Internet på semestern

Pelle

Ny medlem
hej, vad är det bästa att göra om man ska tillbringa en lite längre tid i Spanien, typ ca 3-6 månader och vill ha internet på sin bärbara dator. Förutsatt att man inte har uppkoppling där man bor, inte går till internetcafé samt inte surfar på en sticka som man tagit med hemifrån. :confused:

Dvs finns det någon sticka som man kan ladda på i förväg typ kontantkort för detta ändamål?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Pelle!

Här är några trådar vi diskuterat detta, gäller väl i stort sett ännu..
Bäst och "billigast" är ju att köpa ett mobilt bredband med kontantkort.
Det är bra om man köper hos en firma som har ett kontor/affär som Vodafone,
Yoigo och Movistar att gå dit och "gaffla" om det inte skulle funka. Beror ju
på var man bor..Finns väl flera som har kontor/affär att besöka kanske..
Carrefour verkar ju ha så´na också och dom brukar det vara bra att reklamera hos (om man vill stå i kö..).

http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/2123-finns-mobilt-bredband-med-kontantkort-i-spanien.html

http://spanienforum.se/allmaent-om-spanien/2370-mobilt-bredband.html#post8123

Ciao P ;;;;;)
 
Last edited:
förlåt om jag var lite lat och inte orkade titta på gamla trådar redface minns nu att det varit uppe till diskussion.. gracias

Vidare så kanske ngn vet är det dyrt minutpris?
 
Vidare så kanske ngn vet är det dyrt minutpris?

Om du menar minutpris för internet, så är det bästa alternativet normalt att ha obegränsad surf under en tidsperiod. (T.ex Vodafone har €49 för 30 dagar eller €29 för 2 veckor, eller €19 för en vecka.)
Annars betalar man inte per minut utan per MB.

https://www.vodafone.es/particulares/es/internet-y-tv/internet-movil/internet-movil-prepago/


Om du menar vanliga telefonsamtal, så beror det ju på vart du ringer också...
 
Har du kollat gratisplatserna som finns i många städer? I parker, offentliga byggnader osv
:)
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om du menar minutpris för internet, så är det bästa alternativet normalt att ha obegränsad surf under en tidsperiod. (T.ex Vodafone har €49 för 30 dagar eller €29 för 2 veckor, eller €19 för en vecka.)
Annars betalar man inte per minut utan per MB.

https://www.vodafone.es/particulares/es/internet-y-tv/internet-movil/internet-movil-prepago/


Om du menar vanliga telefonsamtal, så beror det ju på vart du ringer också...

man betalar ocksà per minut. dvs at iaf du är uppkopplad men inte har nàgon trafik, räknas var 10 minut som 1 MB.

kan vara dyrt om du bara làter den stà pà
 
Tackar för svaret, man vill ju inte bli lurad.
 
Hej,

Testade en del mobila loesningar haer under hoesten, skulle stanna 3 veckor och det blev 8 veckor, nu flyttar vi hit...

Yoigo som en del har naemnt funkade ganska bra (bodde i Mijas Costa), 100 mb per dag, sen gaar det ned till laegre hast. (64 kb tror jag...) Men, kostar ca 3.5€/dag saa blir ju en slant (plus 15-20€ foer sim-kortet). Jo, taenk paa att de daer 3€/dag som de annonserar aer utan moms (foerstaar inte hur de faar goera det men vad vet jag) sen ska du tanka i intervaller om 5€...

Provade daa Vodafone (35€ tror jag, foer 1 gb under 30 dar) - total katastrof :wall: Daer jag bodde kom vi upp i uppringt-hastigheter à la 90-tal utom efter midnatt, foersoekte goera et bankaerende en hel dag, time-out varje gaang. Fyra besoek senare hos Vodafone och killer-kommentaren "det haer har vi aldrig sett foerut..." gav jag upp :arg: Men deras personal paa butiken i Myramar var i alla fall hjaelpsam.

Hade hoert om Carrefour Movil, kollade deras site och aakte ivaeg till Carrefour i Torremolinos, 20€ foer sim-kort och, om jag minns raett 12 dar surfande. Det aer samma deal som Yoigo 100 mb, etc... men billigare, 4 dar-5€ om jag fattat raett. Sist jag var daer saalde de 20€ recharge foer 18€. MEN, har bara lyckats tanka via Carrefour sjaelva, det ska visst gaa via Santander bank men det har jag inte provat, via deras web funkade inte.

Saa, mina 0.05€...

/Magnus
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag använder "locutorio" när jag är där. Det kostar 70 cent per timme. På en timme hinner man mycket och man behöver väl inte sitta där varje dag. Även om man skulle göra det, blir kostnaden inte så hög om man räknar med en timme varje dag. Dessutom får någon/några jobb, i dessa tider...
:)
 
Lappen!

Välkommen till forumet spainsmile

Det är värdefullt att få reda lite om bredband här nere..
Ett ständigt problem..fungerar olika var man befinner
sig och annonseringen säger inte hela sanningen.

En del är nöjda med dom "billiga" norska Masmovil...
en del inte. Vodafone har verkligen fått ris av flera..

Jag har ju Movistar (fd telefonica) fasta ADSL bredband
som fungerar till 100% men kostar ju en del, men har då fast
telefon med gratis samtal inom Spanien..ca 40-45E/mån.
Törs inte byta...redface

Önskar att fler kommer in och berättar om vilka mobila
lösningar som är bra i nuläget..fortf gäller antagligen var
man håller till i landet också think

Ciao P;;;;;)
 
Jag använder "locutorio" när jag är där. Det kostar 70 cent per timme. På en timme hinner man mycket och man behöver väl inte sitta där varje dag. Även om man skulle göra det, blir kostnaden inte så hög om man räknar med en timme varje dag. Dessutom får någon/några jobb, i dessa tider...
:)

Jag gjorde också det förr när jag bodde här olika tider..Hade
en locutorio i samma hus.
Mycket bra faktiskt. Klart man har ju en annan frihet att ha
bredband hemma men iaf..det var bra..man kan ju faktiskt gå dit
både för-och eftermiddag -och kväll stundvis mellan playabesök :D

Ciao P ;;;;;)
 
Visst Preciosa. Det är ju så. Jag vet inte om jag kommer att skaffa mer permanent koppling när jag väl bor där mer permanent. Hittills har locutorio varit tillräckligt, för jag vill inte sitta framför datorn flera timmar om dagen. Hellre ute och rör på mig, eller läser/löser korsord.
 
Jag flyttar till Teneriffa i minst 3 månader om några veckor.
Jag försöker hitta en lägenhet med WIFI, dock verkar det ganska sällsynt så kanske får lösa WIFI själv.

Har hört att det finns lite "hotspots" med gratis internet men jag måste ha i lägenheten så om det inte finns måste jag köpa.

Har hittat denna sidan: (Gäller dock bara i södra Teneriffa)
http://www.wifimundo.com/help/internet_access_rates.html

Free wifi is available at slow speed (slightly over dial up), and is sufficient to check your emails, or update your Facebook page. However, it will not be fast enough for you to watch videos or use more bandwidth intensive services. For that, you have the option to upgrade to high speed Premium Access.

€40/månad, låter helt okej.
10 GB, tror det borde räcka varje månad.

Är det bästa alternativet eller vad finns det mer för alternativ? Där man inte måste skriva kontrakt på flera månader.

Hittade även dessa sidorna:
http://www.tenerifewifi.com/
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vet inte om motsvarande finns på Teneriffa men när jag var i Estepona i somras så köpte jag WiFi på Carrefour. Kostade 20 Euro för 5GB och ett USB-modem med SIM-kort. Inget avtal krävs. Fyllde på detta under vistelsen med ytterligare 30GB så totalt 35 Euro hamnade notan på varav 10GB datatrafik var outnyttjad när vi reste hem. Räckte alltså bra för att kolla mail ett par gånger dagligen samt 10-15 minuters surfning varje dag under tre veckors tid.

Det var lätt att installera och fungerade okej, dock under högtrafik, oftast kvällarna, så var det stundtals extremt segt. Glöm inte att stänga av automatiska uppdateringar på din PC annars ryker gigabyten fort.
 
Last edited:
Har ett litet dilemma, mycket talar för att jag kommer bo på Costa del Silencio.
Dock har stället som jag ska bo på endast WI-FI i receptionen.

Jag undrar om det finns något bra alternativ i som man kan använda sig av i Södra Teneriffa.

Kan tänka mig betala €50 i månaden för att kunna ha Internet på mitt rum/balkong.

Sen hur är det i större städerna som PLAYA DE LAS AMÉRICAS & Los Cristianos, finns det WI-FI spots där man kan koppla upp sig i staden?

Tack! :)
 

Nya trådar

Back
Toppen