Hur uppgradera elen?

Carina B

Ny medlem
Hej,
vi har för lite strömkapacitet och säkringen går därför stup i kvarten!
Hur gör jag för att uppgradera elen? Vem ska man prata med, vad kostar det, hur går det till? Tusen frågor...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ring Iberdrola (eller vem som nu levererar eran el)
Du màste byta din ICP (Interuptor de Control de Potencia) Du kan antingen ringa en elektriker själv sà byter han ut den, eller sà kan Iberdrola göra det àt dig.

Men du màste ringa Iberdrola innan, sà att dom kommer och verifierar den gamla samt sen den nya och plomberar den. Detta förutsatt att din installation klarar av mer ström

Tack för svaret, jag blev lite klokare, men här kommer ändå fler funderingar! :)
Pratade med Iberdrola på engelska, så jag kan ha missat att förstå nåt... Dom sa att jag var tvungen att kontakta en elektriker som skulle skriva ut ett certifikat på hur mycket ström det kunde gå att få ut och som jag behövde. Är det verkligen nödvändigt, och vad kan man få betala för den tjänsten? Nu bor jag inte själv i Spanien vilket rent praktiskt försvårar det hela med nycklar och så.
Efter det var gjort skulle jag ringa Iberdrola så dom kunde skicka ut någon som skulle byta grejerna på elmätaren. Går det inte att själv kolla hur mycket inkommande ström som lägenheten klarar, måste man anlita en elektriker? Varför kan inte elbolaget kolla det om dom ändå är anlitade att åka ut? Iberdrola sa att det sen kostar 64 euro att uppgradera en enhet. Tusen frågor igen...
Fick ett prisförslag på 600 euro från någon som kunde ordna detta, det låter helt sanslöst, som att man håller på att bli rejält uppskjortad hahaha

Last edited:
Hej igen, :)
vad jag förstår är det själva cerifikatet som kostar pengar. Är det någon som har ett hum om vad man kan få betala för det, och hur det går till rent praktiskt när det utfärdas?

Hola Carina!

I den här långa tråden snackar vi kapacitet osv..Har du läst den?
http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/2534-dyr-el-eller-hur-lurade-aer-vi.html

Dom inläggen svarar iofs inte på din fråga men jag undrar..vet du vad du har för
kapacitet? Bor du i lgh eller hus? Det verkar som den orimliga
offert du fick vore som att byta ut en hel kabel med hela skåpet och
kanske gaveln på huset..skojar..));)

Om du kollar på mina specade avgifter på ett inlägg i länken så ser du där att
jag tydligen har 15 A och det ska ju normalt räcka för här slocknar det aldrig
utom när en glödlampa tar slut och smäller till. Konstigt "uppförande" här
när lampor slocknar :eek: Har man 15A och normal maskinpark så ska
väl inte det slockna, kan ju också vara något fel i bostaden

OK, troligtvis måste man ha en elektriker som fíxar själva bytet av
"bottenplatta" vet inte vad det heter. Hemma får man ju också ta dit
någon elgubbe. Vattenfall läser väl i bästa fall bara av mätaren..som
Iberdrola också i bästa fall gör..
Jag har en el-kompis som jag frågade. Han sa att Iber har nedgraderat
alla bostäder till 10A för att vi sen ska uppgradera och betala..men jag
vet inte om han skojade eller ont förtalade ha ha..

Ok Carina, hus el lgh? Kanske i Torrevieja?
Ciao P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ojoj, och jag som har en lägenhet! Har antagligen det lägsta Amp-talet...måste försöka ta reda på hur många A jag har. Svårt när man inte kan nåt om el, men förhoppningsvis lär jag mej nåt på kuppen :)
Borde nog också försöka prata med någon elfirma/elektriker i Torrevieja. Är det någon som har en adress till någon bra en som jag kan kontakta? Lite frustrerande att sitta här långt bort i kalla Nyköping... ;)

Ojoj, och jag som har en lägenhet! Har antagligen det lägsta Amp-talet...måste försöka ta reda på hur många A jag har. Svårt när man inte kan nåt om el, men förhoppningsvis lär jag mej nåt på kuppen :)
Borde nog också försöka prata med någon elfirma/elektriker i Torrevieja. Är det någon som har en adress till någon bra en som jag kan kontakta? Lite frustrerande att sitta här långt bort i kalla Nyköping... ;)

Det står på säkringen hur många amp den är.

Det står på säkringen hur många amp den är.

Jaha du..nu kollade jag och det under den där "spaken" t v om alla
andra spakar. Inga gamla vanliga proppar här..Har man det i Spanien?
Proppar alltså?

Carina: Om du lusläser tråden som du fick i länken jag la till
och om du har en faktura så kan man ju räkna ut enl Knutt1 i tråden,
tror Solen L också skrev nåt. Du ser vad jag har för "Potencia" mm
Kanske du får fram vad du har också.

Ciao så länge P ;;;;;)

Du behöver ett certifikat som garanterar att din installation klarar av si och sà mycket. Det har jag själv betalat 90€ för hos en trikare i Sta Pola.

Om du har "el boletin de luz" som man fàr av byggaren när man köper den sà stàr där vad instalationen klarar av. och dà ska du inte behöva ett nytt certifikat.

Du behöver ett certifikat som garanterar att din installation klarar av si och sà mycket. Det har jag själv betalat 90€ för hos en trikare i Sta Pola.

Om du har "el boletin de luz" som man fàr av byggaren när man köper den sà stàr där vad instalationen klarar av. och dà ska du inte behöva ett nytt certifikat.

Fråga 1: "Trikare" vilket språk är det..:D Och betyder?

Fråga 2: ..får man när man köper vad? Ny bostad? :eek:

Lite petig, läst men inte förstått..

Ciao P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen