Här kommer tips på bra vitvaruaffär.

Dalevi

Ny medlem
Mina gamla föräldrar är nere i vår lägenhet och tvättmaskinen gick sönder. Vi är i Sverige och de har ingen bil. Jag chansade och ringde till Redder, en vitvaruaffär i närheten av Svenska kyrkan. De kan bra engelska och jag förklarade läget. Inga problem sa de. Så mailade vi bekräftelse, bilder på maskinen etc. 4 timmar senare är tvättmaskinen på plats, installerad och igång och den gamla bortfraktad. Allt detta för 279 euro! Nu har vi bara en maskin kvar att byta ut i lägenheten- diskmaskinen. Det kommer att bli Redder nästa gång med.:)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Visst är dom kanon, jag har tipsat om dom några andra gånger. Jag tycker det är viktigt att vi alla gynnar bolag som har sån service och inte bara stirrar oss blinda på priset. Jag vill ha ett bra bemötande hellre än att spara några euro fram och tillbaka. Om fler förstod det så skulle vi inte haft kriserna i Sverige med alla lågpris kedjor som går i konkurs.

Jag köpte flera takfläktar hos dom och efter ett år insåg jag att den ena inte skulle gå att montera utan jag ville köpa en annan. Inga problem, de tog tillbaka den till fullt pris och rabatterade den nya. Har inte stött på sådan service någon annan stans. Även jag har mailat från Sverige, de har skickat bilder på produkterna och vi har gjort upp ett pris. Och när jag kommer till Spanien så är allt fixat.

Kan bara hålla med om att det är en ovanligt bra service på Red Deer. Dom tar sig tid att ordna fram både produkter (om dom inte har det hemma) och även hantverkare om det behövs. Gynnar gärna gärna ett lokalt mindre bolag om det går och oftast så skiljer det inte heller allt för mycket i pris.

Bra tips,har någon gatuadressen så jag kan sätta en post-it i min Spanienpärm.thumb

Håller med om att servicen är guld värd när man inte är fastboende i Spanien och oftast inträffar något när man har kort om tid eller inte finns där.
Vi bör ju vara rädda om dessa småfirmor och handla där istället för att åka ut
till köpcentra för att tjäna några euro

Det var ju längesedan denna service fanns i Sverige,nu tvingas man nästan vara
sin egen hantverkare

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Den 12/4 i år köpte vi en kyl/frys, Sharp SJ-380-VWH (av typ NoFrost) hos Redder i Aguas Nuevas. Den har inte fungerat tillfredställande sedan första dagen. I frysdelen varierar temp. mellen -4C och -25C och i kyldelen mellan +-0C och +5C. Det går t.ex. inte att förvara grädde på övre hyllan i kylen, då fryser den, och glassen är halvmjuk i frysen vid vissa tillfällen.
Vi var in till butiken och talade med Manuel om detta redan efter ett par veckor och han skickade hem tekniker till oss vid två tillfällen, som andra gången lade in något mätinstrument i kylen och som en man hämtade efter 3 dagar. Manuel visade oss ett diagram som visade att det varit +4C i kylen dom dagarna och att även frysen fungerade normalt. Notera att vi själva använt 4 kyl/frystermometrar, varav en som visar högsta och lägsta temp. och då konstaterat dom stora variationer som jag skrev tidigare.
Vi for sedan hem till Sverige över sommaren, och när vi kom tillbaka var det samma sak. Vid två tillfällen kom det tekniker (från samma servicefirma) och lade in nya instrument och påstod att allt fungerade som det skulle.
Vi bad då Anette på Scand. Management ta kontakt med Sharp och hon talade meden en representant som bl.a. undrade hur vi kunde veta att det var si och så många grader i kyl/frysen, och om vi visste att man kunde reglera temp. med ett litet vred i kylskåpet. Har den mannen inte hört talas om termometrar, och trodde han inte att vi kunde läsa en bruksanvisning? Vi är pensionärer, och har haft åtskilliga kyl/frysar som alla har fungerat i många år utan problem.
Nu har vi lämnat in en reklamation till OMIC, spanska motsvarigheten till Reklamationsnämnden i Sverige, där vi alltså reklamerar företaget Redder som i detta fall har sålt denna Sharp till oss. Jag vet inte vad resultatet kan bli av detta, men även om man är i ett annat land och handlar varor som inte är tillfredställande, och man har betalat fullt pris på en vara som dessutom har 2 års garanti (till ingen nytta tydligen), så ska man inte bara acceptera detta utan vidta dom åtgärder som är möjliga.
Det är lätt att ha god service när man ska sälja varor, men det är först när ett reklamation uppstår som man har facit i hand om företaget i fråga. Därmed inget ont sagt om personalen, Miguel har nog gjort vad han har kunnat, men han har tydligen inte mandat att behandla ett kundärende på ett eget bevåg. I detta fall tycker jag inte att det föreligger någon tvekan om att denna Sharp är ett måndagsexemplar. Vi själva har ju ingen nytta eller intresse av att klaga på en vara som är korrekt.
Det blir iaf spännande att se slutresultatet av detta, om det blir något vill säga. Jag återkommer.
rocio

Hej!
Den 12/4 i år köpte vi en kyl/frys, Sharp SJ-380-VWH (av typ NoFrost) hos Redder i Aguas Nuevas. Den har inte fungerat tillfredställande sedan första dagen.......................
..................................................
.......................................denna Sharp är ett måndagsexemplar. Vi själva har ju ingen nytta eller intresse av att klaga på en vara som är korrekt.
Det blir iaf spännande att se slutresultatet av detta, om det blir något vill säga. Jag återkommer.
rocio

Tråkigt att råka ut för detta var man än befinner sig. Håll oss gärna informerade hur det går då jag handlat där redan ett par gånger....man har ju oftast inte tid eller lust att hålla på med sådant när man väl är på plats.

Hej!
Den 12/4 i år köpte vi en kyl/frys, Sharp SJ-380-VWH (av typ NoFrost) hos Redder i Aguas Nuevas. Den har inte fungerat tillfredställande sedan första dagen. I frysdelen varierar temp. mellen -4C och -25C och i kyldelen mellan +-0C och +5C. Det går t.ex. inte att förvara grädde på övre hyllan i kylen, då fryser den, och glassen är halvmjuk i frysen vid vissa tillfällen.
Vi var in till butiken och talade med Manuel om detta redan efter ett par veckor och han skickade hem tekniker till oss vid två tillfällen, som andra gången lade in något mätinstrument i kylen och som en man hämtade efter 3 dagar. Manuel visade oss ett diagram som visade att det varit +4C i kylen dom dagarna och att även frysen fungerade normalt. Notera att vi själva använt 4 kyl/frystermometrar, varav en som visar högsta och lägsta temp. och då konstaterat dom stora variationer som jag skrev tidigare.
Vi for sedan hem till Sverige över sommaren, och när vi kom tillbaka var det samma sak. Vid två tillfällen kom det tekniker (från samma servicefirma) och lade in nya instrument och påstod att allt fungerade som det skulle.
Vi bad då Anette på Scand. Management ta kontakt med Sharp och hon talade meden en representant som bl.a. undrade hur vi kunde veta att det var si och så många grader i kyl/frysen, och om vi visste att man kunde reglera temp. med ett litet vred i kylskåpet. Har den mannen inte hört talas om termometrar, och trodde han inte att vi kunde läsa en bruksanvisning? Vi är pensionärer, och har haft åtskilliga kyl/frysar som alla har fungerat i många år utan problem.
Nu har vi lämnat in en reklamation till OMIC, spanska motsvarigheten till Reklamationsnämnden i Sverige, där vi alltså reklamerar företaget Redder som i detta fall har sålt denna Sharp till oss. Jag vet inte vad resultatet kan bli av detta, men även om man är i ett annat land och handlar varor som inte är tillfredställande, och man har betalat fullt pris på en vara som dessutom har 2 års garanti (till ingen nytta tydligen), så ska man inte bara acceptera detta utan vidta dom åtgärder som är möjliga.
Det är lätt att ha god service när man ska sälja varor, men det är först när ett reklamation uppstår som man har facit i hand om företaget i fråga. Därmed inget ont sagt om personalen, Miguel har nog gjort vad han har kunnat, men han har tydligen inte mandat att behandla ett kundärende på ett eget bevåg. I detta fall tycker jag inte att det föreligger någon tvekan om att denna Sharp är ett måndagsexemplar. Vi själva har ju ingen nytta eller intresse av att klaga på en vara som är korrekt.
rocio

Kommer ni i håg detta som jag skrev om i nov-13? Nu har vi fått svar från OMIC, efter 7 mån. och vi ska besöka Redder till veckan.
Fortsättn. följer!
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

I det svar som vi fick från OMIC ber dom oss att ta kontakt med Redder för att lösa problemet. "God dag, yxskaft"!! Det var ju därför vi lämnade in en skriftlig rekl. till OMIC, FÖR ATT VI INTE KUNNAT FÅ EN LÖSNINIG MED Redder. Dom i sin tur hänvisade till Sharp, som i sin tur hänvisade till teknikerna som vid kontroller inte ansåg att det var något fel på kyl/frysen. När vi tidigare talade om för Redder att vi skulle ta kontakt med OMIC, ansåg dom att vi inte skulle rikta rekl. mot Redder utan mot Sharp. Men, det var ju med Redder vi gjorde affär, inte med Sharp. Inom parentes:Hur mycket hade det kostat den multinationella giganten Sharp att ersätta oss med ett nytt skåp? PEANUTS!!

Vid besöket hos Redder nu i veckan erbjöd dom oss att köpa en ny kyl/frys till inköpspris. T.ex skulle vi få en som kostar 399€ för 315€. (Den vi köpt som inte fungerar bra kostade 500€).

Jag vet att vi kan gå vidare till Konsument Europa, men man känner sig som David som slåss mot Goliat. Varför ska den lilla människan alltid kämpa i underläge?

I brevet från Redder till OMIC (kopia av det bifogades med brevet från OMIC till oss) skriver man att man ska sluta sälja alla produkter från Sharp, vilket är gott och väl kanske, men det hjälper ju inte oss i detta fall.

Detta är alltså historien om vår (hittills) enda erfarenhet av den spanska reklamationsnämnden OMIC.

rocio

Nya trådar

Back
Toppen