Kan detta verkligen vara tillåtet?

Sotanini

Medlem
Uppe i Torreta III, i den gamla urbanisationen Patricia, finns det mellan huslängorna små grönområden där de boende pysslar, städar och planterar. En del sätter t o m ut stolar och bord där. Detta är ett ganska skönt inslag i gatubilden.

Nu har en boende (vare sig spanjor eller svensk) begravt sina båda hundar mitt i en sådan liten oas. Hundarna hade, enligt hörsägen, inte kremerats utan kropparna grävdes ner. Ovanpå jorden ligger lite sten och det står lite plastsnurror som snurrar i vinden. Hundarna hade inte, såvitt vi hörts, avlivats av veterinär utan dog på annat sätt.

Med tanke på vilda katter och friströvande hundar m fl djur måste väl detta vara helt förbjudet??? Kan det inte också innebära en smittorisk om de grävs upp av djur?

Enligt vad jag kunnat läsa mig till är det absolut förbjudet att begrava husdjur i trädgårdar om de inte kremerats.
thinkthinkthink​

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja inte vet jag men vi har vår gamla katt nergrävd här och det har inte hänt något än.
Det var 13 år sen så jag tror inte du behöver oroa dig för något.

Allt beror nog på hur grundligt de är begravda, dvs hur djup graven är. Man kan ju tycka att hundarna kunde ha begravts på ett ensligare ställe.

En enkel googling sa att det är kommunerna som själva bestämmer över det här enligt EU direktiv.
I Sverige har man rätt att gräva ner sin häst om man ansöker tillstånd hos länstyrelsen.
Kor och grisar går inte för sig då dom anses vara produktionsdjur ;;;;)

Har ingen aning om vilka regler som gäller i Spanien men hemma i Sverige gräver väl "folk" ned husdjur i sin trädgård titt som tätt. Jag tror smittorisken är förhållandevis låg - tänk bara på alla katter, hundar och fåglar som där en naturlig död (eller blir överkörda). De blir ofta liggande och uppätna av kråkor eller liknade. Verkar inte leda till några större problem.

Däremot kan man ju tycka att det är mindre lämpligt att göra en begravningsplats av ett område som andra använder till rekreation.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
det är inte tillàtet men det är knappast högprioriterat heller. Tvivlar pà att Lokalpolisen ens skulle bry sig, möjligtvis Seprona (Guardia civils miljöenhet)

Nya trådar

Back
Toppen