IKEA,Kemtvätt,Maskinhyra,Bilhyra,Bank,Soc.kontakt

Urb. Marbella

Ny medlem
Hej alla! Vi är ett par som är nyinflyttade i Urb. Marbella Villamartin. Otroligt kul o spännande men oj så mycket man behöver veta. Tack "Spanienforum" för att Ni alla finns. Fått massor av information den här vägen.

Men nu till våra frågor:

1. Vi behöver en kemtvätt till våra mattor ifrån SVERIGE, behöver få några tips!

2. Finns det något ställe i Torreviejas närområde där man kan hyra maskiner, som ex. borrmaskiner, kap, sågar etc. etc.

3. Om man vill ta sig med bil till IKEA i Murcia, vad är den bästa vägen dit?

4. Sist vi hyrde bil (Goldcar) tog de en depositum på 6000kr för uthyrning en helg, fast vi tecknade en försäkring. Till på köpet tog de ut moms på våra pengar! Vi upptäckte sen att den momsen var dyrare än själva hyran av bilen. Blev riktigt dyrt!! Har de verkligen rätt att göra så? Har någon tips på bilhyrare ute vid flygplatsen som har bättre villkor? Kan det vara bättre att hyra på plats än att boka via nätet hemifrån för att inte missa kostnader som detta?

5. Är det någon som har tips på det billigaste alternativet att föra över pengar till ett Spanskt konto?
a) Överföring via Sverige
b) Direktinsättning på bankkontoret i Spanien

6. För att lära känna andra Svenskar i Torre området som är öppna för nya kontakter, vart vänder man sig då? Intresserade av att träffa andra då vi är ett socialt, glatt och lättsamt par i 50-års åldern. Äldre som ung! Bor annars i Uppland och i Södra Dalarna, i Sverige. Välkomna att sända oss ett meddelande i vår box om Ni skulle tycka det va trevligt att lära känna oss. (Urb. Marbella i Villamartin) :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Marbella, välkomna till forumet spainsmile

Jag lägger dina frågor i vår kategori Orihuela då jag tror
att Villamartín ligger i den kommunen

Du får säkert svar på dina frågor, inte så hemma på alla
frågor utom nr 6...

Det finns flera klubbar, Másamigos, Club Nordico, Torreviejaklubben
och så har jag skrivit på min blogg just i dag thumb om hur man kan
lära känna folk och vilken tur jag har haft som har blogg men det går
även utan bloggen att träffa folk. Själv är jag ingen klubbmänniska direkt utan
gillar spontana träffar, inget märkvärdigt utan man har kul bara genom
att träffas och fika...och så gm mig har flera blivit kompisar, jag är ju
av äldre årgång men det går lika bra för det.
Läs mitt sista inlägg så förstår ni :
Bloggen längst ner :)

Ciao P :sol:

Hyra bil

Hej alla! Vi är ett par som är nyinflyttade i Urb. Marbella Villamartin. Otroligt kul o spännande men oj så mycket man behöver veta. Tack "Spanienforum" för att Ni alla finns. Fått massor av information den här vägen.

Men nu till våra frågor:

1. Vi behöver en kemtvätt till våra mattor ifrån SVERIGE, behöver få några tips!

2. Finns det något ställe i Torreviejas närområde där man kan hyra maskiner, som ex. borrmaskiner, kap, sågar etc. etc.

3. Om man vill ta sig med bil till IKEA i Murcia, vad är den bästa vägen dit?

4. Sist vi hyrde bil (Goldcar) tog de en depositum på 6000kr för uthyrning en helg, fast vi tecknade en försäkring. Till på köpet tog de ut moms på våra pengar! Vi upptäckte sen att den momsen var dyrare än själva hyran av bilen. Blev riktigt dyrt!! Har de verkligen rätt att göra så? Har någon tips på bilhyrare ute vid flygplatsen som har bättre villkor? Kan det vara bättre att hyra på plats än att boka via nätet hemifrån för att inte missa kostnader som detta?

5. Är det någon som har tips på det billigaste alternativet att föra över pengar till ett Spanskt konto?
a) Överföring via Sverige
b) Direktinsättning på bankkontoret i Spanien

6. För att lära känna andra Svenskar i Torre området som är öppna för nya kontakter, vart vänder man sig då? Intresserade av att träffa andra då vi är ett socialt, glatt och lättsamt par i 50-års åldern. Äldre som ung! Bor annars i Uppland och i Södra Dalarna, i Sverige. Välkomna att sända oss ett meddelande i vår box om Ni skulle tycka det va trevligt att lära känna oss. (Urb. Marbella i Villamartin) :sol:

Det Goldcar ägnar sig åt är rent bedrägeri så dom ska man akta sig för.
Har hört en hel del om dom och har även egen erfarenhet.
Prova istället economy car hire eller rentalcars.com, dom anlitar olika
Uthyrare så där har man många att välja på men läs noga igenom
"Terms and condicions" för det kan skilja mycket ang. deposition.
Jag har hyrt genom dom och ibland endast betalat 70€ i Deposition.
Går dock endast att hyra via Internet men det blir mycket billigare,
oftast halva priset mot för att hyra på plats. Gäller även vid hämtning
på flygplats.

Det Goldcar ägnar sig åt är rent bedrägeri så dom ska man akta sig för.
Har hört en hel del om dom och har även egen erfarenhet.
Prova istället economy car hire eller rentalcars.com, dom anlitar olika
Uthyrare så där har man många att välja på men läs noga igenom
"Terms and condicions" för det kan skilja mycket ang. deposition.
Jag har hyrt genom dom och ibland endast betalat 70€ i Deposition.
Går dock endast att hyra via Internet men det blir mycket billigare,
oftast halva priset mot för att hyra på plats. Gäller även vid hämtning
på flygplats.

Låter väldigt märkligt att Goldcar skulle ägna sig åt bedrägeri.
Vi brukar alltid hyra bil av de, och det har aldrig varit några problem. De har aldrig tagit ut någon deposition och vi har aldrig betalat någon dyr försäkring. Vi bokar ej över nätet utan vi ringer istället. Hur smidigt som helst!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Bilhyra

Låter väldigt märkligt att Goldcar skulle ägna sig åt bedrägeri.
Vi brukar alltid hyra bil av de, och det har aldrig varit några problem. De har aldrig tagit ut någon deposition och vi har aldrig betalat någon dyr försäkring. Vi bokar ej över nätet utan vi ringer istället. Hur smidigt som helst!
Jag tycker att man ska kalla saker och ting vid sitt rätta namn och det
är flera andra uthyrningsföretag som håller på med samma sak även
en del stora och "välrenommerade".
Sen kan det naturligtvis skilja på olika kontor.
Jag har bott i Spanien i 16 år så jag har varit med om ett och annat.
Den spanska mentaliteten är ju en en helt annan än vad vi Svenskar
är vana vid. Gäller inte Spanjorerna i allmänhet utan framförallt
i affärslivet. För övrigt trivs jag utmärkt i detta varma och vackra land.

Hej igen Marbella:

Har ett svar på nr 1 om kemtvätt.
Finns en i Torre som ligger på Caballero de Rodas 121 hörnet Calle Zoa.
Om man har fina persiska så skickar dom i väg dom nånstans annars
så fixar dom mattorna där...Kostnad, vet icke :(

Ciao P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen