Internethandel i Spanien?

Steve-O

Ny medlem
Hur långt har Spanien kommit när det gäller internethandel?
Jag tänker på utbud, konkurrens och förmågan att leverera.
Samt även om det finns några billiga jättar?

I Sverige har vi ganska gott om valmöjligheter oavsett om man handlar allt från kläder till elektronik och även om det finns billiga butiker så borde det gå att pressa priserna mer om man inte har butikslokaler och begränsat antal besökare.
Finns det någon motsvarighet till Elgiganten / Net On Net / Dustin / Kjell & Co. / Clas Ohlson / Ellos, och liknande som säljer Data, ljud & bild, småprylar och kläder?
(Jag såg TV-reklam för Media Markt, men tror inte att de har internethandel och leverans)

Tacksam för tips, erfarenheter och ev varningar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finnes mange nettbutikker, men jeg går heller i butikken faktisk. Mest fordi posten er så ufattelig treg. Jeg er rett og slett usikker på om varene noen gang kommer frem. Jeg er også litt bevisst på å kjøpe lokalt i butikk. Det er altfor mange butikker som legger ned.

Media Markt har spansk nettbutikk og levering hjem http://www.mediamarkt.es/ og de pleier å ha ok priser også. Ellers har du Worten http://www.worten.es/store/ som også er store på elekronikk. Carrefour www.carrefouronline.carrefour.es/ har også nettbutikk.

Om du t.ex googlar på Worten Fuengirola, så kommer det fram en lista till vänster på liknande butiker. Verkar vara obligatoriskt här.

Göran

Mànga butiker har näthandel, men Spanjorer är i allmänhet skeptiska till det. de föredrar att gà till affären och kunna ta i och klämma pà varorna.
läste en artikel om detta och dà skulel Spanien vara bland de 4 sämsta. Men det blir mer och mer vanligt.

Jag tänkte att det skulle finnas en bättre möjlighet till billigare varor, då jag noterat att elektronik och vitvaror kostar ganska mycket i butikerna. Till och med mycket mer än i Sverige i många fall.
(Jag har varit inne på Worten borta vid Miramar, och det var dyrare priser än på tex elgiganten i Sverige)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Elektronikk og hvitevarer er like dyrt i Spania som andre steder i Europa. De beste prisene får du stort sett når det er spesialtilbud på en spesiell modell i butikkene. Selv ender jeg ofte opp med å finne den rimeligste varianten på Carrefour. De kjøper nok inn store partier av enkelte ting til kjeden og kan presse prisene ned på bestemte varer.

Worten er en ganske high-end butikk. De har ofte ting man ikke finne hos de andre kjedene (det er for eksempel dit jeg drar når jeg trenger originalt tilbehør til Mac). Media Markt ligger nok litt under i pris.

http://www.miro.es pleier å ha gode priser også.
Men ikke forvent å finne elekronikk til lave priser i Spania om det ikke er et spesielt tilbud et eller annet sted (partivare).

Vi handlar mycket via nätet, säkert 1-2 beställningar i månaden, men inte specifikt från Spanska nätbutiker.
Jag har använt Amazon.es nån gång, men vad gäller Amazon så handlar jag mer från Amazon.co.uk eller Amazon.de.
Leverans är inga större problem. För er på fastlandet borde det inte vara några som helst problem alls, även när ni köper från andra länder i Europa.
Vi här på Kanarieöarna har ju komplikationen att allt som kommer från Europa - inklusive Spanska fastlandet - måste förtullas. Men det problemet har ju inte ni - det är ju ingen skillnad att handla från en Spansk nätbutik eller en i Sverige, så länge de levererar inom Europa.
Stora saker som vitvaror är väl lite problem, de brukar inte levereras över långa sträckor. (Eller då kostar det, så man förlorar eventuell prisvinst på själva varan.)

Jag handlade just (från Teneriffa) två produkter från Amazon.co.uk, sådant som inte går att hitta i våra butiker. Ett paket kom från England och ett från Tyskland. Ingen tullavgift. Däremot såg jag att det som skickades från Tyskland hade tysk moms inbakat i priset. På detta lade man engelsk moms.
Förr när jag handlade från Amazon.co.uk meddelade jag dem att varan kommit fram och då fick jag tillbaka den engelska momsen. Jag efterlyser litet klarare regler.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Jag handlade just (från Teneriffa) två produkter från Amazon.co.uk, sådant som inte går att hitta i våra butiker. Ett paket kom från England och ett från Tyskland. Ingen tullavgift. Däremot såg jag att det som skickades från Tyskland hade tysk moms inbakat i priset. På detta lade man engelsk moms.
Förr när jag handlade från Amazon.co.uk meddelade jag dem att varan kommit fram och då fick jag tillbaka den engelska momsen. Jag efterlyser litet klarare regler.

Vad gäller tullen, så är det oftast inga problem om paketet går via Posten, och värdet är under 200 Euro, Då brukar de strunta i det. Skickas det via något annat fraktbolag, t.ex. UPS, så åker man alltid på att betala tullavgift.

Om du köper saker från själva Amazon - alltså inte ett företag som använder Amazons marknadsplats utan Amazon själva - så drar de av momsen direkt på beställningen innan du betalar, när du har adress på Kanarieöarna.
När du beställer från andra företag via Amazon, så åker man normalt på att betala momsen.
Man måste hålla koll på vem det verkligen är man köper från på Amazons site.
Finns samma vara från Amazon själva så väljer jag alltid det alternativet, även om det ser dyrare ut i listan - i slutändan blir det oftast billigare.

För dem som är på Spanska fastlandet är det förstås alltid moms, men ingen tull. Ovanstående gäller bara Kanarieöarna.

Nya trådar

Back
Toppen