Hur letar man lägenheter på ett bra sätt?

AnAx

Ny medlem
Hej,

Jag har tittat runt på idealista.com från och till under det senaste halvåret men har nu tänkt att bli mer seriös i mitt sökande efter en lägenhet.

Frågan är hur man letar lägenhet på bästa sätt?

Jag har läst att samma lägenhet kan ligga ute hos flera mäklare till olika pris.
Hur löser man det? Går in på alla mäklares egna sidor och tittar?
Finns det en sida med länkar till dessa mäklare?
Måste man åka ner och gå runt för att eventuellt se "till salu"-skyltar?
Ni ser problematiken.

Om någon har tips för just mitt specifika fall så letar jag lägenhet vid stranden ("first line").

Tacksam för info!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det er riktig at samme bolig ofte ligger hos flere meglere. Prisen er sjelden veldig forskjellig og i mange tilfeller er det faktisk meglere som samarbeider og at de deler provisjonen seg i mellom.

Jeg anbefaler deg å finne område og boligtype før du begynner å lete. Dra gjerne rundt og se etter skilt i området du har lyst til å bo i. Ofte finner du lokale meglere i området også. Se i nærmeste "sentrum" (kjøpesenter, restaurantgate etc), de har gjerne kontorer der eller i alle fall noen prospekter. Du kan også merke deg navn på meglere fra Se vende skilt i området.

Det finnes mange, mange meglere. Og det er ikke noe krav at man er utdannet megler på noen måte. Hvem som helst kan jobbe som "megler" eller agent. Bare pass på at papirarbeidet blir gjort av en advokat (finn gjerne din egen).

De fleste jeg kjenner har kontaktet 2-3 meglere og gitt dem sine krav eller ønsker. Så har de dratt ned og blitt med rundt på visninger og sett på boliger som passer. Vær tydelig når du forteller hva du ønsker. Om 2 soverom er et krav, så skal de ikke vise deg boliger med ETT soverom etc.

Förstår att du blir förvirrad. Det är en djungel. Vi gjorde så att vi ringade in det vi ville ha, 2sovrum, veranda, pool, prisklass etc, etc. Sen tog vi kontakt med några svensktalande mäklare, talade om vad vi ville ha och vilka dagar vi kunde åka runt och titta så fick de komma och hämta oss och köra runt. Det som se avgjorde förutom lägenheten, pris och sånt var faktiskt vilken mäklare och vad den kunde erbjuda oss i service i samband med köpet. Vi kan inte spanska och vi jobbar fortfarande så det är inte bara att åka ner när som helst. Vi valde Sara på Lomas del mar, hon har hjälpt oss hela vägen med lagfart, el och vatten, gaskontroll, försäkting etc och vi är alltid välkomna med frågor trots att köpet är klart sen länge och det är guld värt. Lycka till och ha det så kul på en spännande resa!

Rätt att flera mäklare har samma objekt. ASIVEGA är en samman slutning av mäklare som hjälps åt med områdets objekt. En av föreningens grundare Okendo , Karen och hennes man Ulrich kan jag varmt rekommendera som fixar alla steg i ett köp.
Provade också en del svenskmäklare på plats och tyvärr fick vi inte samma förtroende för dem.

http://asivega.com/inicio/en
http://okendo.com/start

Jag använde densamma mäklaren, Grupo Okendo som är en spansk mäklare. Alla talar dock engelska. Och Ulrich tyska. Okendo tillhör dessutom sk API-mäklare, som för mig är ett garanti för seriösa mäklare, för de blir kontrollerade av en organisation (API).
Därmed har jag inte sagt att det inte finns seriösa utanför denna organisation.

Jag hittade min lägenhet i centrum till ett bra pris genom dem. Är helnöjd och kan varmt rekommendera dem.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Finns väl egentligen inget korrekt svar. Vad som känns bäst för dig är ju det rätta.

Idealista och fotocas Är de 2 största sajterna i Spanien. Kyero Är en annan bra sajt.
Ringa in de du tycker Är intressanta och ta kontakt med de mäklare som annonserar dem. När du väl är redo att resa ner och titta pà objekt, bokar du visningar med dem.

Men det finns mànga olika alternativ, vissa erbjuder visningresa som gör att din resa blir mycker billig eller tom gratis. Nackdelen är ju dà att du blir bunden till denna mäklaren. (vilket iofs inte behöver vara dàligt)

AnAx. Vi visste ganska direkt vad vi ville köpa och att det skulle vara i Torrevieja. Läste på om områden. Gav tydliga önskemål till både sv. och eng. mäklare om stor lght, maxpris, havsnära och centralt.

Repeterade dessa önskemål tre ggr om med mäklarna, innan resan ned, för att undvika slöseri på tid.

Besökte även en spansk mäklare på plats. De hade reklam i fönstren; "Pratar svenska".

Fick suveräna visningar av samtliga mäklare.

Som flera redan sagt i andra trådar tyckte även vi att de var bra att kolla på plats, områden för en helt annan karisma på plats.
Så jag skulle rekommendera om det finns tid att åka runt först och kolla områden, och sen kolla hus i de man gillar mest.

Lycka till

Stef, det är en bra rekommendation! Vi promenerade mil på kvällarna, för att insupa atmosfärer och nog fanns objekt vi ville ha, men cityläget vann ändå. Denna gång...

Nya trådar

Back
Toppen