Invierno i La Mata vs. Costa de Orihuela (La Zenia, Playa Flamenca, etc)

limoronga

Ny medlem
Hej!

Vi undrar hur vintern är i La Mata jämfört med områdena söder om Torre. Var finns det mer vinterliv? Betyder en rik vintersäsong att sommarsäsongen är full med folk? Finns det något ställe där det finns en bra balans?

Tack!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Turisterna brukar ju befolka strandnära städer/orter. Ju närmare havet desto fler människor på sommaren. Jag tror det gäller hela Spanien. En annan kategori är golfarna.
Det finns ju folk året runt nära golfbanorna, men ändå mest under sommarhalvåret.
En bra balans: svårt att säga, men kanske en ort mer inåt landet? Fast även Los Montesinos och San Miguel har en "invasion" på somrarna, jämfört med vintern.

La mata är lite tystare pà vintern än vad Orihuela costa är. Du ser en större säsongsskillnad i La Mata

Bra

Tack för upplysningen. Bra att veta. Då kanske vi har tänkt rätt då? Vi har mer eller mindre bestämt oss för att titta närmare på Ciudad Quesada, Los Montesinos eller Rojales. Ungefär det avståndet till Torrevieja och på den sidan motorvägen. Är det någon av dessa platser som är bättre som vinterviste? Mindre dött alltså, och med öppna affärer? Vi åker ner i början på maj för att titta närmare, men då kanske redan turisterna har börjat så att man inte får någon riktigt bra bild av ett ev. vinterboende?

Jag ville också hitta ett boende lite längre från "turiststråken" och blev väldigt förtjust i Los Montesinos. Tills jag fick höra att där finns det ca 45% engelsmän av antalet invånare. Jag har inget emot engelsmän, men ville hitta något bland spanjorerna så att jag skulle kunna kommunicera med spanskan. Därför blev det Torrevieja för mig, i centrum. Men Los Montesinos är "lagom" stor. Där finns allt man behöver för dagligt liv. Och skulle man vilja ha något annat är det inte väldigt långt till Torrevieja heller, eller Aliccante, Elche osv.
Kanske kan man klara sig bättre där med bara engelskan än annanstans i Spanien pga alla engelsmän???
Även Quesada och Rojales verkar vara trevliga områden. Fast jag har bara varit där i förbigående då jag "inspekterat" lägenheter till salu.
Inte att glömma Guardamar, alltså den delen som är närmast Medelhavet. Ni har mycket att titta...Gör preliminär koll på tex segundamano så att ni får lite hum om priserna. Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen