Hur länge tar det att få en lagfart

Har betalt för att ordna en lagfart. Men efter 11 mån är den fortfarande inte klar. Börjar bli orolig att jag blivit blåst.
Jag och mitt ex köpte en lägenhet 1987 i Mil Palmeras.
När hon och jag skiljde oss kontaktade jag min advokatfirma och frågade hur jag skulle göra för att få lagfarten på mig (mitt ex godkände att jag fick lägenheten och hon fick vad vi hade i Sverige.
Advokatbyrån i Spanien sa att jag behövde hennes nie-nummer och att jag betalade för lagfarten i förskott (notarie mm)
Dom sa att det skulle ta 3 månader men nu har det gått 11 månader.
Varje gång jag tar kontakt med dem så säger de att:
Jeg har fått beskjed fra min kollega om at vi venter på å få tilsendt en lokal skatt fra det kommunale eiendomskontoret som fastighetsregisteret krever at vedlegges selve lagfarten når den skal presenteres.
Han har purret på det lokale skattkontoret og bedt om fortgang i utsending av denne skatten.
Och ingenting händer. Finns det någon som har ett förslag på vad jag kan göra.
MVH Peter

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om du inte får bättre besked så anlita en bättre jurist. Allvarligt talat. Skattemyndigheten kan förhala enkla saker om man inte vet hur man skall handskas med dem. Det finns "lagstadgade" maxtider för hur länge ärenden får ta. En duktig jurist vet allt sånt och ser till att få fram allt så fort det går. I detta fallet är det ju en "gåva" och det har förmodligen deklarerats. Vid varje överlåtelse skall vissa bevis om att skatter betalats och bevis om att inga skatteskulder finns visas för notarien. Det kan ta lite tid men 11 månader verkar ju lite länge.

Hej Peter!

Nu är det ju så i Orihuela kommun att dom har och har haft dålig ordning på
bostadsbeståndet i kommunen...Massor av olagligt byggda hus och
dessutom den mest "stängda" kommunen när det gäller information till allmänheten.
OT : Av dom sista 7 ordf är 4 föremål för korruption. Den siste vet jag ej.

Ja med det så kan man väl säga att det kan ta en lång tid att få svar på IBI, den kommunala skatten.
Kommunen har förlorat massa pengar på att många
hus inte varit reggade i fast.registret och betalat skatten.
Nu har dom gjort en "revision" har jag läst (hittar inte det) och ska väl ha
koll på vilka som äger hus....
Så nån gång blir det väl klart men få besked från kommunhuset verkar
inte vara nån lek :(
Det var bara hypotetiskt vad det kan bero på...Överföringen av en bostad är ju i princip
som vid en försäljning hos notaríen...Frågan är om nåt notarie-
besök har ägt rum eller om man väntar på IBI?
Undrar om du har bebolighetsintyg, Cédula de Habitabilidad?

OT Lite att läsa om kommunen:
http://spaniaposten.no/spania/orihuela-fire-av-syv-ordforere-involvert-i-korrupsjon
http://spaniaposten.no/spania/korrupsjon-i-orihuela
http://www.spaniaavisen.no/wip4/foeler-seg-glemt-og-oversett-av-kommunen/d.epl?id=2182337
http://spaniaposten.no/spania/orihuela-mener-seg-svindlet-med-kommunens-hjelp

Chao P :sol:

Last edited:
Måste erkänna att jag har dålig koll på alla spanska papper.
Vad är Cédula de Habitabilidad ?
När vi köpte lägenheten (den var helt nybyggd) 1987 och i början på 1988 fick vi lagfarten. Skatterna dras från mitt konto och jag får kvitton på att de har betalats ex kommunalskatt.
Tack för att ni svarar på mina frågor
Peter

Hej igen!

Ja vem har koll på dom :)

Vi hade nyss en fråga om detta, om man köper nybyggt så heter pappret
Licencia de primera ocupación el liknande.
Ja det är inte lätt det här med spanska papper :(
Då ska allt vara klart och bygget godkänt av kommunen i fastighetsregistret.
Lite konstigt att din advokatfirma inte kan sätta press på
kommunen eller så är det omöjligt...Undrar fortfarande om något notariemöte ägt rum
och i så fall med fullmakt från dig...om det då fattas papper så är
det klart att notarien sätter stopp...men...
Du skulle behöva en tolk och hjälp med detta. Har du betalat en ansenlig summa
till advokaten...som väl är advokat ? så är det svårt...Du måste ju ha betalat eller
ska betala överföringsskatt och notarieab plus reg i fastighetsregistret...

Tråden:
http://spanienforum.se/fastighetsfragor/9003-bebolighetsintyg.html

Chao P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har en advokatfirma där den jag har kontakt med pratar Norska. Vet att notarien krävde exet nienummer. har även betalt en ansenlig summa för lagfarten. Skall kolla upp det med om dom har varit i kontakt med notarien.
Är borta så det tar några dagar.
Peter

Har en advokatfirma där den jag har kontakt med pratar Norska. Vet att notarien krävde exet nienummer. har även betalt en ansenlig summa för lagfarten. Skall kolla upp det med om dom har varit i kontakt med notarien.
Är borta så det tar några dagar.
Peter

Ja men notarien - om det nu varit ett möte borde ju ha er lagfart (escritura)
som ni väl båda står på? Och därmed alla uppgifter på exet.
Och fullmakt för båda måste ju finnas om man är överens att föra över och den fullmakten
måste ju "lagföras" hos notarien här alt
i Sverige med en stämpel (Apostille) hos svensk behörigt notariat.
Advokatfirman måste fått fullmakt från er båda om dom skulle göra
hela processen och den ska köras gm notarie också förstås...om det bestämdes så...

OK, vi får se vad du får fram :) Undrar vilken notarie som är inblandad?
Kanske OT men idé att gå dit med tolk och fråga lite :)

Kanske allt detta är gjort men att det är detta ynka papper som du sa fattas...IBI...fastighetsskatt som
dras aut varje år och ska väl inte vara svårt att dela upp och få rätt siffror...Mystiskt :(
Chao P thumb

Last edited:
Cédula de habitabilidad är ett intyget som bevisar att huset är beboeligt.

11 månader låter länge. Om du beställer en "Nota Simple" från Fastighetsregistret (REgistro de la Propiedad) kan du se om huset står i ditt namn.

Cédula de habitabilidad är ett intyget som bevisar att huset är beboeligt.

11 månader låter länge. Om du beställer en "Nota Simple" från Fastighetsregistret (REgistro de la Propiedad) kan du se om huset står i ditt namn.

Cédula framgår i inlägg tidigare i tråden vad det är.

Han har tydligen inte det i sitt namn eftersom han frågar hur han
ska få nya escrituran.

Läs trådarna så blir det inte dubbelt.

P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen