idke resident

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
hej!
vad händer om jag som icke resident vistas i Spanien 200 dagar? MVHspainsmile

Tre månader , sedan anmälan till myndighet. Är man i Spanien mer än 183 dagar är det väl så blir man formellt skyldig att betala skatt där.

Eftersom man ej stämplar i passen numera så är det ju inte hela världen att
slira över några dagar.

Men det kan också vara fördelaktigt att vara skriven i Spanien lägre skatt än i Sverige. Men det är ingen mening så länge man har väsentlig anknytning till Sverige genom en fast bostad t.ex. Men man kan äga sommarstuga.

tack

Hej och tack så jätte mycket för både snabbt och bra svar. Jag ska försörja mig själv och har ett hus. Jag ska inte jobba eller söka hjälp med någonting i värdlandet. Då behöver jag inte vara orolig om min vistelse rinner över 183 dagar eller hur? //MVHgraciass

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej och tack så jätte mycket för både snabbt och bra svar. Jag ska försörja mig själv och har ett hus. Jag ska inte jobba eller söka hjälp med någonting i värdlandet. Då behöver jag inte vara orolig om min vistelse rinner över 183 dagar eller hur? //MVHgraciass

Om du blir sjuk då? Kommer du att ha en försäkring hemma som täcker ev kostnader i Spanien?

Hej!
Täcker inte det blåa kortet som man fick från försäkringskassan? gäller det kortet under begränsade tid? angående vistelse i Spanien säger ambassaden att efter 3 månader ska man vända sig till polisen och fråga om det är ok att stanna. kan det här också stämma? //MVH));)

Rätt som ambassaden säger. Men jag gissar att de flesta inte gör detta.

Blå kortet gäller akut och nödvändig vård. Behöver man annan vård får man åka hem.

Skilj på skriven i Sverige eller Skriven i Spanien.

tack för ett snabbt svar. vad är skillnaden om jag blir resident i Spanien? är det här betyder att jag ska betala skatt på två ställe? Vad är nackdelen och vad är fördelen? //MVH

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Man måste ordna sjukvården i Spanien och sedan så kommer detta med sinkskatt.
Detta ämne finns det flera som är bättre på än jag. Sök i forumet mycket har avhandlats tidigare.

Nya trådar

Back
Toppen