Intessant länk om Spansk politik

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om många av de som inte hade jobb eller pengar (men utbildning eller yrkeskunnande) redan har flyttat och de med pengar flyttar om Podemos får stort inflytande så blir ju Spanien ett Europeiskt Venezuela. Skrämmande!!!

Last edited:
Om många av de som inte hade jobb eller pengar (men utbildning eller yrkeskunnande) redan har flyttat och de med pengar flyttar om Podemos får stort inflytande så blir ju Spanien ett Europeiskt Venezuela. Skrämmande!!!

det är ju det som är Iglesias och Monederos vàta dröm...

Lite utanför ämnet, men för några år sedan var jag och hustrun i Torre och besökte saltmuseet. Där spelade man "gammal rysk musik" alltså gammal propagandamusik från kommunisttiden. Känns lite knepigt när man i en sådan lokal spelar musik som man mera förknippar med Wolter,Myrdal,Schibbye och andra Stalinister och extremkommunister.
Så hur är det i Spanien? Finns en utbredd acceptans för gammal rysk kommunism?

Lite utanför ämnet, men för några år sedan var jag och hustrun i Torre och besökte saltmuseet. Där spelade man "gammal rysk musik" alltså gammal propagandamusik från kommunisttiden. Känns lite knepigt när man i en sådan lokal spelar musik som man mera förknippar med Wolter,Myrdal,Schibbye och andra Stalinister och extremkommunister.
Så hur är det i Spanien? Finns en utbredd acceptans för gammal rysk kommunism?

Jag är inte helt insatt, men mitt intryck är att det i alla Medelhavsländer finns en förskönad tro på kommunism.

Allra tydligast är det i Grekland. När vi ser greker demonstrera och vi tycker synd om dem så ska man komma ihåg att greker sedan diktaturens upplösning konstant demonstrerat mot allt och alla. Det är alltså inget fenomen som uppstått iom krisen. Jag har aldrig sett så stora demonstrationer som de som förekommer i Aten, t ex på årsdagen av diktaturens mord på ett antal universitetselever (slutet av november varje år). Och mängder av kommunister, t o m en jättehop med knasiga anarkister. ));)

I Spanien finns säkert liknande rörelser, om än inte lika framträdande. Men det är kanske inte så konstigt när det till relativt nyligen varit högerdiktatur i nästan ett halvsekel och dessförinnan inbördeskrig. Svårt att begripa för oss svennar. spainsmile

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen