Hur best beraekna vaerde av extras vid hyreskontrakt?

Minerva

Medlem
Det aer foermodligen en ganska dum fraaga, ty den aer kanske foer generell att besvaras vettigt, men blir tacksam foer varje foersoek.

Letar just nu efter en laegenhet for laangtidsboende (foer en person och tvaa katter, oevernattande gaester ytterst saellan) och eftersom jag kaenner inte till spanska priser, aer jag daa laangt ifraan saeker hur skulle man vaerdera till exempel gratis internet (wifi)? satelit-TV? , vatten och existerande a/c?

I laegenheter som inte har det skulle behoeva instalera det (vill inte leva utan internet, med endast spansk TV med allt dubbat paa spanska och - paa sommaren - utan a/c), kanske foer bara 6-7 maanader - om jag inte riktigt trivs med den foersta laegenheten, saa jag behoever taenka ut naagra - mer eller mindre paalitliga (helst mer) jaemfoerelse maatt.

Por favor, hur skulle ni goera detta?

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Minerva!

Med dagens utbud på hyresbostäder så skulle du kunna
få en hyreslgh för 3-400E/mån. Vatten och el tillkommer.
Det bästa är ju mobilt internet, då är du ju inte beroende av
om det finns el inte. Bara ta med sen. TV däremot..svårt. I fall du inte trivs
så är det ju bäst att inte köpa så mycket själv annat än det du
kan ta med dig.
AC bör ju absolut finnas..ofta gör det ju det.
Nu har jag gått efter mitt område och är osäker på hur det
är i andra delar.

Ciao P ;;;;;)

Tack, preciosa och nalle, men det aer inte riktigt det jag fraagade om. Jag anvaender Enalquiler att leta efter bostad och daertill kollar agenturer som anonserar daer. Hittade naagra laempliga, som tillaater saelskapsdjur, men deras extras varierar och jag aer inte saeker hur mycket vaerde (i Euro per maanad) borde man raekna foer fri vatten (10-15 euro?) internet (50 euro?), hyr mycket foer satelit TV (baade maanadskostnaden och inkoep och installation av satelit - haer drar jag total blank), hur mycket foer ac installationen? (ty om den inte finns maaste jag antingen flytta innan sommaren eller be om lov att instalera en vaeg a/c (? populaera i tropikerna, daer det inte byggs hus och laegenheter med central a/c - bara offentliga byggnader har dem). Ty de vaerden aer "haarda" = lika foer alla i min uppfattning.

Laegenhetens laege ( foer mig helst direkt vid stranden men naera centrum, och naera kommunikationer saa laenge jag har ingen bil), utrustning (en av laegenheterna har separat tvaettrum med extra hink - perfekt foer att daer ha katter's toa, ty jag uppskattar inte de sma sandkorn som de stroer omkring i badrummet, daer jag gaar barfota - men foer naagon annan kan en separat tvaettrum ha ringa betydelse), moeblering (modern eller spansk provincial, sliten eller ny och bra kvalitet) aer ju "mjuka" vaerden, beroende paa enskildas smak och behov.

Saa det var de "haarda" vaerden jag fraagade - och fraagar - om. Snaella...?

Last edited:
tja,
Fast tel med internet och fria spanien samtal till andra fasta linjer, ligger pà runt 40€ men gàr väl pà ca 200€ för att installera om det inte finns
Sat. TV kostar nog lika mycket i mànadskostnad men blir nog dyrare att installera med box och antenn. Dà finns det bättre lösningar.
Vatten borde finnas och hur mycker beror pà din konsumtion. Normalt 30 € cirkus...
El borde ocksà finnas, räkna med en mànadsräkning pà runt 40€
En AC kan kosta (inkl installation) allt fràn 500€ upp till flera tusenlappar.

Hyr du under 11 mànader sà borde du inte behöva teckna avtal med vare sig vatten eller El bolag. det stàr ägaren för, och ni bara byter autogiro pà kontraktet.

Tel, kör med mobilt nät, det blir billigast och funkar bra om du inte behöver värsta hastigheten.

TV... Spansk digital TV, där kan du fà de flesta program pà orginalspràk.. absolut billigast.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack, Nalle, det var mycket informativ! Spansk digital TV visste jag inte om att de hade program paa originalspraak. Aer alla TV apparater i Spanien numera digitala?

Tvaa av erbjudandena aer paa 10-11 maanader, tvaa ( inkl. den mest attraktiva... foerutom att den saknar a/c) aer paa aaret runt. Och det skall altsaa innebaera egen el och vatten kontrakt? Dvs. spansk byraakrati??? Hjaelp!

alla moderna TVs har inbyggd digitalmottagare. har du en äldre som inte har det, kan du köpa en box för ca 30€.

Även om du har ett hyreskontrakt pà fler än 12 mànader (dvs ett 5àrs kontrakt) kan vatten och el finnas. Du fàr fràga ägaren.

Nya trådar

Back
Toppen