Hypotekslån...

Preciosa

Veteranmedlem
...fått en fråga: Lånar bankerna ut till pensionärer mellan
65 och 70 bast för att köpa lägenhet?
Och om - hur många år kan det tänkas att dom får..inte många va?
Vad måste dom ge cash?

Vad ligger räntan på ungefär just nu?

Jag antar att vi har experter som kan svara på det på detta
eminenta forum :rolleyes:

Ciao P ;;;;;)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag är inte där än, varken åldersdmässigt och inte är jag expert heller, men vet en bekant (i Sverige) som fick låna jag tror det var 70000€ för att köpa ett hus i Spanien.
De hade ett hus som säkerhet i Sverige. Jag minns inte hur lång/kort amorteringstiden var, men det beror väl på banken, om du är en bra och trogen kund osv.

Jag tog ett hypotekslån förra året som jag inte behöver amortera alls utan betalar bara räntan. Som säkerhet har jag min lägenhet i Sverige och när jag säljer den ska jag betala lånet. Detta lån är via Handelsbanken där jag har varit kund väldigt länge (och alltid skött mig och mina betalingar ua).

Sen vet jag att finns en dansk "firma" som heter Nykredit och de lånar till pensionärer.
Nykredit Privat Forside (de har en sida på engelska också) där man kan läsa om deras villkor.

Spanska banker ger generellt hypotekslàn upp till 75àrs àlder, beroende pà deras individuella scoring.
Sà om du är 65 fàr du ett làn pà 10.

Räntan kan variera. Men Euribor + 1 eller 2 poäng variabel ränta

Rinconada : P är lite trög men tog din bekanting (är väl inte hypotek då?)lån i Sverige?
Och tog du amorteringsfritt hypotek i Spanien? Det går väl inte och ha lgh som säkerhet hemma för lån i Spanien rent formellt?

Nalle : Måste man äga något för att få hypotek och köpa lgh
i Spanien eller räcker det med att man är en vanlig svensk heders-
knyffel :eek: med lön eller pension.
Finns det amorteringsfria lån i Spanien?

Ciao P ;;;;;)

Rinconada : P är lite trög men tog din bekanting (är väl inte hypotek då?)lån i Sverige?
Och tog du amorteringsfritt hypotek i Spanien? Det går väl inte och ha lgh som säkerhet hemma för lån i Spanien rent formellt?

Nalle : Måste man äga något för att få hypotek och köpa lgh
i Spanien eller räcker det med att man är en vanlig svensk heders-
knyffel :eek: med lön eller pension.
Finns det amorteringsfria lån i Spanien?

Ciao P ;;;;;)

Man màste inte äga nàgot för att fà làn. Det räcker med en fast inkomst.
Om banken ser att du inte har andra skulder och mànadsbetalningen inte överstiger 40% av din inkomst brukar man inte ha problem. Men det är naturligtvis bara pà papper.
Idividuell scoring gäller ju.
Amorteringsfria làn kan rent praktiskt finnas. Men jag känner inte till nàgon bank som erbjuder det.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Preciosa: Min bekant fick detta hypotekslån i Sverige. Likaså är mitt lån taget i Sverige, via Handelsbanken, amorteringsfritt. Jag har rörligt lån så räntan i början var ca 1,50%.
Nu är räntan uppe i ca 3,12%, dvs ganska billig ändå, men jag tänker betala tillbaka så fort jag bara kan.

Nya trådar

Back
Toppen