Hjälp mig rätta denna text

Status
Stängd för vidare inlägg.

wiigas

Ny medlem
Hej

Har läst boken "La chica de los zapatos verdes" och jag är nästan klar med uppsatsen vi ska skriva till den. Men eftersom jag inte är super på spanska direkt, skulle jag vara väldigt tacksam om någon här skulle kunna hjälpa mig att rätta denna text till korrekt spanska.

El libro trata de una joven, que se llama Maribel, que ha sido asesinada. La polica sospecha el novio de Maribel. Laura, una amiga de Maribel, es convencida de que el asesino no es el novio. Entonces, Laura se decide de encontrar el asesino verdadero.

En una calle muy pequeña y oscura, detrás de unos cubos de basura es la cuerpa de Maribel. Maribel es muerta, alguien ha matado ella. Polica sospecha el novio de Maribel, por consiguiente el novio es alcohólico y muy agresivo. Pero Laura (una amiga intima cuando eran niñas y ahora) es convencida de que el asesino no es el novio. Laura sabe José, no podía matar a nadie. Desde Laura y Maribel fueron tan buenos amigos, Laura quiere encontrar a la persona que asesinó a Maribel.

El libro también puede escuchar acerca de Enric. Enric y Laura encontró el cuerpo de Maribel cuando iban a casa de una exposición en el puerto. Enric ayuda a Laura a encontrar al asesino.

Julio, también un amigo de Maribel. Ayuda a encontrar el asesino. Es el sobrino de comisario Fargas. Es comisario Fargas que dirige la investigación de Maribel. Cuando Julio era un niño fue el vecino de Laura y Maribel. Vive con su familia, su madre. Su pare es muerto. Su madre es loco y cuando era niño su madre dejaba Julio en una habitacion sucia y oscura.

Laura está segura de que Julio es el asesino, para en la cuella de Maribel esta los marcas mas claro en el lado izquierda que en el lado derecha. Entonces, creen que el asesino es zurdo. Laura pensa Julio es extraño y Laura sabe que Julio es zurdo. Y es la razón por la que Laura cree Julio es el asesino.

En el terreno asesinatos ha encontrado una boton dorada, que viene de asesino's chaqueta. Laura y Enric ellos deciden a través de Julio y su madre's casa que de boton dorada, y proba lo que era Julio que asesinó a Maribel. Enric ha entrada en la casa con una pequeña llave especial mientras que Laura retene de Julio en una café. Enric enconra la chaqueta con los botons doradas, pero no tiene Julio sino su madre de Julio.

Al final del libro puede ser consciente de que la madre de Julio mató a Maribel.

Också har jag texten på svenska, så ni kan se hur jag tänkt.

Boken handlar om en ungdom, som heter Maribel, som har blivit mördad. Polisen misstänker Maribels pojkvän. Laura, en kompis till Maribel är övertygad att mördaren inte är pojkvänen. Så Laura bestämmer sig för att hitta den riktiga mördaren.

På en gata mycket liten och mörk, bakom några soptunnor hittar de Maribels kropp. Maribel är mördad, någon har dödat henne. Och polisen misstänker Maribels pojkvän, därför att pojkvänen är alkholist och mycket aggresiv. Men Laura (en intim vän när de var flickor och nu) är övertygad om att mördaren inte är pojkvännen. Laura känner José, han skulle inte kunna mörda någon. Eftersom Laura och Maribel var så goda vänner, vill Laura hitta den som har mördat Maribel.

I boken får man också höra om Enric, Enric och Laura hittade Maribels kropp när de var påväg hem från en utställning i hamnen. Enric hjälper Laura att hitta mördaren.

Julio, också en vän till Maribel. Hjälper till att hitta mördaren. Han är brorson till kommissarie Fargas. Det är kommissarie Fargas som leder utredningen om Maribel. När Julio var liten var han granne med Laura och Maribel. Han bodde med sin familj, hans mamma. Hans pappa är död. Hans mamma är galen och när han var liten låste hans mamma in Julio i smutsigt och mörkt rum.

Laura är säker på att Julio är mördaren, för att på halsen på Maribel var de tydligare märken på vänstersida än på den högrasidan. Så de tror att mördaren är vänsterhänt. Laura tycker att Julio är konstig och Laura vet att Julio är vänsterhänt. Och det är därför som Laura tror att Julio är mördaren.

Vid mordplatsen har man hittat en gyllene knapp, som kommer ifrån mördarens jacka. Laura och Enric bestämmer sig därför för att leta igenom Julio och hans mammas hus efter den gyllene knappen, så de kan bevisa att det var Julio som mördade Maribel. Enric tar sig in i huset med en liten specialnyckel medan Laura uppehåller Julio på ett café. Enric hittar jackan med de gyllene knapparna, men den tillhör inte Julio utan Julios mamma.

I slutet av boken får man veta att Julios mamma mördade Maribel.

Hoppas ni kan hjälpa mig, tack på förhand.

Mvh wiigas

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Kan titta igen det lite mer senare, men
- POLICIA heter polis.
- unos cubos de basura esta la cuerpa (ej ser)

Last edited:
hej! har titatt igenom din text och är ingen expert själv men några saker som du kan titat på är väl att polisen ska ha en artikel framför sig -La Policia inte policia bara . Börja heller int emeningar med -och , -men , fast det kasnke du skulle ändra ändå. Undrar bara om loco som mamman beskrivs, ska vara "es" och inte "esta" men det vet du kanske redan att det du skrivit är rätt? ska fråga någon som kan svara säkert så kan jag återkomma i så fall.

jag ska kolla igenom dessa punkter ni har skrivit, och nej jag är inte säker på om det ska vara ser eller estar.

Jag hoppas på mycket mer hjälp, tack så länge.

Mvh wiigas

Hola wiigas
Lite ändringar:
Esta muerta är korrekt. Esta el cuerpo är korrekt, inte la cuerpa rad 4. Alguien la ha matado. Ella behövs ,bör inte vara där.
La policia sospecha del novio de Maribel. Laura se decide a encontrar al asesino. (verdadero är onödigt) Finns lite till men min skrivare funkar ej så jag får scrolla....:mad:

Saludos P

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
När jag läste igenom din spanska text såg jag en del grammatiska fel som jag tänkte korrigera liksom vissa saker som man uttrycker på annat sätt på spanska. Jag slutade med det eftersom det slog mig att om man verkligen vill lära sig spanska eller ett annat utländskt språk, är det nog bäst att skriva så gott man kan, få det rättat och förklarat av läraren och helst med hänvisningar till aktuella ställen i grammatiken. Man kan då efteråt själv gå igenom felen och lära sig varför det är fel etc.

Jag kom också att tänka på hur viktigt det är att man lyssnar till den talade spanskan och snappar upp saker och ting som sägs på ett annat sätt än i svenskan. De som bor i ett spanskspråkigt land har ju en fördel härvidlag.

Det är ambitiöst att skriva en sådan text som du skrivit och man lär sig mycket. Du kommer att bli duktig på spanska det känner jag på mig

Kanon, hoppas på mer rättning.

Hade jag haft tiden innan jag skall vara klar med denna uppsats hade jag skickat dig en skrivare :) keep up the good working!

tackar så länge :)

När jag läste igenom din spanska text såg jag en del grammatiska fel som jag tänkte korrigera liksom vissa saker som man uttrycker på annat sätt på spanska. Jag slutade med det eftersom det slog mig att om man verkligen vill lära sig spanska eller ett annat utländskt språk, är det nog bäst att skriva så gott man kan, få det rättat och förklarat av läraren och helst med hänvisningar till aktuella ställen i grammatiken. Man kan då efteråt själv gå igenom felen och lära sig varför det är fel etc.

Jag kom också att tänka på hur viktigt det är att man lyssnar till den talade spanskan och snappar upp saker och ting som sägs på ett annat sätt än i svenskan. De som bor i ett spanskspråkigt land har ju en fördel härvidlag.

Det är ambitiöst att skriva en sådan text som du skrivit och man lär sig mycket. Du kommer att bli duktig på spanska det känner jag på mig

Jag förstår vad du menar, men jag vore väldigt tacksam om du ändå skulle kunna göra dessa korrigeringar. Genom dessa kan jag då själv reflektera, och även göra det med mina studiekamrater.
Lite på sidan om, men till sommaren har jag beställt en resa till spanien, och hoppas då kunna lära mig mycket av detta du menar!
Men som sagt, vore jag väldigt tacksam med korrigeringar från en som kan!

Tack

Mvh wiigas

Ok, Här kommer korrigeringar. Märk väl att jag inte hållit på med spanska under de senaste tjugo åren. De finns säkert andra som bor i Spanien som kan göra det bättre. Det visar sig nu att mina markeringar inte syns här i texten men du får väl jämföra med originalet

El libro trata de una joven, que se llama Maribel, que ha sido asesinada. La policia sospecha del novio de Maribel. Laura, una amiga de Maribel, esta convencida de que el el novio no es el asesino. Entonces, Laura decide de encontrar el asesino verdadero.

En una calle muy pequeña y oscura, detrás de unos cubos de basura se encuentra el cuerpo de Maribel. Maribel esta muerta, alguien la ha matado. La policia sospecha del novio de Maribel, porqué el novio es alcohólico y muy agresivo. Pero Laura (una amiga intima de Maribel desde muy joven) esta convencida de que el novio no es el asesino. Laura sabe que José, no puede matar a nadie. Puesto que Laura y Maribel fueron tan buenas amigas, Laura quiere encontrar a la persona que asesinó a Maribel.

El libro también habla de Enric. Enric y Laura encontraron el cuerpo de Maribel cuando iban a casa despues de una exposición en el puerto. Enric ayuda a Laura a encontrar el asesino.

Julio, un otro amigo de Maribel, le ayuda a encontrar el asesino. Julio es el sobrino del comisario Fargas, quien dirige la investigación del asesinato de Maribel. Cuando Julio era niño, vivia con su familia a lado de Lara y Maribel. Su padre esta muerto. Su madre, que era loca, encerraba Julio quando era pequño en una habitacion sucia y oscura.

Laura está segura de que Julio es el asesino, porque han encontrado en el cuello de Maribel al lado izquierdo mas lesiones que en el lado derecho. Por lo tanto, creen que el asesino es zurdo. Laura piensa que Julio se comporta un poco extraño y ademas sabe que Julio es zurdo. Por este motivo Laura cree que Julio es el asesino.

En el lugar del crimen han encontrado un boton dorado de la chaqueta del asesino. Laura y Enric deciden ir en busca de un boton similar para demonstrar que fue Julio quien mato a Maribel. Enric entre la casa de Julio con una pequeña llave especial mientras que Laura retiene a Julio en un café. Enric encuentra la chaqueta con los botones dorados. No es de Julio pero de su madre.

Al final del libro esta claro quefue la madre de Julio quien mató a Maribel.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Vill man roa sig kan man låta google översätta den svenska texten till spanska. Sedan tar man denna översättning och översätter till svenska:

Boken handlar om en ung kvinna vid namn Maribel, som har blivit mördad. Polisen misstänker Maribel pojkvän. Laura, en vän till Maribel är övertygad om att mördare inte är pojkvän. Således, Laura bestämmer sig för att hitta den riktiga mördaren.

I en mycket liten och mörk gata, bakom några sopor burkar hittades kroppen av Maribel. Maribel är mördad, någon hade dödat henne. Och polisen misstänker Maribel pojkvän, eftersom det är alkholist pojkvän och mycket aggressiv. Men Laura (en nära vän när de var flickor och nu) är övertygad om att mördare inte är pojkvän. Laura vet Jose, kunde inte döda någon. Sedan Laura och Maribel var så goda vänner, Laura vill hitta den person som mördade Maribel.

Boken kan också höra om Enric, och Enric Laura hittade kroppen av Maribel när de åkte till hemmet av en utställning i hamnen. Enric Laura att hjälpa till att hitta mördaren.

Julio, också en vän av Maribel. Hjälpa dem att hitta mördaren. Han är son till kommissionären för Browning. Det är kommissionären av de viktigaste färgerna på utredning av Maribel. När Julio var barn, var en granne av Laura och Maribel. Han bodde med sin familj, sin mor. Hans far är död. Hans mor är galen och när jag var liten, hennes mamma inlåst i juli i mörka och smutsiga rummet.

Laura var säker på att juli är mördare, i nacken av Maribel var tydliga märken på vänster som på höger sida. Så jag tror att mördaren är vänsterhänt. Laura verkar konstigt är jul och Laura vet att jul är vänsterhänt. Och det är därför jag tror att Laura är mördaren i juli.

På marken mord har funnit en gyllene nyckel, som kommer mördare är jacka. Laura och Enric besluta att titta igenom jul och hans mammas hem efter den gyllene nyckel, så att de kan bevisa att det var i juli som dödade Maribel. Enric komma in i huset med en särskild nyckel, medan Laura konstaterades i juli i ett café. Enric hitta jacka med guld knappar, men det inte, men i juli juli mor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen