Holidayphone tanka på sim.

Hej,
Undrar om det är någon här som använt/använder Holidayphone och vet hur man tankar på sitt simkort med mer internettid. De(Holidayphone) vet nämligen inte det själva ));)

Förut hade de Happymovil om jag minns rätt men nu är det ortelmobile simkort man får. Har ringt Ortelmobile här i Spanien och de säger att det går att tanka på kortet på Repsol, Cerreos(posten)m.m men när man frågar där har de aldrig hört talas om ortelmobile));)));)
Är i Alicante(norr om)området.
Har någon här hört talas om Ortel och vet VAR man kan tanka på så är jag JÄTTE tacksam!

Mvh

Stefan

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hade stort sett gett upp men på väg söderut från Alicante strax efter Murcia så tankade jag bilen på Repsol och passade på att fråga en sista gång om påfyllnad av simkortet.
Till min förvåning så hade de möjlighet att fylla på mitt kort.
Men funkade inte ändå till en början, efter samtal med ortelmobile som har engelsk support fick jag rådet att ta bort den ursprungliga APN inställningen för deras nät som Holidayphone informerat om att du ska ställa in innan du reser.
Superplus för Ortels support :):)men tyvärr minus för H.P:s bristande info:confused:
Om det är någon som tycker detta verkar rörigt så... Antingen så ska du vara ingenjör och ingen lekman som undertecknad.
Summa: Bra idé av Holidayphone som funkar om man inte behöver fylla på men de måste jobba på tydligare info(låsta mobiler, om du inte aktiverar surfpaketet bränner du upp dina Spanska Mb på ett kick) och support så kanske man kan rekommendera dem!

Varning för Holidayphone

Jag köpte simkort av Holidayphone och är INTE nöjd.
HOLIDAYPHONE KORTET:
Det simkort jag köpte var för stort. Fick börja semestern med att åka till en butik där de klippte till det i passande storlek för min mobil. Bad dem att se till att allt kom igång. De fick igång enbart internet och det höll i sig en eftermiddag.
Efter att ha lämnat butiken försökte jag själv följa Holidayphones instruktioner, men nu fungerade varken internet eller att ringa.
KÖPTE ETT LOKALT SIMKORT
Köpte ett lokalt simkort i en butik (billigare!). Personalen såg till att allt (ringa, sms och internet) fungerade innan jag lämnade butiken.
Pengar tillbaka från Holidayphone fick jag inte eftersom jag inte fortsatt att kontakta deras support. Finns roligare saker att göra på semestern, eller hur?
SLUTSATS:
Om det inte är viktigt för dig att kunna nås på ditt svenska mobilnummer (vilket du får genom Holiday phone) är det enklare, bättre och billigare att köpa ett ett lokalt simkort på plats.

Last edited:
Jag köpte simkort av Holidayphone och är INTE nöjd.
HOLIDAYPHONE KORTET:
Det simkort jag köpte var för stort. Fick börja semestern med att åka till en butik där de klippte till det i passande storlek för min mobil. Bad dem att se till att allt kom igång. De fick igång enbart internet och det höll i sig en eftermiddag.
Efter att ha lämnat butiken försökte jag själv följa Holidayphones instruktioner, men nu fungerade varken internet eller att ringa.
KÖPTE ETT LOKALT SIMKORT
Köpte ett lokalt simkort i en butik (billigare!). Personalen såg till att allt (ringa, sms och internet) fungerade innan jag lämnade butiken.
Pengar tillbaka från Holidayphone fick jag inte eftersom jag inte fortsatt att kontakta deras support. Finns roligare saker att göra på semestern, eller hur?
SLUTSATS:
Om det inte är viktigt för dig att kunna nås på ditt svenska mobilnummer (vilket du får genom Holiday phone) är det enklare, bättre och billigare att köpa ett ett lokalt simkort på plats.

Man måste verkligen hålla reda på vilken storlek på simkortet man har och att ens moblil INTE är operatörslåst INNAN man åker. Annars har man kopplat över sitt nummer där ingen kan svara. I.o.f.s.går det väl att ringa till den svenska kundtjänsten för ens mobiloperatör och be de ta bort vidarekopplingen. Då kan man ta emot samtal igen för den svenska taxan.

Troligtvis har du inte slagit in koden för att koppla in internet som man tydligen måste göra för att kunna surfa på sina 500/1000 Mb utan då har du surfat upp ringpotten på €5 som du gör i ett nafs.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Alltså.. vi ska åka ner två veckor i juli, ska vi då satsa på att köpa ett kontantkort där nere till våran gamla iphone 3-4 för att vi ska kunna ringa och surfa!! Och om man har mobilen låst till ett bolag,tex tre, så går det inte att aktivera telefonen med nytt kontantkort? Är det rätt uppfattat :) Mats

Alltså.. vi ska åka ner två veckor i juli, ska vi då satsa på att köpa ett kontantkort där nere till våran gamla iphone 3-4 för att vi ska kunna ringa och surfa!! Och om man har mobilen låst till ett bolag,tex tre, så går det inte att aktivera telefonen med nytt kontantkort? Är det rätt uppfattat :) Mats

Hej Mats,
hoppas jag förstår dig rätt...
Alla mobiler som är operatörslåsta fungerar inte med andra simkort vare sig de är kontant eller abonnemangskort.
Men har du en gammal eller ny mobil som ej är låst så ska det fungera med kontantkort i Spanien. Glöm inte att hålla reda på storleken på simkortet finns ju normal, micro och nano om det inte har kommit ytterligare något nytt igen.

Ska du ringa mycket till Sverige(tror inte det är direkt billigt med Spanskt kort) så skulle jag ringa över internet och använda skype, viber eller något liknande. Men har hört att Spanska mobiloperatörer inte tillåter sina kunder att ringa skype etc. över deras abonnemang(är inte säker på det sista).

Holiday phones fördelar är att du har en timme gratis att ta emot samtal på ditt svenska nummer, förutsatt att du har vidarekopplat din mobil till det tilldelade telefonnummret du får av dem.
Lyckas du koppla över din telefon(måste du göra innan du kliver ombord på planet i Sverige) och aktivera internet(när du har anlänt i Spanien) så slipper du jaga kort och kan börja semestern med just semester(att jaga kort eller påfyllning tog tid och humör av mig).
Lycka till!

Denna gång gick det även att tanka på via nätet(ortelmobile.es). Bara du har telefonnummret som du får av H.P när du beställde kortet första gången.
Billigt €5 för 500Mb och det går att ringa Skype som det inte går att göra med t.ex. Vodaphone(vissa bolag spärrar skype tror jag).

Denna gång gick det även att tanka på via nätet(ortelmobile.es). Bara du har telefonnummret som du får av H.P när du beställde kortet första gången.
Billigt €5 för 500Mb och det går att ringa Skype som det inte går att göra med t.ex. Vodaphone(vissa bolag spärrar skype tror jag).

Billigt men tickar det inte fort på MB,en när man använder Skype? think

//Eckhoff

Billigt men tickar det inte fort på MB,en när man använder Skype? think

//Eckhoff

Faktiskt inte! Blev väldigt förvånad hur länge jag har kunnat prata skype och surfat utan att Mb tagit slut. Däremot om du kör videosamtal för länge så drar det nog en hel del mer.
Det som stjäl mest Mb är nog uppdateringarna för operativsystemet och om du streamar musik eller videos.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Jag använder regelbundet Holidayphone och tycker att det fungerar bra.

Kom ihåg detta bara:
- din telefon får inte vara låst till en operatör (Telia, Tele2 osv).
- du måste veta vilken storlek på ditt simkort du ska ha. Det finns 3 storlekar: mini, micro och nano (iphone5 = nano, iphone4 = micro, samsung galaxy=micro, gammal telefon är vanligen mini).
- du måste aktivera surf direkt du slår på telefonen. Om du ringer ett par samtal innan så räcker inte din pott till för att aktivera surf.
- du kan fylla på direkt på nätetet via Ortel (fast just nu verkar deras site vara nere) om du vet telefonnummret.

OBS: du kan chatta med HolidayPhone o få nya koder skickade via mail.

Mvh Svante

Har Holidayphone tagits över av någon annan, för det verkar som ORTEL inte finns kvar längre?

http://www.telecompaper.com/news/ortel-mobile-spain-announces-closure--980156

"Spanish MVNO Ortel Mobile has announced on its website that it will cease operating on 15 December without adding any further details about the reasons behind its closure. The operator simply states that all of its promotions, including Happy Hour, free calls between Ortel numbers, free data and additional free credit will be suspended from 15 November without exception. The last day for top-ups is 01 December and customers have until 15 December to use up their credit or request that their number be ported to another operator. In May, the activities of Ortel Mobile in Spain were sold by KPN to Alfonso Rodriguez, Ortel country manager, in a management buyout."

Nya trådar

Back
Toppen