Hopplöst att avsluta teleabonnemang

Backis

Ny medlem
Spanska telebolag är ju nästan hopplösa att bli av med har jag märkt. De är också den bransch som har flest reklamationer.

I flera månader har jag försökt bli av med Movistar. Först i butik 2 gånger men där hänvisas man bara till ett spanskspråkigt telefonnummer. På detta nummer svarar försäljare som skickar vidare till andra försäljare. Inte förrän av den 5:e personen kom fick jag reda på att jag måste skicka in kopia på kontraktet, NIE och pass.

OK, jag gjorde det i februari. Inget hände. Gjorde om det i mars, fortfarande utan resultat. Idag kom en ny räkning och jag fick spelet.

Letade fram och skrev ut konsumentskyddslagen. I §12 står uttryckligen att man har rätt att avsluta kontrakt på samma sätt som man öppnade det. Med det argumentet (29 sidor text) blev jag accepterad i butiken och av med kontraktet, allt för säkerhets skull inspelat på mobilen.

Kan vara bra att veta för er som får samma eller andra konsumentproblem. Lagen heter "Ley general defensa consumidores y usuarios" och finns på nätet.

Minns att Preciosa skrivit något i samma ärende men hittade inte den tråden.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Backis!!

Jodå jag har skrivit om detta förut..Vis av (skadan..)att jag själv jobbat i
branschen hemma i SE ));) så gör jag bara på ett sätt för att få slut på "eländet".
Och det funkar varje gång. Har hjälpt några med det också efter det att
dom aldrig heller lyckats avsluta och fått faktura på faktura....dessutom
100-tals samtal som inte ringts. Nå´n sorts aut uppkoppl eller tjuveri av
ledningen...

Jag använder snigelposten. Dvs ett vanligt brev! Skratta inte..:D
Ja alltså jag skriver det på datorn först...på spanska..Har mall nu haha..
Jag tar reda på postadressen som man nästan inte får tag på men jag lyckades
en gång och sparat den noga. Huvudkontor flyttar ju inte så ofta, brukar
dessutom ha bara ett postnummer.
Jag skriver kort och koncist exakt att jag vill avsluta abonnemanget och att
det är mycket VIKTIGT ett visst datum.
Jag skriver ett brev för varje sorts abg, tex tele,adsl el mobil.

Om det är reklamation skriver jag att "detta är mycket allvarligt" (muy grave).

Har lyckats återbörda en hel del pengar åt bekanta som där Telefonica, numera
Movistar lyckats ignorera annulleringar.

Det är väl så att här liksom hemma måste man "hantera" brev och svara.
Visserligen svarar man inte här så ofta men man utför det man begärt i tysthet...

Ringa -och speciellt om man inte är spansk- är omöjligt..dom svarar men sen..
händer nada. Och tre pers ger tre olika svar fast det hjälper inte.
Inte roligare att gå till butik. Totalt hopplöst..om man inte kan uppbringa
nå´n sorts auktoritet eller på annat sätt få uppmärksamhet.

Nå´n vacker dag upptäcker dom här också att det är kunder dom lever på..:sol:

Ciao P ;;;;;)

Tillägg..när jag författat mina brev så har jag aldrig behövt presentera varken pass,NIE el
kontrakt. Fasan är ju om man har ett nytt pass som en bekant hade och inte visste sitt
gamla passnr när hon tecknade abonnemang för 20 år sen..Vi ändrar ju passnr i SE..inte här.
Abonnemanget hade kunnat blivit livslångt.... DS
 
Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen