Hej!
Den 12/4 i år köpte vi en kyl/frys, Sharp SJ-380-VWH (av typ NoFrost) hos Redder i Aguas Nuevas. Den har inte fungerat tillfredställande sedan första dagen. I frysdelen varierar temp. mellen -4C och -25C och i kyldelen mellan +-0C och +5C. Det går t.ex. inte att förvara grädde på övre hyllan i kylen, då fryser den, och glassen är halvmjuk i frysen vid vissa tillfällen.
Vi var in till butiken och talade med Manuel om detta redan efter ett par veckor och han skickade hem tekniker till oss vid två tillfällen, som andra gången lade in något mätinstrument i kylen och som en man hämtade efter 3 dagar. Manuel visade oss ett diagram som visade att det varit +4C i kylen dom dagarna och att även frysen fungerade normalt. Notera att vi själva använt 4 kyl/frystermometrar, varav en som visar högsta och lägsta temp. och då konstaterat dom stora variationer som jag skrev tidigare.
Vi for sedan hem till Sverige över sommaren, och när vi kom tillbaka var det samma sak. Vid två tillfällen kom det tekniker (från samma servicefirma) och lade in nya instrument och påstod att allt fungerade som det skulle.
Vi bad då Anette på Scand. Management ta kontakt med Sharp och hon talade meden en representant som bl.a. undrade hur vi kunde veta att det var si och så många grader i kyl/frysen, och om vi visste att man kunde reglera temp. med ett litet vred i kylskåpet. Har den mannen inte hört talas om termometrar, och trodde han inte att vi kunde läsa en bruksanvisning? Vi är pensionärer, och har haft åtskilliga kyl/frysar som alla har fungerat i många år utan problem.
Nu har vi lämnat in en reklamation till OMIC, spanska motsvarigheten till Reklamationsnämnden i Sverige, där vi alltså reklamerar företaget Redder som i detta fall har sålt denna Sharp till oss. Jag vet inte vad resultatet kan bli av detta, men även om man är i ett annat land och handlar varor som inte är tillfredställande, och man har betalat fullt pris på en vara som dessutom har 2 års garanti (till ingen nytta tydligen), så ska man inte bara acceptera detta utan vidta dom åtgärder som är möjliga.
Det är lätt att ha god service när man ska sälja varor, men det är först när ett reklamation uppstår som man har facit i hand om företaget i fråga. Därmed inget ont sagt om personalen, Miguel har nog gjort vad han har kunnat, men han har tydligen inte mandat att behandla ett kundärende på ett eget bevåg. I detta fall tycker jag inte att det föreligger någon tvekan om att denna Sharp är ett måndagsexemplar. Vi själva har ju ingen nytta eller intresse av att klaga på en vara som är korrekt.
Det blir iaf spännande att se slutresultatet av detta, om det blir något vill säga. Jag återkommer.
rocio