Hur klarar ni sommarhettan och kylan?

Eldorado

Avstängd
Hettan kan ta liv som i Frankrike om man inte är beredd och van. Att köra bil till och från Solkusten i juli var inte lätt på dagtid, i en cab med svart tak utan AC. De med AC tycker inte det är problem men jag tror att även en sådan bil kan få stopp så man ligger risigt till.
Siestan ska ju vara om värmen och jag såg fåtalet ute då. Många svenskar åker hit om de kan över sommaren, de med jobb blir kvar. En bekant sa att man måste duscha ofta, men vi hade 2 år med vattnet avstängt 07:00-19:00 då det var vattenbrist.

Jag hade oturen att ha eftermiddagssol in i min bostad, de var bara att ligga med korsdrag och vänta, men det var tjusig utsikt.
Blodet ställer om sig efter 3 månader säger en del.
Och det är ofta svårt att parkera i skuggan.
Jag hade inte ens en fläkt.
Av AC blir man gärna förkyld skrev en.

Hur klarar ni hettan som är kvar över sommaren?

Många klagar över kylan på vintern, det är absolut ett mindre problem. Man kan normalt klä sig varmt, men inte mer än klä av sig naken. Somliga lever och arbetar utan värme inne där, själv frös jag rejält med vinterkläderna på, då strömmen gick en vinter.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag hade oturen att ha eftermiddagssol in i min bostad, de var bara att ligga med korsdrag och vänta, men det var tjusig utsikt.
Blodet ställer om sig efter 3 månader säger en del.
Och det är ofta svårt att parkera i skuggan.
Jag hade inte ens en fläkt.
Av AC blir man gärna förkyld skrev en.

Hur klarar ni hettan som är kvar över sommaren?

Många klagar över kylan på vintern, det är absolut ett mindre problem. Man kan normalt klä sig varmt, men inte mer än klä av sig naken. Somliga lever och arbetar utan värme inne där, själv frös jag rejält med vinterkläderna på, då strömmen gick en vinter.

Buenos días!

Jag klarar inte hettan här nere så jag åker hem till Sverige.
Har varit här nere några hela somrar och sagt "aldrig mer"..
varenda gång :D
Det är olidligt. Det är ju bara strandliv som gäller och AC inne.
Inget av det är kul i längden.
Men spanjorerna har ju oftast inget att välja på men många
åker till kusten när det är 40 gr inåt landet och i norr. Dom som
kan alltså...Kroppen ställer om sig visst..men inte tillräckligt..

På vintern är det ju det problemet att man inte har bra
värmekällor inomhus och englas. AC är dyrt. Då fryser man inne
och därmed också ute. Väldigt rått blir det. Men - är solen framme
ute så leker livet :sol:

Ciao P ;;;;;)

vet inte vad luftfuktigheten är i spanien men i södra asien är medeltemperaturern ofta runt 30 grader och där brukar man anpassa sig ganska fort.

det tog mig en sommar att anpassa mig. klart att det är varmt när det gàr över 30, men nu skulle jag aldrig fà för mig att gà i shorts om det är under 25º.

visst kan man bli förkyld av AC. men det är för att de flesta inte kan ställa in den, ställ den pà 25º när det är över 30, temp skillnanden blir inte sà stor dà, och den behöver ju inte stà pà 16º.
Sen finns det ju pool ;)

Buenos días!

Jag klarar inte hettan här nere så jag åker hem till Sverige.
Har varit här nere några hela somrar och sagt "aldrig mer"..
varenda gång :D
Det är olidligt. Det är ju bara strandliv som gäller och AC inne.
Inget av det är kul i längden.
Men spanjorerna har ju oftast inget att välja på men många
åker till kusten när det är 40 gr inåt landet och i norr. Dom som
kan alltså...Kroppen ställer om sig visst..men inte tillräckligt..

På vintern är det ju det problemet att man inte har bra
värmekällor inomhus och englas. AC är dyrt. Då fryser man inne
och därmed också ute. Väldigt rått blir det. Men - är solen framme
ute så leker livet :sol:

Ciao P ;;;;;)
Vår och höst är bäst tydligen, jag ville åka ner från värsta kylan men nätterna blev kalla inne och när solen låg på blev det tvärtom.
Jag har hittat ett dubbelisolerat hus med 2glasfönster och stor källare under, inte perfekt men helt klart svårt att hitta flera, eller så får man bygga själv, bra vid hetta och kyla
Samma här om det blir hett uppe, kan man gå ner och svalka sig.

Spanjorerna åker till kusten och vi lämnar hettan, märkligt nog åker folk på semester till hettan. Canarias är definitivt svalare på sommaren, kan komma sandstormar istället.

Du menar väl att elen är dyr där som här, är det korkek dom eldar i villorna så det ryker.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
vet inte vad luftfuktigheten är i spanien men i södra asien är medeltemperaturern ofta runt 30 grader och där brukar man anpassa sig ganska fort.
Fuktigheten är hög neråt havet förstås och det kan bli 35-40 grader eller mer.

det tog mig en sommar att anpassa mig. klart att det är varmt när det gàr över 30, men nu skulle jag aldrig fà för mig att gà i shorts om det är under 25º.

visst kan man bli förkyld av AC. men det är för att de flesta inte kan ställa in den, ställ den pà 25º när det är över 30, temp skillnanden blir inte sà stor dà, och den behöver ju inte stà pà 16º.
Sen finns det ju pool ;)
Det är nog en åldersfråga också, jag åkte till Mallis ensam i augusti när jag var 15 och tog långpromenad i solen.
Jag lär ut att man ska ta det lugnt med ACn även i bilen så det inte blir så stor skillnad. Vi har bil med AC nu och 2 är förkylda.

Är man bofast med anställning där är det inte så mkt att välja på, som mer flyttbar blir man mer petig.

Sant att man anpassar sig till vaermen/kylan till en viss grad. Jag har bott laenge i tropikerna (Karibien och Central Amerika) och lika laenge i den ganska heta delen av USA (Texas, Florida, Georgia). Men ja skulle nog paapeka att jag aer anpassad till livet i hettan - med luftkonditionering i bostaden, i bilen, i alla restauranger, affaerrer, offentliga byggnader - och det goer en stor skillnad. Och nej, jag blir saellan foerkylld trots kraftiga temperaturvaexlingar flera gaanger om dagen: man anpassar sig till livet med ac ocksaa, tydligen.
Jag har laengtat efter en svensk sommar och daerfoer flyttade till Sverige i boerjan av April, skaffade (hyrde - jag koeper alldrig bostad - jag aelskar min roerelsefriher foer mycket foer att staenga in mig i en frivillig faengelse = koept bostad) en fin skaanelaenga med havsutsikt och... faatt veta att mina katter maaste stanna utanfoer Sverige drygt sex maanader till foer att avvakta antikroppstest mot rabies :-((
Saa nu sitter jag kvar i min amerikanska laegenhet vid kusten, Det aer 35 grader dag ut och dag in sedan slutet av Maj. Paa morgonen, naer det aer mindre aen 30 grader kan man gaa ut och aeta frukost paa balkongen och laata katter excitera sig av vattenfaaglar som plaskar i sjoen bara 10 meter bort. Men sen drar man naer gardiner foer att skydda bostaden fraan solen och kollar termostaten paa luftkonditioneringen. Om det aer 27 grader, trivs jag (denna anpassningsfaktor till tropikerna), vid 28 boerjar jag ha det foer varmt, och vid 26 foer kallt. Gaar till stranden och att bada strax efter frukosten, ty en strandpromenad - aeven avbruten med dopp - efter klockan 11 paa foermiddagen kan vara ganska plaagsam.
Naer jag bodde i Texas och gjorde vandringar, gick jag ut klockan 5 paa morgonen foer att komma tillbaka till klockan 10 paa morgonen: torr hetta aer foer mig vaerre aen fuktig hetta.
I tropiska Puerto Rico kan man doelja sig fraan hettan genom att aaka minst 11 kilometer upp i bergen, daer det var behagligt utan ac, och vid 15 kilometer, vid begstopparna kunde det rent av vara kallt i Augusti och tidigt paa morgonen tog man gaerna paa yllestrumpor och varma troejor. Av naagon anledning verkat det inte funka i Spanien, daer i bergen - hoer jag - aer aennu hetare aen vid kusten... Hmm

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen