Inbetalningsavi från Gestlón Tributaria

Hej,
Har fått som rubriken säger en inbet.avi på €396 från
"Gestlón Tributaria Diputacíon de Alicante"
Någon som vet vad detta är för slags skatt?? think
Måste jag betala denna? Står någonting om pago voluntario...

Mvh
Stefan

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vad stàr det som "concepto"? Scanna ev över och lägg in som bild.
"Gestión tributaria de la diputacion de alicante" mer känd som "SUMA" är bara de som inkasserar skatten, nämns inte vilken skatt. Eftersom du fick den nu, kan det vara fastighetskatten, sista inbetalningsdag var den 5 eller 6 oct. Stàr där nàgot om "Impuestos bienes inmobiliarios", "IBI" eller "patrimonio inmobiliario"?

Pago voluntario menas inte med att du bara behöver betala om du vill (skulle ju vara skönt iofs) utan att du har till ett visst datum pà dig att betala (oftast stàr detta när betalningsdatumet har gàtt ut och de skickar en pàminnelse till dig) innan det gàr till inkasso.

Tack för snabbt svar!
Har tyvärr ingen scanner här nere.

Ja Suma och i concepto står det som du skriver IMPTO BIENES URBANA.
Är det fastighetsskatten? Trodde man behövde deklarera när man betalar den, men det kanske är ytterligare en skatt?

Tack för snabbt svar!
Har tyvärr ingen scanner här nere.

Ja Suma och i concepto står det som du skriver IMPTO BIENES URBANA.
Är det fastighetsskatten? Trodde man behövde deklarera när man betalar den, men det kanske är ytterligare en skatt?

IBI kommer automatiskt iom registrering av bostaden vid köpet.
Den andra skatten (för icke resident) kallas förmånsskatt/inkomstskatt
och ska deklareras varje år. Den är till för att man har förmånen att
hyra ut om man vill och då ska det deklareras. Om man inte hyr ut
så ska den iaf deklareras och man betalar en viss summa beroende på
tax.värdet (valor castral) till staten.

P :sol:

IBI kommer automatiskt iom registrering av bostaden vid köpet.
Den andra skatten (för icke resident) kallas förmånsskatt/inkomstskatt
och ska deklareras varje år. Den är till för att man har förmånen att
hyra ut om man vill och då ska det deklareras. Om man inte hyr ut
så ska den iaf deklareras och man betalar en viss summa beroende på
tax.värdet (valor castral) till staten.

Har jag förstått detta rätt?
För det första, den här avin ska betalas (och borde ha betalats för några dagar sedan) för det är fastighetsskatten.

För det andra, jag bor inte här och hyr inte ut, men jag måste ändå deklarera.
Någonstans har jag läst att deklarationen görs i december.
Har jag några rätt här eller är jag fortfaraande ute och seglar?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja. fastighetskatten ska betalas. Till nästa àr är det lättast om du fixar autogiro. fast dà brukar de dra den runt juni/juli.
Ja du màste deklarera som icke resident. En vanlig deklaration ska lämnas in före den 1 Juli varje àr. Hur det är med icke residenta deklarationer vet jag inte.

Last edited:
Har jag förstått detta rätt?
För det första, den här avin ska betalas (och borde ha betalats för några dagar sedan) för det är fastighetsskatten.

För det andra, jag bor inte här och hyr inte ut, men jag måste ändå deklarera.
Någonstans har jag läst att deklarationen görs i december.
Har jag några rätt här eller är jag fortfaraande ute och seglar?

Här kan du se lite om dessa skatter och riskerna med att ej betala http://www.advoco.es/advice/8-personal-tax/93-will-you-get-caught-not-declaring-spanish-tax.html :(

Anders

Ja. fastighetskatten ska betalas. Till nästa àr är det lättast om du fixar autogiro. fast dà brukar de dra den runt juni/juli.
Ja du màste deklarera som icke resident. En vanlig deklaration ska lämnas in före den 1 Juli varje àr. Hur det är med icke residenta deklarationer vet jag inte.

Syns jeg hørte en som sa att om man kjøper fks en leilighet i Juni fks så er det den forige eier som skal betale skatt for dette år.

Syns jeg hørte en som sa att om man kjøper fks en leilighet i Juni fks så er det den forige eier som skal betale skatt for dette år.

Hei S!
Menar du fastighetsskatten IBI den kommunala eller menar du
den statliga förmåns/inkomstskatten till som man ska deklarera?

Svennebanan:
Har absolut för mig att förmåns/inkomsskatten ska lämnas in före 31 dec.
Sen om man hyr ut kontinuerligt, alltså mycket har jag för mig (igen redface)
att Skattefolket vill att man ska deklarera det var tredje månad...
Ska läsa på...
Nån annan som vet? Eller måste jag "resörcha" :)

Ciao P :sol:

Hei S!
Menar du fastighetsskatten IBI den kommunala eller menar du
den statliga förmåns/inkomstskatten till som man ska deklarera?

Svennebanan:
Har absolut för mig att förmåns/inkomsskatten ska lämnas in före 31 dec.
Sen om man hyr ut kontinuerligt, alltså mycket har jag för mig (igen redface)
att Skattefolket vill att man ska deklarera det var tredje månad...
Ska läsa på...
Nån annan som vet? Eller måste jag "resörcha" :)

Hei
Jeg mener den fastighetskatt IBI den komunale, tror du det er riktig, var en norsk kjent megler som sa det.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Sker inte automatiskt. I köpekontraktet reglerar du köpeskillingen, dvs du innehåller den del som motsvarar skatten före tillträdet sedan betalar du hela skatten. Går naturligtvis att avtala annorlunda.

Hei igjen
Du vet da alt, skjer dette automatiskt, eller blir noen lurade og betaler for det året de kjøper tror du ?

Nej det ska ju vara med kvitton på allt hos notarien...
Jag har inte varit med om nåt sånt lurendrejeri...Jag vet att jag
gick till Suma och bad dom räkna ut så jag kunde betala in den så det fanns med i handlingarna hos notarien...alltså när jag en gång sålde
själv :D

Hva med denne den statliga förmåns/inkomstskatten till som man ska deklarera?

Har en kompis som kjøpte hus i CIUDAD QUESADA , i år 2003, han har alldri levert inn noen deklarasjon, han har ikke hørt noe ennu. Når skal denne leveres inn ?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Sker inte automatiskt. I köpekontraktet reglerar du köpeskillingen, dvs du innehåller den del som motsvarar skatten före tillträdet sedan betalar du hela skatten. Går naturligtvis att avtala annorlunda.

Nej det är klart att man måste avtala hur skatten ska betalas.
Om den är betald redan som i "mitt sista fall" då behövs ju bara ett kvitto på det
men har Suma inte dragit för det inte varit dags så kollas ju det hela.
Notarien har ju koll på såna saker. Det ska var kollat av dom med Suma
om året innan också är betalt. Man har ju hjälp av nån i de flesta fall.
Man går ju inte till notarien alldeles ensam om man inte kan hela processen och
måste ju ha tolk vilket krävs. Detta är väl det man minst blir lurad av :D

Hva med denne den statliga förmåns/inkomstskatten till som man ska deklarera?

Har en kompis som kjøpte hus i CIUDAD QUESADA , i år 2003, han har alldri levert inn noen deklarasjon, han har ikke hørt noe ennu. Når skal denne leveres inn ?

Hahaha...ja herregud alltså :) Har han ingen skatterepresentant som
hjälper till? Han kanske är resident? Dvs skattskriven här - betalar skatt här?
Om han inte är resident så ska dekl lämnas in före 31.12 för året innan.
I år alltså för år 2012.

Hahaha...ja herregud alltså :) Har han ingen skatterepresentant som
hjälper till? Han kanske är resident? Dvs skattskriven här - betalar skatt här?
Om han inte är resident så ska dekl lämnas in före 31.12 för året innan.
I år alltså för år 2012.

nei han bor og jobber i norge, kanskje skatterepresentant sender inn uten han vet. Når man har skatterepresentant, er det han som sender den inn, eller er det slike advokater fks scandinaviske man kontakter? Om skatterepresentant er spansk og man ikke forstår språket, hur fungerer det ?

Din kompis bör omgående ta kontakt med ett juridiskt ombud som talar ett språk som han förstår. Det finns flera stycken duktiga som talar norska och svenska. Vi anlitar Scandinavian Management SL, men även A'baco t.ex. är välrenommerade. Det är viktigt att någon hjälper honom med att "göra rätt för sig" och betala sina skatter, det är inte så lätt att deklarera själv allra första gången :confused:.
rocio

nei han bor og jobber i norge, kanskje skatterepresentant sender inn uten han vet. Når man har skatterepresentant, er det han som sender den inn, eller er det slike advokater fks scandinaviske man kontakter? Om skatterepresentant er spansk og man ikke forstår språket, hur fungerer det ?

Man har ju skyldighet att hålla sig á jour med de lagar och regler
ett land har. Mäklare brukar inte upplysa alla ggr om det som har
med skatter att göra. Det finns dom som skickar sina kunder till
dessa som jag räknar upp nedan men vissa gör det inte och köper man
privat så måste man ju haft en nån hjälp hos notarien på sitt eget språk...
eller åtminstone engelska.

Med skatterepresentant menar jag en gestoría ,asesoría el annat
revisorskontor som hjälper en deklarera denna enda skatt som man
SKA deklarera här om man inte är resident.
Vi har nämnt åtskilliga såna här i trådarna.
Ábaco, Scandinavian Management, Rodas, Lenmar, alla med skandinavisktalande anställda.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen