Hund med på flyget

Gnap

Ny medlem
Är det någon som har erfarenhet av att ta med hund på flyget? Min hund är för stor för att åka inne i kabinen ( väger 13 kilo),har tänkt att skaffa transportbur och ta med i bagageutrymmet. Ryanair tar inte emot hundar men jag har läst att tex Norwegian gör det. Hur har era hundar reagerat på flygningen? Skulle vara bra att få höra lite om olika erfarenheter. Mvh
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vad jag vet så är det bara Lufthansa och British Airways som tillåter hund inne i kabinen. Bur inklusive hund får då inte överstiga åtta kilo.
Med Norweigen är min erfarenhet att det fungerar bra. På Arlanda checkas hunden 45 min innan avgång vid "specialbagage". Det som är lite bökigt vid incheck är att buren måste röntgas tom först, men är man två så underlättar det om en sköter pappersarbetet och en passar hund och packning.
I Alicante blir det lagom att först vänta på sitt bagage, sedan gå till utlämning special och där vänta 10-15 min så kommer hunden pigg och glad.
Har man en superlugn hund kanske man inte behöver ge ngt lugnande, jag har en som är ganska speedad och hon får en halv tablett(receptfri i Spanien). Hon får den en stund innan vi checkar in och hon hinner somna innan vi lämnar henne.
Trådburar är inte tillåtna.
 
Våra vänner har en (mycket överviktig, över 12 kg) Cavalier King Charles Spaniel som dom har med sig till Torrevieja två gånger/år. Dom flyger med Norwegian och det har fungerat utmärkt i många år.
rocio
 
Jag flyger med en hund som väger ca 19kg och buren är lite bökig att släpa med, men har köpt en som är lätt att dela i två delar. Det underlättar hanteringen.
Flyger med Norwegian och vet egentligen inte hur det fungerar nu från terminal 5 på Arlanda. Förra vintern var det fortvarande terminal 2 där hundarna helt enkelt hämtades av personal utanför en hiss vid passkontrollen.
I Alicante nya terminal hämtas de på specialpagage lite efter att resväskorna börjat snurra runt på banden.
Jag har inte gett något lugnande och det har gått bra.
Ett tips är att vara vid incheckningen redan innan det börjar bildas kö så man slipper stå där med hunden i all trängsel. Bättre att checka in i tid och rasta hunden i lugn o ro sedan.
 
Hola Ran!

Nu ska man ju checka in och tillverka sitt eget boardingcard
vid automater på term 5 på Arlanda. Om man har hund så
måste man säkert få annan incheckning.
Rörigt är det utan like. Fast jag är ju inte ung och alert think
Alla knappade hej vilt. Såg inte en gammal människa vid
automaterna. Var var dom :D
Jag fick efter mycket om och men hjälp av en ensam kille
som hade lite jobb eftersom han inte verkade ha nån kollega...
Jaja man blir väl van...:vissla:

Ciao P :sol:
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack, Preciosa.
Så här står det på Norwegians sida:
"Observera att passagerare som behöver speciell assistens, barn som reser ensamma eller passagerare som reser med husdjur eller specialbagage måste checka in vid incheckningsdisken minst 1 timma före avgång." Så förhoppningsvis slipper jag automaterna :D
Gnap: Reser i övermorgon så kan sedan "rapportera" om det är några konstigheter :)
Myramis: Du skriver om "pappersarbete" när hunden lämnas vid specialpagage. Menar du pass o resedokument som man fått från incheckningen eller är det nåt nytt som man måste fylla i kanske?
 
Det gick jättebra på Arlanda i går. Anlände strax efter 06 pga tåget och då var det mycket folk bakom Norwegian incheck men inga köer så jag gick dit o frågade om jag fick checka in direkt fast flyget skulle gå 10.55.
Det var Ok så jag blev av resväskan direkt och fick buren märkt m remsan.

10-tiden gick jag till specialbagage inlämning och det var bara att lyfta buren till bandet för att röntgas och ta mot den på andra sidan samt stoppa i hunden och dra den några meter till hissen. Inga konstigheter. Tror inte ens att de kollade hennes papper fast jag hade dem i handen. Mycket enkelt.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Min veterinär i Sverige har skrivit ut Stesolid till min hund nu när han snart ska flyga för första gången.
 
Finns det några erfarenheter kring hur det är att flyga från Köpenhamn med hund från Sverige? Vi vill försöka undvika flygbyten och just nu finns massor av direktflyg med norwegian från arlanda till alicante i höst när vi planerar att åka, men förra hösten ändrades nästan alla direktflyg så att det blev byte i göteborg eller oslo. Från Köpenhamn känns det som att den risken är mindre, men då är det fråga om det går smidigt att checka in en svensk hund och så där.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen