Hur sätter man bäst upp tavlor

Gnap

Ny medlem
Håller på att flytta in i nybyggt och alla väggarna är av typen "vit-struktur-rollade". Ytterväggarna är av murad sten eller tegel, det såg ganska hårt och jobbigt ut när hantverkarna borrade dit lampor etc. Innerväggarna vet jag inte alls vad de är gjorda av... Min fråga är nu; hur sätter man upp tavlor mm? Hemma i sverige har vi gipsväggar överallt och jag funderar nu på om man måste skaffa borrmaskin eller om det går med såna där vita plastkrokar med stift i som man slår in i betongväggar?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vet inte var du bor men det är garanterat putsade tegelväggar vilket gör att betongkrokarna du nämner kommer att sitta mycket dåligt i putsskiktet eftersom de har så korta stift. Det som gäller är nog borrmaskin coromantborr och plastplugg. Väggarna brukar vara mjuka om du håller dig borta från betongstommen (se alla husskellett med pelare och valv) så det behöver inte vara någon avancerad slagborrmaskin. Är ingen expert men skriver av egen erfarenhet.

/Rottweiler

Hej Gnap!
Gardera dig med blandade upphängningsanordningar. Rottweiler "slog huvudet på spiken" ;:( beträffande s.k. B-krok med korta stift. Vanliga lätta tavlor, inte tyngre saker som speglar t.ex., har jag för det mesta hängt upp med vanliga X-krokar eller mindre spikar, ibland stålspik. Enligt sambon har vi använt slagborrmaskin vid upphängn. av vissa lampor bl.a. Annars är det väl som det brukar vara hemma i Sverige, man har sällan den dimension på spik, skruv, plugg, borr, you name it, som man behöver just när det är som mest aktuellt ));).
rocio

Mina tavlor, speglar osv hänger på metallkrokar som ser ut som "en metallpinne med 90graders vinkel". Alla krokar satt i när jag flyttade in så jag vet inte hur man hade fått in dem, med borr eller hammare. Men de sitter som berget.

Nya trådar

Back
Toppen