Vi âker höst och vâr och brukar välja olika vägar och stanna pâ olika orter för att se nâgot nytt. Snabbast är nog Tyskland sâ lângt det bara gâr. Särskilt med uppdaterad GPS, sâ man vet var de bygger om just dâ och kan undvika dessa vägar.
Om man väljer en omväg är A77/A71 frân Paris till Montpellier gratis, undantaget Europas längsta bro i Millau. Sedan kostar det till gränsen och AP7 förstâs ända till Cardedeu norr om BCN. Vill man spara nâgra avgiftskronor viker man av mot flygplatsen efter Rubi och tar A2/C32 för att komma tillbaka till AP7 norr om Tarragona. Tunnlarna vid Sitges kostar dock litet pâ den vägen.
Gamla landsvägen frân Frankrike tar en evig tid, vacker är den förstâs. Vägen över Andorra är bättre men inte särskilt snabb den heller. Det man sparar i avgifter fâr man betala dyrare pâ macken istället.
Precis så jag drog alltid nästan ända ner till Basel och vek av åt Mulhouse Becancon, när det var dags att betala var jag trött på motorväg och åkte över Lyon, som dessutom är närmare än att åka motorvägen runt. Viktigt var att komma ner snabbt och billigt, motorvägar är dessutom mer sövande tråkiga. Jag ville undvika att ligga bakom alla lastbilar som släppte ut mer sot ju längre ner man kom, men det kanske är bättre nu?
Vill man slippa dom måste man åka en fredag, Tyskland är underbart att köra på natten då man nästan är ensam. Söndag på väg hem har lb körförbud i Tyskland.
Med familj kan det vara svårt att dra ner fort. Då tänkte jag att man kör så långt man kan till söndag kväll och stannar till fredag för att fortsätta
Ett ideal ett tag var att bo i Skåne och ha något i södra Frankrike, så kommer man ner snabbt.
Jag körde alltid Helsingborg Helsingör, Rödby Puttgarden.
Kör ni Öresundsbron men inte Bältbron?
I Lyon och Barcelona körde jag nästan alltid fel och tog tid att komma ut. Innan Montpellier upptäckte jag att skylten för gratis rundfart satt bakom en buske. Frankrike var farligast och sämst på att skylta.
Vore intressant att testa Tomtom så man kommer runt Barcelona nu istället.
I Valencia drog jag upp emot Albacete till Fuente de higuera, sedan tvärsöver Yecla och Basa till vägen från Murcia till Granada, lite smalt ibland men närmast och gratis. Autopistan ner till Malaga var ofta ett sömnpiller, ofta i molnen utan sikt.
Slutade dricka annat än medfört vatten och sov i bilen från 15 minuter i Tyskland och sedan längre ju längre ner jag kom. Då behövdes en veckas vila efter.
Bara i Frankrike var mackarna stängda på nätterna efter de vanliga vägarna men var öppna i städerna, så det gällde att planera. I Spanien verkade tvärtom alla vara öppna dygnet runt.
I Frankrike körde folk galnast, nu är det kanske bättre med nya promillegränser. Har ni varit nära att krocka?