Ursaekta fraan boerjan att jag inte anvaender svenska tecken men jag aer i USA och tyvaerr foer lat att staella om tangenterna (jag aer ju pensionaer... om det foerklarar laettjan).
Jag har bott i Spanien bara ett halvt aar foer 6 aar sedan, men jag har bott - och arbetat - i flera latinamerikanska laender, som Costa Rica, Puerto Rico, Mexico, Guatemala.
Tillraeckligt laenge att veta att MIN integrering i den kulturen i baesta fall aer ytterst ytlig: jag aer naemligen en alldeles oeverutbildad, sjaelvstandig, dvs okvinnlig kvinnlig singel.
Hem, barn, skvaller, mode, skoenhet osv. intresserar mig inte ett dugg och de aemnen upptar minst 98% av latinamerikanska (och de spanska jag kaent) kvinnors tid.
Missfoerstaa mig inte: jag aer inte heller intresserad av sport, kvinnor och machismo, altsaa med vanliga latinamerikanska (ich inte bara) maen har jag inte heller mycket att prata om. Dock politiken kan jag i regel prata med dem om, saeskilt puertorikaner som blir saa passionerade i politiken att de gloemde i regel att jag var kvinna.
)
Saa vart jag aen bor/arbetar (och det blev dryggt 50 laender under mina arbetsverksama aar) foersoker jag integrera mig genom intressefoereningar: bokklubbar, vandrarklubbar, kulturklubbar, etniska klubbar (svenska, amerikanska, tyska osv) foer att inte gloemma andra spraak.
Min svenska aer hyfsad, ty jag naestan alltid har naagra svenska vaenner, och jag blir i regel accepterad som svensk (jag ser ganska skandinavisk ut: blond, ljushyad, blaaoegd) fast det hoers att jag aer inte foed i Sverige.
Jag blev aldrig mobbad som invandrare i Sverige (fast daer umgins jag ju naestan bara med universitetsanknytna akademiker ... och dessutom hade en svesk man daa). Bara en enda gaang, just i Spanien blev jag mobbad av en kvinnlig president av en svensk bridge klub, som avboejde bestaemt min medlemsansoekan, med foerklaringen att de hade inga lediga platser,fast de annonserade hela tiden att de hade brist paa medlemmmar... alltsaa hade de ingen plats just foer mig, lol. Saa det daer med integrationen beror ju inte enbart paa en sjaelv.
Sen dess aer jag vaeldigt noga att bosaetta sig paa saadana staellen daer det bor maenniskor fraan olika laender, med lite olika kulturer och daer det finns gott om intressefoereningar