Herz - aldrig mer!

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SolenLyser

Guest
Semestrar man i Spanien, hyr man kanske bil. Professionella biluthyrare lämnar ut sina bilar med full tank. På Kanarieöarna har Grupo Faycan kontrakt på Herz - professionella pirater!;:;:

De tillämpar "Prepago de combustible". Det betyder att man betalar för det som finns i tanken - i förväg. Man förväntas lämna tillbaka bilen med tom tank.

Jag hade beställt en en bil på Fuerteventura och Herz drog genast 13 Euro på mitt VISA-kort för det som fanns i tanken. När jag satt mig i bilen visade bensinmätaren på 1/4 tank. Full tank är 40 liter och med ett bensinpris på 0,70 Euro/L skulle en full tank kosta 28 Euro. Lurad på 6 Euro direkt!

Ett sämre alternativ vore att inte acceptera "Prepago de combustible". Då måste man lämna tillbaka bilen med full tank, annars fyller Herz upp tanken och drar kostnaden på kortet.

Vad gör man? Jag bad att få tala med chefen som accepterade att betala tillbaka 13 Euro.

Bäst är att aldrig hyra bil hos Herz. Om du hyr bil, fråga direkt om bilen levereras med full tank eller om du har med ockrare att göra.

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
aj då.. tråkigt att höra, men då får man ju köra slut på allt och knuffa den till de hehehe
Piratas!!!

Rothie, jag klarade mig ju undan piraterna Herz eftersom jag inte låter någon trampa på mig. Problemet är att folk i allmänhet är "snälla" och accepterar att man tömmer deras plånbok. Det lönar sig inte att vara "snäll". Herz skall ha på käften!

Solenlyser, är spanjorer mer så att säga svårlurade och ser om sitt eget hus bättre än svenskar ? om man generaliserar alltså! vad tror du?

Klart att svenskar är mer lättlurade. Det beror på att man i Sverige uppfostrats till att var "snäll och artig". När t.ex. en svensk antastas av en timeshare-försäljare ser han det som oartigt att inte samtala med skurken. En svensk uppfattar säkert också namnet "Hertz" som en institution som man kan lita på. I just detta fall är kanske spanjoren lika lättlurad.
En annan sak är att våga säga ifrån om man håller på att bli lurad eller redan blivit lurad. Svensken vill inte "vara till besvär". Jag är mycket besvärlig mot dem som försöker sno mina pengar - trots att jag fortfarande har kvar mitt svenska medborgarskap.

Det var min resebyrå som hade bokat Herz och tagit betalt för hyran. Hade jag själv gått fram till Herz lucka på flygplatsen och hört att Hertz inte levererar bilarna med full tank, hade jag gått till en annan biluthyrare.

När vi hyrde bil på Lanzarote, konstaterade att bilen som skulle haft full tank bara hade 3/4. En snäll svensk hade säkert inte reagerat. Jag gick tillbaka och bad de skriva på kontraktet att bilen levererats med 3/4 tank och jag skulle lämna tillbaka den i samma skick. En snäll svensk som, utan notering i kontraktet, lämnat tillbaka bilen med 3/4 tank, hade kanske lärt sig en läxa. Biluthyraren hade nämligen fyllt upp tanken och belastat svenskens kreditkort.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen