" på spanska. Ordet är genuint i svenskan, därför lånar andra språk det rakt av eller lite ändrad. (och det lånet behöver man inte lämna tillbaka...) Viktigt i sammanhanget är uttalet, därför tyskans Gravad lachs. Andra lånord är "smorgasbord" och "ombudsman".
Ja, jag trodde jag läst fel när jag såg att de använder ombudsman/ombud på engelska. Visst, det är ju ett gammalt svenskt ord men det låter ju också så väldigt svenskt. :) Såg nu via Wikipedia att de använder det i väldigt många språk; ryska, tyska, turkiska, ungerska osv.

Nya trådar

Back
Toppen