Korrekt skrivet?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola swedp och SolenLyser...

Så här skulle JAG säga:
Cuándo fue la primera vez que Usted lo vió....

Jag och jag - jag frågade min svenska väninna som bor här och kan
spanska flytande. Tycker jag i alla fall..

Saludos P

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Preciosa
"io" är en stigande diftong med betoning på slutet och då finns det ingen anledning att skriva vió, vio räcker. För säkerhets skull kan man kolla stavningen vió här:

Real Academia Española

La palabra vió no está registrada en el Diccionario.

Huruvida man skall ha med Usted eller ej beror väl mest på graden av hövlighet/hur bekant man är med personen ifråga.

Saludos

Uttalsregler diftonger, betoning

En diftong är en förening av två vokalljud. Kombinationer av a, e, o kallas inte diftong (se de tomma fälten i Tabell_1), t.ex. correo, caer, Lisboa.

Obs! ai, ua, ue, uo ui, ia, ie, io och iu är stigande diftonger, med betoningen i slutet (rött i Tabell_1).

Tabell_2 innehåller exempel på hur man lägger betoningen (rött i Tabell_2).

Attachments

• Tabell_1.jpg
    Tabell_1.jpg
    25,3 KB · Visningar: 198
  • Tabell_2.jpg
    Tabell_2.jpg
    31,4 KB · Visningar: 206
Last edited by a moderator:
SolenLyser...

Tack för den informationen. Mycket lärorikt må jag säga.
Ang "vio" så säger min väninna att hon ser med den andra "versionen"
lite då och då i korrespondensen på arbetet men vem har sagt att det då
är korrekt...vem är vi att veta. Men nu vet jag i alla fall.

Saludos P

Preciosa, jag har ett förflutet som civilingenjör, programmerare och systemutvecklare. Då handlar det om ettor och nollor, sant eller falskt och ingenting däremellan. Sådant sätter sina spår - jag söker alltid efter "det rätta svaret".

När det gäller språk fungerar det inte riktigt på det sättet med alla dialekter samt språkens ständiga utveckling. Ett annat problem är att man tror att något är korrekt bara för att man får många träffas på internet. Sanningen är att många kopierar felaktigheter och klistrar in dem via nya länkar. Hoppas min egenhändigt gjorda instruktion är korrekt!

Korrekt

Jag skulle säga:

?Cuándo fue la primera vez que lo vio?

När var det den första gången ni såg det ?

Angående om det ska vara accent eller inte så ska det inte vara det. Som tidigare sagt är det en stigande diftong och det är därför inte nödvändigt eftersom betoning hamnar där automatiskt. Samma sak med exempelvis dijo och inte dijó för decir eller vino och inte vinó för venir.

/ Svensk student i Sevilla

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

På svenska använder man ordet NI både på singulart och pluralt så:

När var det den första gången ni såg det?

När "ni" är en person: ¿Cuando fué la primera vez que (usted) lo vió?
När "ni" är flera personer: ¿Cuando fué la primera vez que (ustedes) lo visteis? eller ¿Cuando fué la primera vez que (ustedes) lo vieron?

Apostrofen på vio behövs inte:

När "ni" är en person: ¿Cuando fué la primera vez que (usted) lo vio?
När "ni" är flera personer: ¿Cuando fué la primera vez que (ustedes) lo visteis/vieron?

Nya trådar

Back
Toppen