Hur löser ni de kalla nätterna?

Hej det är IR strålning som jag läst om .Ger då förhöjd värme i ögat vilket på lång sikt leder grumling i linsen grå starr .Som jag skrev titta inte på lysrören det är annat med paneler :)
I industriella miljöer som smedjor, smältverk, glashyttor och liknande förekommer kraftig infraröd strålning utanför det mänskliga synområdet. Om allmänbelysningen är låg saknar människan pupillreflex mot värmestrålningen. Strålningen ger då förhöjd värme i ögat, vilket på lång sikt leder till grumling i linsen, grå starr, här ofta kallad "glasblåsarstarr.

Hej, hej. Det är alltså om allmänbelysningen är låg och man stirrar in i en kraftig infraröd strålning under hela arbetsdagar som det på lång sikt kan leda till grå starr. Med andra ord kan man nog ta det rätt lugnt vad gäller "risken" med IR-radiatorer. :)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
lefo1, jag hittade också studier av arbetare som jobbat i mer än tjugo år med glasblåsning eller varit utsatta för strålning från flytande stål. Där finns en förhöjd risk. Vi har grannar bosatta på våra breddgrader som opererats för grå starr. Jag har aldrig sett dem bära solglasögon. När man köper solglasögon skall man ge akt på att de skyddar för UV-strålning, inte för IR-strålning.

Värme

Värmepumpen får gå för det mesta men på kvällar så är oljeelementen oslagbara go värme som inte drar Säkert inte ekonomiska men här hemma kostar det en hel del också när vi har haft -20 gr på morgonen ett bra tag

Nya trådar

Back
Toppen