Jul evenemang tips o lek kamrat till 5 1/2 -årig tjej

Cmbjorntyr

Ny medlem
Hej! Vi är på plats i Torreveija 23-30/12, har ni några tips på evenemang?Finns julskinka att inhandla?
Sist men inte minst vår 5 1/2 åriga tjej önskar en lek kamrat, kanske finns där ngn?..graciass
Med vänlig hälsning, Cissi o Mattias

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vill ni ha en "riktig" julskinka måste ni nog beställa hos någon skandinavisk affär. Eller ni kan testa den spanska serranoskinkan, lufttorkad. Väldigt god (enl. de som äter skinka).

Vill ni ha en "riktig" julskinka måste ni nog beställa hos någon skandinavisk affär. Eller ni kan testa den spanska serranoskinkan, lufttorkad. Väldigt god (enl. de som äter skinka).

Man borde väl kunna beställa en av en slaktare och sedan koka/grilla/baka den själv eller?

Ja just, men om man inte har tid för detta, kommer den svenska skinkan halvfärdig saltad osv bara koka/baka i ugnen. Spanska slaktare har väl färska skinkor?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jul Torrevija + lek kompis 5 1/2 åring.

Tack för fina tips hjärta, finns det några 5-7 åringar svensktalande barn i Torreveija under julhelgen ?
Med vänlig hälsning, Cissi o Mattias

Man borde väl kunna beställa en av en slaktare och sedan koka/grilla/baka den själv eller?

Vad jag vet så vet inte spanska slaktare hur man ska stycka skinkan
så att den blir sånt stuk på den som den svenska modellen :D
Jag har ett roligt exempel på hur den kan se ut happy

Dessutom ska den ju torrsaltas först med salt utan jod, strösocker och
salpeter. Gnidas in och liggas över natten i kyla.
SEN...ska den läggas i saltlake som består av 5 l vatten (4-5 kg)
9 dl grovt salt utan jod, strösocker samt salpeter. Kokas upp.
Där ska den ligga i 15 dagar :) Särskilt salpeter så den blir röd och inte antar
annan färg typ beige el grå...
Alltså den här beskrivninge är grovt tillyxad men det är lite jobbigt att
göra själv men det finns väl dom som gör hemma, vad vet jag.

Har nån köpt en skinka av en slaktare i Spanien som ser ut som "vår"
skinka brukar se ut?
julskinka.jpg

Men beställa på skandinaviska affärer går säkert bra men är väl kö...

P thumb

Vad jag vet så vet inte spanska slaktare hur man ska stycka skinkan
så att den blir sånt stuk på den som den svenska modellen :D
Jag har ett roligt exempel på hur den kan se ut happy

Dessutom ska den ju torrsaltas först med salt utan jod, strösocker och
salpeter. Gnidas in och liggas över natten i kyla.
SEN...ska den läggas i saltlake som består av 5 l vatten (4-5 kg)
9 dl grovt salt utan jod, strösocker samt salpeter. Kokas upp.
Där ska den ligga i 15 dagar :) Särskilt salpeter så den blir röd och inte antar
annan färg typ beige el grå...
Alltså den här beskrivninge är grovt tillyxad men det är lite jobbigt att
göra själv men det finns väl dom som gör hemma, vad vet jag.

Herre jesus... det är ju lite överkurs... trodde bara det var att koka och skicka in i ugnen... Dà blir det ingen svensk julskinka i àr heller ));)

Herre jesus... det är ju lite överkurs... trodde bara det var att koka och skicka in i ugnen... Dà blir det ingen svensk julskinka i àr heller ));)

Jag tycker spanska skinkan som heter Lacón är väldigt lik vår
julskinka i både smak och utseende. Lite senap på så är inte
smaken alls olik. Om man inte är petig.
Lite väl liten bild blev det...

Lacón.jpg

P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Hej Cissi & Mattias !
Vi åker ner 20/12 till 10/1 och våra barn vill gärna leka med eran tjej. Vi har en tjej som är 5 år och en kille snart blir 7 och en tjej som är 8 år. Vi vill åka på flera utflykter eller evenemang också . Hör av dig till [email protected] ,så kan vi hitta på nåt.
Med vänlig hälsning Åsa

Mycket kommentarer från folk som tror sig vet. Köpte en rimmad skinka hos slaktaren RIOS i Torrevieja för några dagar sedan. Finare än de flesta "Svenska" skinkor jag ätit i mitt liv. Var VÄLDIGT god! Vår närmaste Engelska slaktare har också julskinkor i disken.

Mycket kommentarer från folk som tror sig vet. Köpte en rimmad skinka hos slaktaren RIOS i Torrevieja för några dagar sedan. Finare än de flesta "Svenska" skinkor jag ätit i mitt liv. Var VÄLDIGT god! Vår närmaste Engelska slaktare har också julskinkor i disken.

Tror sig veta...normalt har inte spanska slaktare "svenskt" styckad julskinka
men Rios har ju massor av skandinaviska kunder så dom har tydligen
lärt sig vad vi vill ha. Bra det.
Bra att du kom med tipset då, det är därför detta forum finns.

P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen