Det vanligaste motsvarar gamla Telia. Alltså Telefonica/Movistar. Det är också de som så att säga äger ledningarna. I många städer finns inte ledningar indragna så då är det trådlöst WiFi som gäller.
Jag har haft/har Telefonica i snart ett år i Mijas Pueblo samt nu i Estepona. Jag har tur säger många eftersom jag bor ganska nära telestationen.
Normalt ADSL är hastigheten max 10MB/s, och vi har ganska nära detta. Kopplar jag en dator direkt med kabel till routern så får jag nästan 10. Med två datorer (trådlöst) och IPTV-box inkopplad (kabel) så hamnar vi på ca 8,5MB/s. För detta på ett ettårskontrakt betalar vi med skatten 41,13Euro/månad. Då ingår telefonnummer, men inga samtal. Jag tror att det är ett förstaårserbjudande som höjs efter ett år, men då kan man säga upp avtalet och starta ett nytt.
Nu har jag efter lite undersökningar fått reda på att jag ligger nära stationen så jag kan komma upp till nästan 30MB/s med VDSL. Nånting som är snabbare, men känsligt för avstånd. Vi får se vad som händer med det. Fiberoptik finns just nu endast i fyra storstäder.
Göranthumb