ineffektiv AC

Calderon

Medlem
Försöker mej på en fråga i samma ämne. Kan det vara så att AC:n ska skrotas efter 10 år ??
Alla som läser i detta forum har väl kolla på detta -har väl en egen AC, så skulle ju gärna få lite svar hur ni gör om orken går ur AC:n

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jämför pris

Be om ett uppskattat pris för att ta dit ett proffs för att kolla.
Kanske inte ens värt att undersöka felet utan bättre att köpa en ny direkt.
Allmänt så känns det som att saker håller kortare idag oavsett det är i Sverige eller Spanien.
Inte ovanligt att en kyl,frys av Elektrolux inte håller mer än 6-7 år även om dom kostar 8000 st.
Förr tror jag man räknade med att saker höll 15 år nu max 8.

Du tycks inte förstå Linkan, att jag gärna skulle vilja veta vad ANDRA gör i samma situation. Om detta skulle drabba dej så tar du råd av ett pro. Uppfattat.

Du tycks inte förstå Linkan, att jag gärna skulle vilja veta vad ANDRA gör i samma situation. Om detta skulle drabba dej så tar du råd av ett pro. Uppfattat.

Linkan har helt rätt. Man måste ha expertis när det gäller AC.
Inget man kan rota i själv om man inte är tekniker.
10 år gammal, ja det är dags att byta. Hjälper nog inte att
rensa filter och ev fylla på gas...har erfarenhet av det och det var
bortkastade pengar.

P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
OK, kul med ett inlägg med egen erfarenhet, just det jag letade efter, tack Preciosa

Här kommer min erfarenhet av AC, i Sverige hade jag en som var 11 år och teknikern som kom för att byta den mot en ny trodde jag drev med honom att den var så gammal, han hade aldrig sett någon så gammal som fortfarande hade funktioner kvar....

Annars är min erfarenhet av anläggningar i Spanien att de håller ca 5-7år sedan är det bara att byta ut....

Joe :sol:

Jag är också inne på samma linje,pumpar som är 8-10 gamla är inte lönsamma att lägga pengar på.

Jag hade en AC som var ca 8 år och hade höga elräkningar (svårt att bedömma om effektivitet) och dagens moderna pumpar har ju inverterteknink som ökar effektivitet samt sparar el,vilket inte är att förglömma i Spanien.

Tycker också priset på nyinstallation är tämligen lågt,så för mig var det inte en tanke på att låta någon serva pumpen

Det är ju som med vitvaror,nyare drar betydligt mindre energi

Ok, då fattas bara ett gott råd på prisvärda enheter då, och info om dom nya ska ha nån ny beteckning så man inte köper gammalt och outdated

Köp ett välkänt märke,dom i toppklass brukar vara Panasonic,Mitsubishi,Fujitsu,Daikin LG,finns nog inte några av dessa som inte är inverter.
Handla inte Kinaskit på tex Carrefour utan ta hjälp av en renommerad installatör

Jag själv satte in en Panasonic som Stefan på Swecold installerade,en riktig toppenkillethumb

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Köp ett välkänt märke,dom i toppklass brukar vara Panasonic,Mitsubishi,Fujitsu,Daikin LG,finns nog inte några av dessa som inte är inverter.
Handla inte Kinaskit på tex Carrefour utan ta hjälp av en renommerad installatör

Jag själv satte in en Panasonic som Stefan på Swecold installerade,en riktig toppenkillethumb

Han satte in min Panasonic också. Mycket bra.
Stefan har nr 659162703

P thumb

mejlade till de här nämnda bolaget men dem hade tydligen ingen lust att svara. detta ca.3 år sedan. upptackte även då att det var nästan ingen försäljare som kände till vad cop värde är för något och hur hög cop värde luftvärmepumpen hade. enligt min mening är cop värde den viktigaste infon man har hur effektiv (ekonomisk) pumpen är. även kända märken har modeller har väldigt låg cop. i Sverige har dem bästa pumpar ca.6 i cop.
vilket är 1 kw in ger 6 kw ut vid +7 grader och 50 % effekt i kompressorn.
det är så mätningen görs.

mejlade till de här nämnda bolaget men dem hade tydligen ingen lust att svara. detta ca.3 år sedan. upptackte även då att det var nästan ingen försäljare som kände till vad cop värde är för något och hur hög cop värde luftvärmepumpen hade. enligt min mening är cop värde den viktigaste infon man har hur effektiv (ekonomisk) pumpen är. även kända märken har modeller har väldigt låg cop. i Sverige har dem bästa pumpar ca.6 i cop.
vilket är 1 kw in ger 6 kw ut vid +7 grader och 50 % effekt i kompressorn.
det är så mätningen görs.

Hej mer att läsa om cop finns på www.nettovarmepumpar.sethumbthumb

Nya trådar

Back
Toppen