Hur varmt /kallt är i torrevieja i dec mån?

sara-ek

Ny medlem
hejsan:
Tack för en intressant forum.Man lär sig mycket genom detta forum.
Tackar trevliga och hjälpsamma medlemmar för informationen.
Jag ska vara i Torrevijea i dec månd.
Hur varmt / kallt brukar vara i dec mån?
Hur avståndet är fr Alicante flygplatsen till torrevijea centrum?
Tack på förhand
Mvh

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Sara!

Ja man kan ju inte påstå att det är så varmt....
Medel på dagtid mellan 17-20 gr om solen är framme vilken
den är, oftast :sol: Kan vara 5 regndagar om man har otur...
Talar om medeltemp nu osv...Kan vara ner till 7 gr på natten.
Nattetid kan det vara rejält kyligt så har man inte bra
inomhusvärme så kan man frysa :(
Det brukar inte vara mer än 5-6 soltimmar om dagen faktiskt.
Ta med rejäl jacka och tofflor...kalla golv. Bada i 16 gr gör väl ingen :)
Men sola i lä kan man göra skulle jag tro. Fleecekläder är bra
ute och inne....

Avstånd flyg...45 km har jag för mig.

Ciao P :sol:

Ja, det er kaldt innendørs. Det finnes som regel ingen isolasjon, alt er fliser og betong og luften er fuktig, noe som gjør det kaldere enn det egentlig er. Og all varmen du klarer å få forsvinner ut like fort som den kommer inn.

MEN, ute når solen skinner på dagen går det faktisk fint å gå i en t-shirt som regel. Så fort solen går ned må man på med jakke. Og fleece er et must. Jeg har en tykk, kort fleece badekåpe som jeg tar på utenpå klær når det blir kaldt. Og tøfler!

Tror den laveste temperaturen jeg har sett mens jeg har bodd her er 6 grader i Januar/februar. Da med kald vind fra havet og gjerne litt regn. Forrige vinter var slett ikke ille. Tror det var sol nesten hver eneste dag og gode temperaturer :)

Det finns faktiskt de som badar i havet i december. Hur kallt det är har jag ingen aning om. Jag har varit med om att soliga dagar har temperaturen kravlat upp över +20 grader, utomhus. Då jag har varit där under dec/jan. har det inte regnat mer är under ett par dagar, och aldrig ihållande regn, mer som små skvättar (jag jämför med Gbg! där det kan regna dagar i sträck).
Jag brukjar vara ute så mycket som möjligt. Hitta en plats där det inte blåser och sitta där och läsa i solen. Kanbli riktigt varmt! Långa promenader är också att föredra för man orkar gå längre när det inte är sommarvarmt = hett. Det bästa är nog solljuset i december. Solen går ner ca 18.00. Jämfört med Sverige betydligt senare...

I Sundsvall är solen uppe 5 tim. på julafton och i Torrevieja 9,5 tim. Det var bara ett ex. :sol:.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola P!

Soltimmar är ett historiskt meteorologiskt medelvärde där man har beräknat hur många timmar solsken det är per dag. Med det menas att det inte finns några moln på himlen som skymmer solen under den tid solen befinner sig över horisonten.

Den faktiska tid solen befinner sig över horisonten, dvs. från uppgång till nedgång är ett astronomiskt värde och det stämmer att den tiden är ca 9,5 timmar över södra Spanien och nära hälften i Sundsvall under vintermånaderna.

Man kan då se (enligt tabellen du länkade till) att det under en genomsnittlig januaridag i Torre är 6 timmar sol och 3,5 timmar molnigt/mulet.

Last edited:
Ja man får då lära sig mycket här :D

Då ska man inte läsa "turisttabeller"....Fast dom flesta räknar väl med att sol är
sol liksom här nere så man kan sola :D Och därmed enda värmen
på dagen som är det viktiga :frusen:

Ciao P :sol:

Hej P!
Det jag angav var mellanskillnaden i antalet timmar mellan solens upp-och nedgång. Dom värden som anges i länkarna är antalet soltimmar i genomsnitt/dag på orterna. Som förstås är av större intresse för dom flesta. Jag för min del är mer intresserad av att det är dagsljus nästan dubbelt så länge här som det är i Sundsvall under vinterhalvåret thumb.
rocio

18- 20 grader I Torre December måste väl vara bättre än Svenska temp på 0-15 minus.

Kan man nästan beteckna som Svensk sommar :-D

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

hejsan:
Tack för en intressant forum.Man lär sig mycket genom detta forum.
Tackar trevliga och hjälpsamma medlemmar för informationen.
Jag ska vara i Torrevijea i dec månd.
Hur varmt / kallt brukar vara i dec mån?
Hur avståndet är fr Alicante flygplatsen till torrevijea centrum?
Tack på förhand
Mvh

Hej,

Jag har vart i Torre under december i tre år nu och hittills (ta i trä) inte haft en enda regndag. Förra året satt vi ute tror det var typ 20 december och solade i Tshirt och kortbyxor och tog en kall öl.

Åker ner 10 till 22 december i år igen så jag hoppas att det blir likadant. På natten är det dock ganska kyligt, och så fort solen går ner så blir det kallt. Men betydligt bättre än hemma.

Det är ca 4-5 mil från Alicante, tar ca 45 min med bil 50-60 min med buss. Går att åka taxi, buss eller privathämtning om man så önskar.

Lycka till och hoppas att du får en kanon resa.

det är därför jag och min fru flyttar till torre i dec :):),vi ska testa i ett år, sen kanske Thailand,men om vi trivs så bor vi kvar :):)

Nya trådar

Back
Toppen