Kjøleskap i varmen

sh57

Medlem
Hei
Er det slik att med den varmen som er i spanien nu i augusti, att det er problem, eller i hvert fall tar lang tid å få kjøleskap ned i seks grader ? Ser der står ni grader i enkelte brosjyrer.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Beror väl på modell. Jag satte inställningen på ett gammalt kyl/frys innan jag "lärde mig" på 5 av 6 och fick -6 i kylen och -32 i frysen !!!
Problem med mycket frost och svårt att hålla temperatur uppstår förstås om man öppnar den ofta. Öppna o ta ut allt på en gång o vice versa så skall nog tempen hålla sig annars får man byta kyl.

Beror väl på modell. Jag satte inställningen på ett gammalt kyl/frys innan jag "lärde mig" på 5 av 6 och fick -6 i kylen och -32 i frysen !!!
Problem med mycket frost och svårt att hålla temperatur uppstår förstås om man öppnar den ofta. Öppna o ta ut allt på en gång o vice versa så skall nog tempen hålla sig annars får man byta kyl.

Ja de sier ofte 3 , dette var ett som hette svan, skulle være indesit som laget, så godt som nytt, var ned i 9 grader, men stiger fort når man åpner og tar ut mat, men er jo ekstremt varmt, mins det funket bedre når det var kaldere her nede. Varmen har nog mye og si ?

Ja de sier ofte 3 , dette var ett som hette svan, skulle være indesit som laget, så godt som nytt, var ned i 9 grader, men stiger fort når man åpner og tar ut mat, men er jo ekstremt varmt, mins det funket bedre når det var kaldere her nede. Varmen har nog mye og si ?

Här nere så har dom flesta semesterbostäder kyl med en mindre frys
längst upp. Samma kompressor vilket betyder att frysfacket tar mycket
kapacitet och ofta i äldre kylar så är det svårt att hålla graderna.
Tar en "evighet" innan kylen blir kall när man sätter på det.
Finns sällan plats för kyl och frys med två kompressorer eftersom dom har
sin plats under VV-beredaren oftast. Tokig plats om VV-beredaren börjar läcka
då det ofta finns elkontakter under den.

P :sol:

Här nere så har dom flesta semesterbostäder kyl med en mindre frys
längst upp. Samma kompressor vilket betyder att frysfacket tar mycket
kapacitet och ofta i äldre kylar så är det svårt att hålla graderna.
Tar en "evighet" innan kylen blir kall när man sätter på det.
Finns sällan plats för kyl och frys med två kompressorer eftersom dom har
sin plats under VV-beredaren oftast. Tokig plats om VV-beredaren börjar läcka
då det ofta finns elkontakter under den.

P :sol:

Takk da vet man det, det vill si de fleste har dette problem i varmen, må bli stor slitasje på kompressor som går mye ?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej, när vi köpte kylskåp så sa alla till oss att största slitaget är att man stänger av och på det när man kommer och går i sin semesterbostad. Ett kylskåp är konstruerat för kontinuerlig drift. Därför menade de på att de såg en livslängd av ca 5 år nästan oavsett modell. Så deras rekommendation var att inte köpa det dyraste utan hellre något billigare som man känner att man har råd att byta ut lite oftare.

Vi köpte en som heter daewo tror jag den hette, låg på ca 250 euro och vi har inga som helst problem även under de varmaste perioderna att hålla kyl och fryst kallt. Då vi har många barn så öppnas kylskåpet ofta också och grävs i. Däremot så blir kylskåpet väldigt varmt utanpå när det är riktigt varmt ute. Nästan så varmt så jag tyckt att det vart lite otäckt.

Daewo kan vara lika bra märke som andra märken, mer kända av oss svenskar. Jag har en micro (i Sverige) av det märke och har inte haft några som helst problem unde de ca 14 åren jag haft micron. Kan tänkas att den nu sjunger på sin sista vers.... Och billig var den, förståss.

Hej, när vi köpte kylskåp så sa alla till oss att största slitaget är att man stänger av och på det när man kommer och går i sin semesterbostad. Ett kylskåp är konstruerat för kontinuerlig drift. Därför menade de på att de såg en livslängd av ca 5 år nästan oavsett modell. Så deras rekommendation var att inte köpa det dyraste utan hellre något billigare som man känner att man har råd att byta ut lite oftare.

Vi köpte en som heter daewo tror jag den hette, låg på ca 250 euro och vi har inga som helst problem även under de varmaste perioderna att hålla kyl och fryst kallt. Då vi har många barn så öppnas kylskåpet ofta också och grävs i. Däremot så blir kylskåpet väldigt varmt utanpå när det är riktigt varmt ute. Nästan så varmt så jag tyckt att det vart lite otäckt.

Takk for de opplysninger, man lær seg stadig noe nytt, ser fryser blir fort kald, men leser i bruksanvisning att kyl kan opp til 21 timer før den åpner riktig temperatur, ser der ofte står 9 grader her nede, hjemme er det 6 grader. Varmt utenpå er jo rart, men tror der var det ett annet sted vi bodde en gang.

Jag tror också, likt Lundberg, att de är gjorda för att stå på 24/7.

Jag roade mig med, antagligen under allsången sändes på TVn, att räkna på vad jag faktiskt betalar för att låta det vara på när jag åker hem. Visserligen så räknade jag på tillverkarens "årsförbrukning" och den antar jag är i lägsta laget. Å andra sidan så sänker jag ner kyldelen till "varmaste" och det kanske gör förbrukningssiffran relativt relevant ändå.

Hur som helst så kom jag fram till att kostanden vart 37kr/mån, då tog jag senaste elräkningens kWh pris.

I mitt tycke en liten peng för att ha en kall kyl/frys startklar för nyinköpt livsmedel, samt att kunna plocka ut ett par kalla San Miguel och fira in ledigheten med:)

/ Perra

Snakket presis med en som sa det samme, tar man strømmen i perioder forkortet det levetiden på kylskåpet enormt, var visst bedre å sette reglaget på 0 i steden, det var visst bedre, men det er kanskje en viss sikkerhet og ta strømmen da man er borte lenge ?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Så tänker jag också. Alltså att man ska slå av huvudströmmen när man inte är där. Vi är borta tre månader varje gång och har alltid slagit av strömmen. Man kan ju inte dra ur alla kontakter ur eluttagen varje gång för att vara säker om åskan skulle slå ner. Om vi slår av och på kyl/frysen två gånger per år har väl marginell betydelse vad livslängden på den beträffar :confused:. Eller...?
rocio

Jag tror också, likt Lundberg, att de är gjorda för att stå på 24/7.

Jag roade mig med, antagligen under allsången sändes på TVn, att räkna på vad jag faktiskt betalar för att låta det vara på när jag åker hem. Visserligen så räknade jag på tillverkarens "årsförbrukning" och den antar jag är i lägsta laget. Å andra sidan så sänker jag ner kyldelen till "varmaste" och det kanske gör förbrukningssiffran relativt relevant ändå.

Hur som helst så kom jag fram till att kostanden vart 37kr/mån, då tog jag senaste elräkningens kWh pris.

I mitt tycke en liten peng för att ha en kall kyl/frys startklar för nyinköpt livsmedel, samt att kunna plocka ut ett par kalla San Miguel och fira in ledigheten med:)

/ Perra

Helt rätt,jag stänger aldrig av kyl/frys utan bara frostar av imellan,samtidigt stänger jag aldrig av strömmen och det göra att mina frånluftsfläktar i badrum alltid går och ventilerar ut fukt.Ventilationsfirman som installerade dessa avrådde från att stänga dom,många semesterboende i Spanien tätar igen sina bostäder fullständigt vilket ger upphov till mögel,fukt samt unken sommarstugelukt.Kostnaden för att ventilera är ju försumbar

Jag stänger inte heller av strömmen längre, vi installerade också fläktar och dom går på hela året. Så skönt när man kommer ner att det luktar fräscht. Jag satte in grenkontakter med åskskydd och strömbrytare så alla ställen som jag vill stänga av strömmen på. Jag tänker att även om det kostar en hundring extra i månaden så är det värt det. Plus som sagt få en kall öl på en gång när man kommer är inte fel! Dessutom funderade jag på att sätta upp en webcam mot havsutsikten, vore lite kul att sitta hemma och kolla ut på havet! :-)

Men nej att slå av skåpet 1-2 gånger är ingen fara. Men för många som hyr ut så slås skåpet på och av massor med gången! Jag tror det är kompressorn som inte mår bra av det!

Nya trådar

Back
Toppen