Hyra lägenhet eller hus

Hej,

Jag heter Jimmy Öström och har fru och två barn på ca 2.5 och 3.5 år.

Vi funderar på att flytta till Spanien, vart vet vi väl inte just nu.

Men vi vill då hyra en lägenhet eller hus i ca 6 månader, går det eller är det 12 månader som gäller?

Vi vill först "testa" innan vi vi går vidare helt.

Vart ska man kolla efter boende? Vi vill som sagt inte bara hyra över sommaren utan minst 6 månader.

Troligen januari-juni/juli 2013.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej och välkommen hit!
För det första är det viktigt att veta var man vill bo så att man kan söka rätt. Två bra sidor som täcker hela Spanien och som har fastigheter till salu och uhthyrning är www.segundamano.es och www.yaencontre.es tyvärr är båda spanska, men det är inte svårare än att man kan få lite hum om situationen, priser osv.
Jag som bor (semester-) i Torrevieja skulle rekommendera MasAmigos, som är en svenskförening i Torre. De har uthyrningsservice. Själv har jag inte använt dem men andra har rekommenderat dem. Det kanske finns någon här på forumet?
Sen kan du helt enkelt Googla tex "hyra i Spanien", "semesterboende i Spanien" eller liknande och se vad som kommer upp. Jag tror massor. När du vet var ni vill bo kan du googla med stadens namn och få många alternativ. Lycka till!

Välkommen hit!
värdarna i turistomrâden brukar hyra ut antingen "larga temporada" som är minst ett âr och lâgt pris, eller mânads/veckovis under sommaren, med högt pris.
Men det brukar inte vara nàgot problem att hyra 6 mânader under lâgsäsong. Januari-juni är perfekt för dem, eftersom lägenheten dâ blir ledig under högsäsongen juli-augusti.
I övriga Spanien är det säkert inga problem alls, förutom i storstäderna där det är dyrt.

Vi med

Hej
Vi har samma planer som er, vi är en familj med 2 barn på 1 o 7år som planerar att flytta i september 2013 men vi chansar och lämnar Sverige helt. Vi har tidigare bott i Norge i 2,5 år och flyttade hem när lillan föddes men Sverige är inget för oss, min fru lider av en reumatisk sjukdom så värmen i Spanien kommer göra henne gott. Vi kommer försöka bosätta oss någonstans på costa del sol så är man fortfarande lite halvsvensk, sonen kommer nog gå i svensk/skandinavisk skola första året sen får vi se. Vi börjar nog med att hyra då de spanska långtidskontrakten verkar trygga, förhoppningsvis kan man hitta något radhus liknande, vi planerar en liten inspektions resa i mars/april 2013 för att finna en bra plats att bo.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
VÄlkomna hit till forumet! Jag har visserligen inte reumatiska besvär men annat och jag kan intyga att vistelse i värmen gör gott. Dessutom har man sagt att mikroklimatet (pga saltsjöarna) här i Torrevieja gör att det blir extra bra att vistas här.

Är det någon som vet om Spanien har krav på att man kan visa en inkomst när man ska hyra lgh? Visa arbetskontrakt eller så? En del länder vill ju ha bevis för att man kan klara visst antal månader. Jag kommer eventuellt att jobba mot provision och då har man ju ingen "fast lön" som man kan visa på.

Är det någon som vet om Spanien har krav på att man kan visa en inkomst när man ska hyra lgh? Visa arbetskontrakt eller så? En del länder vill ju ha bevis för att man kan klara visst antal månader. Jag kommer eventuellt att jobba mot provision och då har man ju ingen "fast lön" som man kan visa på.

Ja, ganska ofta. men det är helt och hàllet upp till ägaren. Vissa kräver mer, andra mindre.

Nya trådar

Back
Toppen