Köp av lägenhet - risk vid konkurs

Status
Stängd för vidare inlägg.

eFFu

Ny medlem
Hej,
Jag och min fru har tittat ut en lägenhet på Ibiza som vi vill köpa. Vi har kommit överens om ett pris med säljaren, ett fastighetsbolag som byggde huset 2006. Lägenheten tillsammans med tre andra har stått osålda sedan byggnationen. Övriga ca 30 lägenheter i huset är sålda och bebodda.
Vi har kontakt med en svensktalande advokat som har skött dialogen med säljaren. Advokaten upptäckte att det i säljarens årsredovisning såg ut som de var konkursmässiga.
Hon informerade oss om detta och att det finns en risk att om säljaren går i konkurs efter att vi har köpt lägenheten och att konkursförvaltaren anser att lägenheten sålts till ett underpris så återvinns lägenheten till konkursboet (vi blir av med den - äger den inte längre) och beloppet vi betalde vid köpet får vi ställa oss i kön med övriga fordringsägare med oprioriterade fordringar för att få tillbaka pengarna! En mardrömssituation altså!
För att undvika detta har vi låtit ett värderingsinstitut utföra en värdering av lägenheten. Resultat av värderingen visade att försäljningpriset är ca 10% lägre än marknadspriset.
Den stora frågan är då - hur stor är risken att lägenheten skulle återvinnas vid en konkurs?
Jag kan ju tro att uppskattat marknadspris och försäljningspris ganska ofta skiljer en hel del, ofta mer än 10%, beroende på om det blir budgivning osv.
Men det handlar ju inte om vad jag tycker utan om vilka regler som gäller.
Det är för mycket pengar inblandade för att chansa.
Finns det någon som har erfarenheter eller kunskaper om detta?
Eller tips, råd, rekommendationer?
mvh Uffe

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
oj, oj, oj, ni har otur. det är relativt vanligt att folk köper och betalar lägenheter som är under byggnad och sedan förlorar dem då de inte har lagfart på dem. Men att ta tillbaka för att de sålts till underpris är mindra vanligt om det inte är rena reapriserna. dock kan 10 % kanske vara nog, vad säger värderingsmannen om relationen till marknadspriset.Hur ser det ut i fastighetsregistret och är lägenheten fri från komunala obetalda avgifter. Finns det habitabilidad.Är konkursen ett faktum kan ni kanske förhandla med konkursboet eller kanske är det banken som tar lägenheten direkt. Ta reda på vilken bank som finansierat bygget och tala med dem. Samt, jag hoppas advokaten är seriös och inte skinnar er för att ni inte talar spanska.
lycka till

om säljaren går i konkurs efter att vi har köpt lägenheten och att konkursförvaltaren anser att lägenheten sålts till ett underpris så återvinns lägenheten till konkursboet (vi blir av med den - äger den inte längre)
Jag hänger inte riktigt med, om ni köper till normal marknadspris (priserna går ner nu, 10% under marknadspriset är värl inget konstigt) den då är den inte längre säljarens! Och ett företag som har gått i konkurs får helt enkelt inte sälja något. Det går om man får speciellt tillstånd av domaren för att använda de pengarna till skulderna, tex.

Det ni däremot borde kolla är vem den riktiga ägaren är (kanske inte företaget?) om lägenheter sitter som borgen eller "belastat" på något sätt, som man säger på spanska, dvs, om det är någon (bank eller andra) som har rättigheter om den lägenheten pga skulder. Har inte advokaten kollat det? Det är ju det första man gör!

Det räcker med att gå till Registro de la Propiedad i den orten, betala typ 15€ och få en "nota simple", som är ett intyg om vad som är inskriven om lägenheten. Man kan se vem den riktiga ägaren är och om lägenheten något bolån som tagits om den lägenheten och eventuella beslag. Det kan man även göra vía internet, men om ni inte kan spanska blir det bäst att göra det personligen.

Svensktalande advokater i all äran men känner de väl det spanska systemet? Vad du slrivit låter ju konstigt. Din länk på Wiki handlar inte om spanska lagar iaf. . Varför inte skaffa en tolk och be att få prata med någon på Hacienda (skattemyndigheter)? Ayuntamientos har konsumentrådgivning (Asesoramiento de Consumo) eller någon konsumentförening (asociaciones de consumidors) där de kan få reda på hur allt funkar. De sistnämnda brukar kräva att man är medlem hos dem ni får bestämma om det är värt.

Det här är inte samma sak som ana la sueca berättar, det här handlar om ett hus som byggdes 2006, inte ett hus som ska byggas, vad jag fattat. Det är ju skillnad.
Den stora frågan är då - hur stor är risken att lägenheten skulle återvinnas vid en konkurs?
Om lägenheten sålts före konkursen, varför skulle det påverka er?

Som sagt, skaffa lite mer info, det som advokaten sa låter skumt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen