Hur mycket kan man pruta?

southqvist

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en lägenhet i Barcelona och kollat en hel del på nybyggda lägenheter. Tänkte höra om det är någon här som vet ungefär hur mycket man kan pruta på dem?

Tack så länge!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vet inte hur det är i Barcelona, men jag prutade ca 11% (för tre ár sedan) och fick köpa i Torrevieja. Annars tänker jag att det beror pä hur angelágen man är att fá lágenheten. Blir det höger bud sá säljs den dit. Mig veterligen finns inte budgivning som i Sverige. Om man är ute och "sonderar marken" lite sá kan man ju pruta tills man skäms (som i Sverige). Försok ta reda pá vad ungefär liknade lägenheter har gátt för. Iaf kan man ju titta pá tex www.yaencontre.es som har även nya objekt, inte bara segundamano för att bilda sig en uppfattning.

Det går nog inte att svara generellt på hur mycket man kan pruta.
Det beror på hur relevant utgångspriset är från ett marknadspris, hur benägen säljaren är, hur många köpare som är intresserade av objektet, om området är nybyggt och tomt så är det mer risk och därmed prutläge.
Somliga bankåtertagna objekt, ligger med fel pris, då de annars får en hit i sin balansräkning. Men den kommer ändå, när verkligheten kommer ikapp.
Jag var med och la bud (ett skambud tyckte jag) på 165 kEURO. Objektet var redan nedsatt ganska rejält nyligen till 189 kEURO. Då hade redan ett bud på 165 lämnats och antagits!
Så testa att lämna ett skambud, du kan ju alltid höja, men knappast sänka!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
En något gammal tråd, men jag gör ett försök ändå… :)

@southqvist Hur gick det med ditt köp? Gick det bra att pruta på även nyproduktion/bygge?

Vi tittar just nu på olika nyproduktion/bygge i Torrevieja och med det enorma utbudet där så funderar vi på hur det brukar funka med att pruta/lägga bud på olika objekt.

En mäklare jag pratade med nämnde att man vanligtvis inte prutar på nyproduktioner eftersom det är priser som sätts av byggherren, någon som har erfarenhet av hur det brukar funka?

Så gammal tråd så skicka ett PM gm att klicka på
hans/hennes nicknamn...verkar inte varit inne sen 2012.
Då brukar man få svar!

Generellt brukar det ju inte gå att pruta på nybyggnation...
Ja om inte banken tagit över :) Men inget är ju hugget i sten här nere.

Chao P :sol:

Tack för tipset Preciosa, jag prövar det!

Bra att veta hur det brukar funka, min första reaktion med tanke på utbudet vara att försöka pruta, men man kanske försöker få till något annan extra istället.

Stort tack! :)

Nu läget är nog sådant att Spansk prissättning är väldigt varierande , går det så går det.
Det räcker med en " lättlurad ". Men bud och motbud , förhandling fungerar här också.
Spanjorer har varit hårdnackade med pris och "fattiga" Engelskmän enklare att pruta med.
Men nu är pundet starkt.... och detta folk är åter i stora skaror.

Ett bra råd är att ringa och titta runt i grannskapet så hittar man rätt prisnivå. Har man hittat det man vill ha så tycker jag att man inte skall snåla på sista kronan.

Man kan pruta mot en byggherre också. Jag känner en som gjort det, och hon fick ner priset ganska ordentligt.... Hon blev nöjd i alla fall.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Tack Sharky och rinconada för era svar, det låter att det kan ju vara värt att provtrycka i alla fall.

Tänkte att man kanske ser ett större antal och lägger försöker på prutning på en handful så får man se var det tar vägen, vi har inte jättebråttom in på marknaden som det känns just nu.

Nya trådar

Back
Toppen