Internet uppkoppling

David

Ny medlem
Tips på leverantör och typ av abonnemang om man bara är nere 3v/år.
Härde något om att man köper en miniparabol och något abonnemang som man kan pausa månadsvis.

Någon som vet mer om detta eller vart man ska leta.
Kan inte Spanska tyvärr
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja om man köper loss router och antenn kan man sedan välja att betala för en månad i taget (behöver inte vara en kalendermånad). Jag har för mig att jag för några år sedan betalade 200 € , men tror att det nu kostar i storleksordningen 250€

Deras andra alternativ är ett abonnemang där hyra av antenn och router ingår.
 
Last edited:
Du har även Dvblab som erbjuder samma sak, men vad billigare i våras när vi skaffade. Vet inte hur priserna skiljer sig i dag.
Finns säkert fler alternativ om du söker i forumet, just internet kommer ofta på tal här.

Jag vet inte vart du bor men vi har hus i Torrevieja relativt centralt och där funkar det klockrent.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Telecable har levererat grymt det året jag har använt dem i mitt boende centralt i SP. Finns även i Torre. Jag har av oklar anledning 100 mbit men betalar för 10 mbit vilket kostar 26 E i mån. Inga problem med att streama eller ladda ner. Nästan lika bra som mina 100 mbit fiber i Sverige. Kan dessutom pausas.
 
Någon gång skall väl också vi få in en fiberkabel i huset. Kan man välja router själv? För att få WiFi i större delen av huset måste jag ha en router med antennuttag till min hemmagjorda parabol, dvs man måste kunna skruva av WiFi-antennen:
https://www.youtube.com/watch?v=PhpAcAfIICU
 
Telecable har levererat grymt det året jag har använt dem i mitt boende centralt i SP. Finns även i Torre. Jag har av oklar anledning 100 mbit men betalar för 10 mbit vilket kostar 26 E i mån. Inga problem med att streama eller ladda ner. Nästan lika bra som mina 100 mbit fiber i Sverige. Kan dessutom pausas.

Hej!
Jag har kontaktat dem (http://www.grupotelecable.es/santapola kanske ett annat företag?) angående deras tjänst som möjliggör att pausa medan man inte är där. Tycker att det är en hyfsad deal. Men hastigheten är max 8 mb och obegränsad trafik, medan du har 10-100 mb. Jag anar att du kör med fiber eller fast lina, och att du betalar samma varje månad, oavsett om du är där eller ej. Stämmer det?
Vet du om "svenskt" Netflix, HBO och Viaplay fungerar utan vpn-tunnel?
 
Last edited:
Någon gång skall väl också vi få in en fiberkabel i huset. Kan man välja router själv? För att få WiFi i större delen av huset måste jag ha en router med antennuttag till min hemmagjorda parabol, dvs man måste kunna skruva av WiFi-antennen:
https://www.youtube.com/watch?v=PhpAcAfIICU

Antennerna på routrarna som Movistar tilhandahöll för vår fiber är inte avtagbara. Men jag använder inte routerns wifi i alla fall, utan separata accesspunkter, och repeaters, för att få täckning i hela huset, och trädgården.
 
Väldigt bra med dessa trådar nu när jag letar leverantör... Jag har samma behov som trådskaparen.

Jag har börjat landa i dessa två, men DVBlab lockar mest trots att de bara erbjuder en hastighet - troligen för att de är tydligast i sin information på webben.

SatTVplus
3 mb, 15 euro
5 mb, 20 euro

Installation och router 200 euro (för varianten som går att pausa)
+Kortbetalning över nätet
+Start och stopp gratis
+Man betalar per 30-dagars period
-Halvkass webbplats

Funderingar
Hur startar man och stoppar, rent praktiskt? Kan man göra det över nätet?
Kan man välja hastighet per gång, eller är det hårdvaran som begränsar?

DVBlab
Upp till 5 mb, 19 euro
Installation 179 euro
+Start och stopp gratis.
+Går att betala med kort, eller med bank om man föredrar det.
+Går att starta och stoppa på nätet.
+Man betalar per 30-dagar om man ringer för att starta och betalar då med kort (och gästen kan betala med sitt kort).
-Kalendermånad om man pausar över webben, betalar med bank.
-Kortuppgifter lämnas över telefon, känns lite osäkert
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
DVBlab
Upp till 5 mb, 19 euro
Installation 179 euro
+Start och stopp gratis.
+Går att betala med kort.
+Går att starta och stoppa på nätet.
-Bara en hastighet.

Funderingar
Hur sker kortbetalningen?
Om man är där två veckor, betalar man två veckor eller full månad?
Är det kalendermånad eller 30 dagar?


Om du ringer DVBLab och uppger dina kortuppgifter samt från vilket datum, är det 30 dagar d.v.s. ej kalendermånad.
Om du fixar det via deras hemsida är det kalendermånad.
Ifall du använder telefonalternativet behöver du öht inte starta/stoppa via hemsidan.
/Helen
 
Om du ringer DVBLab och uppger dina kortuppgifter samt från vilket datum, är det 30 dagar d.v.s. ej kalendermånad.
Om du fixar det via deras hemsida är det kalendermånad.
Ifall du använder telefonalternativet behöver du öht inte starta/stoppa via hemsidan.
/Helen

Tack! Och det är alltid hela månader man betalar? Kortare perioder inte möjligt?
 
Tack! Och det är alltid hela månader man betalar? Kortare perioder inte möjligt?


Sorry, jag borde ha varit tydligare. Det är alltid hela månader/30-dagarsperioder. För säkerhets skull kan du väl skicka ett mail och fråga.
Du väljer själv om du vill skriva på svenska, engelska eller spanska. :)
/Helen
 
Sorry, jag borde ha varit tydligare. Det är alltid hela månader/30-dagarsperioder. För säkerhets skull kan du väl skicka ett mail och fråga.
Du väljer själv om du vill skriva på svenska, engelska eller spanska. :)
/Helen

Tack! Jag har mejlat och fått lite svar nu, och den enda frågan som återstår är ifall det bara är över telefon man kan betala med kort.
Jag tror att jag väljer dem oavsett!
 
Hej!
Jag har kontaktat dem (http://www.grupotelecable.es/santapola kanske ett annat företag?) angående deras tjänst som möjliggör att pausa medan man inte är där. Tycker att det är en hyfsad deal. Men hastigheten är max 8 mb och obegränsad trafik, medan du har 10-100 mb. Jag anar att du kör med fiber eller fast lina, och att du betalar samma varje månad, oavsett om du är där eller ej. Stämmer det?
Vet du om "svenskt" Netflix, HBO och Viaplay fungerar utan vpn-tunnel?

Det stämmer. Tjänsten kan pausas. På mitt kontrakt står det 20mbit som sedan är överstruktet för hand skrivet 50 mbit, men när jag var Telecables butik här i SP förklarade expediten att jag råkat få 100 mbit och gjorde tecken för att "My are sealed". ;)

8 mb låter lite, kanske beror det på lokala variationer, typ att det trängre i nätet i trakterna av Torre, eller att prisbilden är en annan där.

Har ingen vpn-tunnel, och inte testat svenska tjänster, men tycker Telecables support verkar hyfsat kompetent och engelsktalande.

Telecables Internet kommer in i min lägenhet via tvkabelnätet. 26 E per månad inkl IVA.

http://www.grupotelecable.es/
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det stämmer. Tjänsten kan pausas. På mitt kontrakt står det 20mbit som sedan är överstruktet för hand skrivet 50 mbit, men när jag var Telecables butik här i SP förklarade expediten att jag råkat få 100 mbit och gjorde tecken för att "My are sealed". ;)

8 mb låter lite, kanske beror det på lokala variationer, typ att det trängre i nätet i trakterna av Torre, eller att prisbilden är en annan där.

Har ingen vpn-tunnel, och inte testat svenska tjänster, men tycker Telecables support verkar hyfsat kompetent och engelsktalande.

Telecables Internet kommer in i min lägenhet via tvkabelnätet. 26 E per månad inkl IVA.

http://www.grupotelecable.es/

Stort tack! Jag hittade tjänsten här: http://www.grupotelecable.es/santapola/en/internet/
 
Tack! Jag har mejlat och fått lite svar nu, och den enda frågan som återstår är ifall det bara är över telefon man kan betala med kort.
Jag tror att jag väljer dem oavsett!


Vi är mycket nöjda och har deras internet samt tv.
/Helen
 

Nya trådar

Back
Toppen