kostnader

nilsson38

Ny medlem
Ni som har bott länge i spanen Några frågor glad om du svarar Matkostnader för en ensam pensionär en månad samt el och vatten kostnader per månad har sett att det blivit billigare pga billig euro samt stark krona vill hyra ben 2 rummare har sett några billiga på solkusten går det att hyra på ett år itaget och tillkommer det några kostnader utöver el och vatter och ev. gas Tacksam för svar Jan Nilsson
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
El beror på hur många Ampere abonnemanget är på Fast kostnad mellan 4 o 20 Euro per månad.
Vatten beror också på fastigheten men mellan 10 o 20 euro fast per månad.
Lite dyrare rörligt än i Sverige.
Körde endast hemlagat som ett test när jag var ensam nere och höll mig under 2 veckor till mycket färska grönsaker samt kött o fisk och klarade mig lätt på under 10 Euro om dan. Gin o whiskey ingick i dieten. Och dessutom åt jag sådana mängder att jag gick jag upp i vikt!
 
Ni som har bott länge i spanen Några frågor glad om du svarar Matkostnader för en ensam pensionär en månad samt el och vatten kostnader per månad har sett att det blivit billigare pga billig euro samt stark krona vill hyra ben 2 rummare har sett några billiga på solkusten går det att hyra på ett år itaget och tillkommer det några kostnader utöver el och vatter och ev. gas Tacksam för svar Jan Nilsson

Du kan definitivt leva billigare på t.ex. Costa del Sol än i Sverige för närvarande
Se till att handla din mat där spanjorerna handlar. Matpriserna c:a 10-15 % lägre.
Men se upp! Två stora mathallar- bara ett kvarter från varandra kan ha stora prisskillnader.

Lär dig dessutom att laga några typiska spanska rätter. Eller äta spanskt då och då. En flaska gott bordsvin får du för c:a 35 kr. som du betala 65-75Kr för i Sverige. En flaska gott vitt vin till min löksoppa på min spanska favoritbodega kostar mig 75 Kr. I Sverige skulle det inte falla mig in att ta in en helflaska av motsvarande kvalitet -jag skulle bara bli förbannad.

Gå inte på barerna utmed Paseon och i restaurangkvarteren.
En bit upp i staden på spanskägda bodegor, kafeer och restauranger är priserna
förmånligare. På vinterhalvåret ofta lägre än sommarhalvåret ibland.
Frekventerar du spanska ställen vid behov som jag antyder här ovan, så har du råd att då och då gå ner i centrum och ta en carajillo på ngt av de lyxigare ställena,.
Prova då Gin Bar på Plaza de la Constitution t.ex. eller de nya flådiga ställena på det lilla torget bakom posten( vid Calle Mercado)

Bostad:
Du kan hyra per vecka/ månad och du kan hyra s.k. Long-let i praktiken året om.
2-rumslägenhet-fullt möblerad- mycket centralt. 100 från Playan -nyrenoverad,
m. tvättmaskin Kan kosta c:a 5000Kr /mån. vintertid. El kan tillkomma. Vatten ingår. Se till att du hyr i sydvästläget så klarar du dig från extra uppvärmning de flesta år.
Lycka till.
PS
Glömde nämna att du klär dig betydligt billigare här än i SE.
Krisen gör att även etablerade stora butiker jagar "cash" med ideliga
prissänkningar. Vita skjortor 100 Cotton 70-100 kronor på Dunnes Store t.ex.
Etablerade skohandlare står nu på tisdagsmarknaden och rensar sina lager.
Det mesta jag går och står i är köpt i Espana till priser som spöar t.ex. "Dressman"
med 20-30 procent.
Och här finns ZARA som till damernas glädje utmanar HM överallt i Europa.
DS
 
Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen