hjälp ang sjukvård TSI/SIP kort santa pola

chichi

Ny medlem
Hej.
Min mamma bor i santa pola, har så gjort i 10 år. Jag försöker hjälpa henne att skaffa ett kort så att hon har rätt till sjukvård i Spanien. Fråga mig inte varför hon inte fixat detta tidigare..

Hon behöver ett TSI/SIP kort vad jag förstått, har NIE nr. Hur får hon detta kort? Var ska hon ansöka? så nära santa pola som möjligt. Men hon talar knappt spanska, är det en krånglig procedur att gå igenom?

Jag Har naturligtvis googlat i en evighet för att finna svar, men jag förstår inte spanska så det känns som en omöjlighet. Hoppas att någon kan hjälpa, det vore guld värt.

Stort tack på förhand!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej.
Min mamma bor i santa pola, har så gjort i 10 år. Jag försöker hjälpa henne att skaffa ett kort så att hon har rätt till sjukvård i Spanien. Fråga mig inte varför hon inte fixat detta tidigare..

Hon behöver ett TSI/SIP kort vad jag förstått, har NIE nr. Hur får hon detta kort? Var ska hon ansöka? så nära santa pola som möjligt. Men hon talar knappt spanska, är det en krånglig procedur att gå igenom?

Jag Har naturligtvis googlat i en evighet för att finna svar, men jag förstår inte spanska så det känns som en omöjlighet. Hoppas att någon kan hjälpa, det vore guld värt.

Stort tack på förhand!

Hej Googla på sip kort Spanien då får du många svar är dålig och lägga ut länkar graciass

Jag antar att hon är resident och skriven i Spanien. Har hon rätt till sjukvàrd behöver hon bara gà till "ambulatorio" (vàrdcentralen) i Santa Pola. Ligger bredvid marknadsplatsen.

Om hon inte kan spanska kan ju en tolk vara att rekommendera.

Tusen tack för snabba svar!
Hon är skriven i Spanien & då hon gick till vårdcentralen fick hon svaret att hon saknade "ett papper". Vad det nu var för papper & hur hon får tag på det vet hon inte. Men gå tillbaka & fråga då, tänker någon kanske nu. Men se nej så funkar det inte med min mamma. ;)

I mina eftersökningar har jag kommit fram till att hon behöver ta sig till ett seguridad social, kan det stämma? Kanske har de möjlighet att ordna tolk i så fall? (Tänker som i Sverige då t ex försäkringskassan kan ordna tolk).

Tusen tack för snabba svar!
Hon är skriven i Spanien & då hon gick till vårdcentralen fick hon svaret att hon saknade "ett papper". Vad det nu var för papper & hur hon får tag på det vet hon inte. Men gå tillbaka & fråga då, tänker någon kanske nu. Men se nej så funkar det inte med min mamma. ;)

I mina eftersökningar har jag kommit fram till att hon behöver ta sig till ett seguridad social, kan det stämma? Kanske har de möjlighet att ordna tolk i så fall? (Tänker som i Sverige då t ex försäkringskassan kan ordna tolk).

Hej ja det stämmer men hon måste ha ett intyg från Försäkringskassan E121 som man får från Gottland jag tror inte dom ordnar tolk jag kan ge ett telefon nummer hon heter Marja som du kan fråga om alt detta 600522520 .hon har hjälpt oss med många saker ring helst på efter middag thumb men det kostar en liten slant men väl värt graciass

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
När vi skrev in oss så behövde vi först boka en tid (cita previa) på CAISS (sök på internet var hennes kontor ligger). Där fick vi fylla i en blankett med våra uppgifter samt information om inkomst (mannen min har ju autonomo så jag som inte har inkomst hänger med på det). Detta papper lämnades in och tillbaka fick vi ett annat papper med våra sjukförsäkringsnummer. Jag tror det är det papperet som efterfrågas. När hon ändå är på CAISS bör hon be om att få det europeiska sjukförsäkringskortet, TSE, så hon har det om hon reser inom EU.

Därefter går man till vårdcentralen/sjukhuset och skriver in sig, då behövs numret som står på papperet. Med posten kommer sedan skjukkortet, TSA, det man visar upp när man behöver vård.

Så var det för oss i alla fall.

Jag trodde jag redan hade skrivit om detta på min blogg men det hade jag visst inte, det låg kvar i utkasthögen. Uppsidejsi.
Nu har jag publicerat det om det är någon som vill veta hur det går till. Eller i alla fall hur det gick till för oss. :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen