I spartider - tag till vara på solen!

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
Även om det ekonomiska klimatet i Spanien för tillfället inte är på topp, har vi fortfarande rikligt med sol. Den skall vi ta tillvara. En av de första åtgärderna när vi flyttade till Teneriffa var att installera en solfångare på taket. Gratis varmvatten i huset och elräkningen minskade 36%! I trädgården konstruerade jag en jacuzzi med en egen solpanel. Genom att bara cirkulera vatten genom den när solen lyser, blir resultatet strålande. Den el som behövs för att styra cirkulationspumpen UNDER ETT HELT år belöper sig till 0,80 Euro. Det är vad en cortado natural kostar. Jag vet, på fatlandet heter det cortado. När vi besöker fastlandet tittar man så konstigt på oss när vi beställer en cortado natural. Trevlig midsommar!spainsmile

http://www.youtube.com/watch?v=p371LswZnSI&feature=relmfu

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Oavsett om man behöver spara pengar eller ej, finns det skäl att göra en genomgång av alla apparater som man har hemma. Här finns en tabell på vad olika förbrukare kostar:

http://elradiator.com/elspar/happforb.htm

Råden är anpassade till Svenska förhållanden. Därför påstår man att diskmaskinen skall vara ansluten till kallvattenkranen. Vår diskmaskin är givetvis ansluten till varmvattenkranen eftersom varmvattnet får sin värme från den generösa solen - SolenLyser!

Oavsett om man behöver spara pengar eller ej, finns det skäl att göra en genomgång av alla apparater som man har hemma. Här finns en tabell på vad olika förbrukare kostar:

http://elradiator.com/elspar/happforb.htm

Råden är anpassade till Svenska förhållanden. Därför påstår man att diskmaskinen skall vara ansluten till kallvattenkranen. Vår diskmaskin är givetvis ansluten till varmvattenkranen eftersom varmvattnet får sin värme från den generösa solen - SolenLyser!

Håller fullständigt med dig, att spara energi är aldrig fel. Tycker att det är konstigt att man inte tar vara på solenergin mer i Spanien.

Lotta

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Här i Murcia ska det iaf investeras i en stor solenergianläggning:

http://spaniaposten.no/murcia/solenergi

Ciao P :sol:

Har också läst om projektet, mycket bra! Jag tror att en familj kan spara en hel del pengar genom att ha egna paneler på taket.

Hemma hos oss har vi aldrig ngt på standby utan vi stänger av med strömbrytare. Kan berätta att vi för ett 10-tal år sedan hade ett terrarium med värmelampor, snacka om elräkningar!! Kunde ju inte låta BoA Orm frysa (har inte kvar detta djur längre eftersom han började spana på min lilla katt).:eek:

Lotta

Ironiskt sà är Spanien en av dom största tillverkarna av soluppfàngare, men använder själv inte solenergi särskilt mycket. Hitills iaf. Nya byggnormer krÄver soluppfàngare och det blir fler och fler

Hur ska jag få nån i Torrevieja att hjälpa mej med detta ???
Nån frivillig ???
Materialkostnad för just värme i bubbelpoolen ??

Hur ska jag få nån i Torrevieja att hjälpa mej med detta ???
Nån frivillig ???
Materialkostnad för just värme i bubbelpoolen ??

Jag arbetar just med solenergi, solfångare till värme och solceller som producerar el. Jag ställer upp men är inte ofta i vårt hus i Spanien men har hu tid att vänta tills jag är nere så hjälper jag till.

//Eckhoff

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen