Köpa bil.

Dagotto

Ny medlem
Hola
Vi åker snart ner till Villa Martin för första gången till vårt nya hus ska bli göör gööt. Vi kommer nog att köpa en egen liten bil.
Vi undrar är det någon skillnad i kostnader mellan diesel/bensin bil och då menar jag typ vägskatt,försäkring eller likn.
Vi har förövrigt följt trådar ang hyra/köpa osv och är tacksamma för all info.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ska ni bara ha en liten "strandbil" sà skaffa en bensin. Diesel blir inte lönsamt om du kör korta sträckor eller i stadsmiljö.

Besiktningen är dyrare pà diesel, reperationer är dyrare pà diesel.

I vägskatt ska du tänka pà att köpa en bil med liten motor, I en annan tràd finns det prisuppgifter.

Tror det var Rocio som betalade 30 € om àret för en ford KA, medans jag betalar runt 150 € om àret för en diesel.

Vi bet alar 64€ i bilskatt för en Ford Ka 1,2 lit. och 303€ för en helförsäkring per år.
rocio

Ska ni bara ha en liten "strandbil" sà skaffa en bensin. Diesel blir inte lönsamt om du kör korta sträckor eller i stadsmiljö.

Besiktningen är dyrare pà diesel, reperationer är dyrare pà diesel.

I vägskatt ska du tänka pà att köpa en bil med liten motor, I en annan tràd finns det prisuppgifter.

Tror det var Rocio som betalade 30 € om àret för en ford KA, medans jag betalar runt 150 € om àret för en diesel.

Ok det var lite det undrade om det fanns någon skillnad, vi ska bara ha bilen ca 6-8 veckor per år till och börja med.Annars är ju diesel bilar lite mer pålitligare.

Vi har en Ford Fiesta, diesel i Sverige och en Ford KA bensin i Spanien. Varför tycker du att en diesel är pålitligare :confused:? Jag önskar att Fiestan vore bensindriven också faktiskt. Vi är Sundsvall vintertid och det dröjer en evighet innan Fiestan blir varm :frusen:.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej jo vi har haft diesel bilar senaste 25 åren i svergie och har haft väldigt lite problem med dom.
Visst kostar dom något mer att köpa men det får man igen vid försäljning dom drar mindre bränsle,Och dagens diesel bilar går i regel bättre än bensinare men som redan har sagts så om inte kör mycket så funkar en bensinare kanske bättre i Spanien.

Hej jo vi har haft diesel bilar senaste 25 åren i svergie och har haft väldigt lite problem med dom.
Visst kostar dom något mer att köpa men det får man igen vid försäljning dom drar mindre bränsle,Och dagens diesel bilar går i regel bättre än bensinare men som redan har sagts så om inte kör mycket så funkar en bensinare kanske bättre i Spanien.

Vi har en Ford Fiesta, diesel i Sverige och en Ford KA bensin i Spanien. Varför tycker du att en diesel är pålitligare :confused:? Jag önskar att Fiestan vore bensindriven också faktiskt. Vi är Sundsvall vintertid och det dröjer en evighet innan Fiestan blir varm.
rocio

Jag har svårt att tro att dieseldriften skulle påverka uppvärmningstiden i en bil.:eyes: Som sägs drar dom oftast mindre bränsle än bensinare. Erfarenhetsmässigt verkar det som dieselmotorerna håller länge än bensinmotorerna. Snävare toleranser vid tillverkningen?
En annan faktor som kan vara av betydelse, för oss som lämnar bilen under längre perioder, är dieselbränslets bättre lagringsbeständighet.
Vår diesel-Fiesta startar alltid direkt även efter sex månaders väntan. Vi har en liten solladdare kopplad till batteriet och har den fulltankad för att undvika kondens i tanken.
Inte heller kostar dieseln mer att besiktiga, motorstyrkan avgör taxan. Reparationskostnaden tror jag inte skiljer sig då moderna bensinare är väl så komplicerat uppbyggda. Vår tidigare bensinare på Mallorca krånglade ofta ;:( i motsats till vår nuvarande diesel. :D

Anders

Vi har alltid haft bensindrivna bilar i Sverige tidigare och dom har värmts upp väldigt snabbt vid låg temperatur. Den dieseldrivna vi har nu tar minst tio-15 minuter på sig att bli varm vid en utetemp. på -10C till -15C. Min sambo som har arbetat som yrkeschaufför säger att detta är ett allmänt känt faktum :confused:. Fast i Spanien behöver vi ju inte ställas inför valet, bensin eller diesel, av den anledningen iaf :).
rocio

precis, i spanien har det ju ingen betydelse även då det faktiskt är sant pga av att dieselmotorn är så mycket effektivare, förbränningsmotor kontra explosionsmotor,,,osv osbv :)

Min teori om längre tid för uppvärmning är samma som ovanstående. Diesel har generellt sett lägre effekt (räcker pga högre vridmoment) + högre verkningsgrad = mindre värmeförluster.
Om man inte överbelastar motorn innan oljan uppnått arbetstemp så är det bara bra.
Och det är som sagt inte så ofta man behöver överskottsvärme för kupévärmen i Spanien :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Min teori om längre tid för uppvärmning är samma som ovanstående. Diesel har generellt sett lägre effekt (räcker pga högre vridmoment) + högre verkningsgrad = mindre värmeförluster.
Om man inte överbelastar motorn innan oljan uppnått arbetstemp så är det bara bra.
Och det är som sagt inte så ofta man behöver överskottsvärme för kupévärmen i Spanien :)

Jag är nu övertygad om att det finns uppvärmningsskillnad mellan diesel och bensin efter Nomans inlägg. ;;;) Dock behöver man inte vara orolig för ökat slitage, innan normal arbetstemperatur uppnåtts, om man använder helsyntetisk olja. Den har ju också fördelen att den tål höga temperaturer bättre. :sol:

Anders

En annan sak att tänka på när det gäller ekonomin är försäkringen. Vi hade tidigare en äldre men lite sportigare bensinmodell. Sen böt vi till en mer "osportig" diesel, som i och för sig hade betydligt starkare turbo motor. Försäkringspremien blev mer än halverad.
Sportiga modeller som tilltalar ungdomliga köpare är betydligt dyrare att försäkra än mer osportiga bilar, dieslar tilltalar generellt sett äldre köpare och då blir försäkringen billigare.

Jag vet inte vad jag gör för fel men hittar inte var man söker en ny tråd??
Jag och Bill Gates åkte inte med samma hiss om ni förstår.
Jag undrar bara när man ex vill köpa en bil eller något som kostar en större slant tar dom kort eller vill dom ha kontanter eller hur funkar det.
Någon hjälpsam?

Jag vet inte vad jag gör för fel men hittar inte var man söker en ny tråd??
Jag och Bill Gates åkte inte med samma hiss om ni förstår.
Jag undrar bara när man ex vill köpa en bil eller något som kostar en större slant tar dom kort eller vill dom ha kontanter eller hur funkar det.
Någon hjälpsam?

Var det du som steg av på vån.1 samtidigt som mig think? Vi har köpt bil hos Autos Corleone och Ford i San Miguel och betalat med kort på båda ställena.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Vån 1???? Nä det tror jag inte, Vi har inte kommit ner ännu åker nästa vecka hoppas vi.
Okej bra att veta att dom tar kort,kredit/konto spelar det någon roll ?.
Vi är inne på en Ford focus faktist så vem vet kanske vi ses!

Jag menade att hissen inte gick ända upp med dig och mig ;:(. Bill Gates däremot åkte med hela vägen upp. Jag försökte alltså haka på ditt skämt ));).
Så går det när jag också ska försöka vara lustig någon gång, ingen förstår mig :(
rocio

Du fattade till slut, innan jag fick iväg mitt svar. Skönt, nu kan jag sova lugnt :).
rocio

Nä det är jag som får bära dummstruten, och jag som kommer från gbg jag får skämmas men jag bjuder gärna på det, Jag skrattade illa fall gott.:):)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen