Hus på Spanska landsbygden, värme, el, telefon mm

AndersÖ

Ny medlem
Det vore intressant att höra hur andra löst de problem som är förenade med att ha ett hus på den Spanska landsbygden både fastlandet och öarna.
Ofta saknas ju möjlighet till anslutning till fasta elnätet och telefonnätet liksom kommunalt vatten och avlopp.
Jag tänkte börja med en kort beskrivning av hur vi löst dessa och andra problem.
Sedan ungefär tio år har vi en liten finca på Mallorcas landsbygd.
Initialt fanns det en solpanel på 50 watt och ett 12 volts batteri på cirka 200 Amperetimmars kapacitet.:sol: Det räckte till en vattenpump och några 12 volts lampor. Under huset finns en vattenreservoar som rymmer maximalt 12000 liter. Den fylls från en tankbil och det kostar idag 37 euro för 9000 liter.
Kylskåp och spis var gasdrivna (butano) och det fanns en genomströmningsvärmare för varmvatten också den gasdriven. För uppvärmning fanns dessutom en braskamin för ved.:frusen:
Vi har sedan byggt till huset med ungefär 40 kvadratmeter och fått ett riktigt badrum.
Solpanelerna har vi successivt utökat till 800 watt och batteriet är utbytt med sex 2 volts begagnade slutna batterier som varit backup till en mobiltelefonstation i Tyskland. Efter sex år fungerar de fortfarande ok. Laddningsregulatorn är förstås utbytt till en med 60 amperes kapacitet.
Dessutom har vi nu en omformare från 12 volt likström till 230 volt växelström med ren sinuskurva max 1200 watt. Detta för att driva TV, sattelitmottagare och DVD-spelare samt en del belysning.
Vi har nu ytterligare en braskamin och en 100 liters gasdriven varmvattensberedare. Avloppet var från början en "pozo negro" dvs en direkt infiltration i marken redface nu ersatt med en flerkammarbrunn nödvändig för att få byggnadstillstånd för tillbyggnad.
För att driva en tvättmaskin och senare en elektrisk ugn skaffade vi en bensindriven generator på ca 3000 watt, Den är nu kompletterad med en dieseldriven generator på 6000 watt vilket även räcker för att driva min elsvets och övriga elverktyg. Generatorn kan också användas för att ladda batteriet vid längre tid av mulet väder.
Initialt hade vi bara mobiltelefoni med dålig täckning. Nu en WiMax uppkoppling med en antenn på huset som ger internet plus en fast telefon.
Detta är en mycket kort sammanfattning.
Hur har ni andra löst problem med elektricitet, värme, vatten, sanitet och kommunikation?think

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Anders!

Skriver bara någon rad för jag tror att du bor ganska långt ut på campon?
Så jag har nog inget bra att berätta, själv bor jag ca 1kilometer från byn köpte ett vinfält o byggde hästgård. Hämtade el från ca 1 km o borrade brunn,
snackade med 2 spanjorer som behövde el så vi vart 3 lite billigare. Det blev lite nya stolpar o lite dragning under jord och en transformator.Och naturligtvis som vanligt spanska byråkratin vad det gäller papper. Men väldigt nöjda till slut har allt som ett hus har i stan.:)

Hej Anders!

Skriver bara någon rad för jag tror att du bor ganska långt ut på campon?
Så jag har nog inget bra att berätta, själv bor jag ca 1kilometer från byn köpte ett vinfält o byggde hästgård. Hämtade el från ca 1 km o borrade brunn,
snackade med 2 spanjorer som behövde el så vi vart 3 lite billigare. Det blev lite nya stolpar o lite dragning under jord och en transformator.Och naturligtvis som vanligt spanska byråkratin vad det gäller papper. Men väldigt nöjda till slut har allt som ett hus har i stan.

På sätt och vis har vi en liknande situation hos oss. En granne som byggt ett stort hus och behövde fast el talade med en del andra grannar och fick lokala elverket att sätta ut en transformatorstation och dra kablar till gårdarna längs vägen och sätta upp inkopplingsboxar. Sedan gick han i konkurs och någon tid senare dog han.:( En fattigare släkting fick ärva huset som inte är helt färdigt. Det finns inte längre pengar till att ansluta transformatorstationen till högspänningsledningen då de kvarvarande intressenterna inte gärna vill satsa pengar på detta. Det finns bara en ständigtboende längs ledningen.
Då vi själva bara bor fyra till fem månader om året på Mallorca har vi inte någon större lust att betala nätavgifter året runt. Dessutom avskrivningskostnader för anslutningen (1-200000 SEK) Vår solel är mycket billigare även om man räknar på avskrivningskostnader på solpaneler (just nu mycket billiga) regulatorer och omformare.
Vi har ju inte behov av större kapacitet annat än för korta perioder (se ovan). Elen för dessa korta perioder, då generatorn går, blir visserligen lite dyrare men utslaget på hela vistelsetiden en liten kostnad.think
Behovet av mer el skulle vara större om vi var kvar under sommaren,:sol: med dess höga temperaturer, då vi skulle behöva luftkonditionering.
Vi funderar dock på att borra en brunn. Kostnaden dock svårberäknad då den beror på hur djupt man måste borra. :eek: Grannar har fått borra 100 meter och mer. Vi får nog räkna med en kostnad på minst 6000 euro.

Anders

Nya trådar

Back
Toppen