Internet i Polop

Hej alla glada!

Min första post i detta forum! Har läst en del under tiden som vi letat hus!

Är i processen att köpa ett hus i en urbanisation i Polop (några kilometer ovanför Altea). Funderar på det här med Internet. Hade inte tänkt att skaffa ett fast Telefonabonnemang och vad jag förstår så kan man inte ha ADSL om man inte har telefon. Vi kommer dessutom inte att vara i huset mer än ca 5 veckor per år så det verkar lite dyrt att betala Internet för 400 kr/månad när man inte är där..

Har tittat lite på täckningskartor för 3G och 4G och det verkar helt hopplöst.. Så då hittade jag Wimax som skulle kunna fungera, operatörerna verkar dock inte så snabba på att svara på frågor om täckning, iallafall inte om man frågar på engelska.
Såg när jag rotade igenom bilderna att grannen har två små antenner på fasaden, en som ser ut som en liten (uppochnervänd) parabol typ 30cm. och en annan antenn som såg ut som två hoplimmade tallrikar som stod rakt ut från fasaden. Någon som vet vad det kan vara? Har en bild men det verkar inte gå att lägga upp bilder här?
Någon som har något bra tips?

Fredrik

PS: Lyckades kanske lägga till bilden!
 

Attachments

  • Parabol.jpg
    Parabol.jpg
    78,6 KB · Visningar: 339

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Den första av dem ser ut som internet via satellit med tanke på huvudet och vad man han se av den bortre kan det vara en tv mottagare, hade en liknande från en båt.

Kan du inte ta lite närmre bilder på dem?

//Eckhoff
 
Finns det inte något kabelbolag som levererar kabel-tv i området? De brukar också kunna leverera internet. Själv har jag ett sådant abb som jag kan stänga tillfälligt när jag inte är på plats och därmed slippa betala.
 
Tack för förslagen. Jag börjar tro att parabolen är för TV men tar emot från någon sändare på marken med tanke på elevationen. Den andra antennen kan precis som ni säger vara vad som helst men om grannen har TV via parabolen kanske det är en Wimax antenn?

Tyvärr så är vi inte på plats utan sitter hemma i kalla Sverige och planerar för fullt!
Reservation skall betalas in och handpenning om några veckor, sen åka ner och görs upp affären! Spännande!

Jag får nog gå runt i området när vi kommer ner och fråga vad dom har för internet anslutningar! Vettigaste hade ju varit om urbanisationen hade en fiber in och alla delade, vilken dröm! Internet är ju snart viktigare än pool..

Fredrik spainsmile
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag fick tips om en butik i Altea.
ZonaPC heter den och ligger ett stenkast från Ajutamentet i Altea.
Adressen: Calle Constitucion nr 2
Jag pratade med Benjamin som pratar bra engelska.
Man behöver ha med sig Pass, kontonummer som månadskostnaden kan dras ifrån, NIE-nummer och något bankkontoutdrag från den spanska banken för någon slags verifiering att du är du.
Det är några dagars leveranstid från beställning till installation. Installationskostnaden betalar man direkt till installatören kontant.
Jag beställde internetabonnemang via operatören Aeromax.
Installationen kostade 187,70 Euro varav 49 är en deposit som man får åter om man avslutar abonnemanget.
Jag valde 6 Mbit obegränsad surf till en kostnad av 18 Euro/månad och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag har hus i La Nucia och detta är en liten parabol i storlek av en mattallrik som i mitt fall riktades mot en antenn i Altea.
Hälsningar
Tomas
 
Hej igen!

Tomas du är en ängel!
Precis vad jag ville höra! La Nucia kan vi ju nästan kasta sten på uppe ifrån oss!
Jag var inne på Aeromax hemsida och det ser ut som om dom har täckning!

Tack igen!
Fredrik
graciass
 
Last edited:
Hej alla och Speciellt Tomas!

Nu är Internet inkopplat! Vi var nere i Huset på höstlovet och Aeromax kom som utlovat och lämnade sakerna och instruktioner som vi behövde för att få igång det hela. Killen pratade bra Engelska och förklarade hur jag skulle göra. Som ni förstår hade jag valt att göra installationen själv (av snålhet?). Hursomhelst så skruvades den lilla antennen fast på balkongräcket så länge och sladdarna kopplades in. Grovriktning av antennen och fem minuter senare var det igång!

Vi valde 10Mbit ner och 2 Mbit upp och efter mätning så levererar dom mycket nära det. Det verkar dessutom riktigt stabilt. Jag hade innan vi åkte ner köpt en slingbox för att kunna kolla på svensk TV och det funkar alldeles utmärkt, visst en och annan buffring och lite sämre bild än hemma stundtals men helt klart tittbart!

Tack igen Tomas!
Fredrik


Aeromax.jpg
 
Hej Fredrik

Kul att höra att du fått till installationen (själv dessutom)!
Jag har fortfarande 6 mbit och det har räckt bra hittills för att se på TV.
Det är verkligen skönt att ha en stabil lösning för internet då man är i huset.
Däremot har jag inte funnit någon bra varaktig och enkel lösning på att se svensk TV.
Jag har testat olika VPN-lösningar bland annat F-Secure och "se svensk tv" där det senaste fungerat bäst. Slingbox skriver du! Inget jag har prövat men jag får googla och läsa på.

Hälsningar
Tomas
 

Nya trådar

Back
Toppen