Kriminalitet i Spania

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ridderen

Ny medlem
Muligens dette har vært diskutert før. Men er man trygg gatelangs når man går litt aleneom kvelden på diverse steder. Kan man som i Hellas enkelte steder sitte på en taverna til sent på kvelden og rusle hjemover uten å være redd for å bli overfalt. Kan man legge seg uten å låse dørene og være fullstendig trygg.
Kan man reise hjem til Norge i trygg visshet om at boligen i Spania ikke er utsatt for innbrudd mens man er i Norge

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja jag vet inte, menar du att Grekland är tryggare än Spanien? Tror att det beror väldigt mycket på var i landet man befinner sig. Min morbror bor i Mexico city, den omtalat "farliga staden", men han har aldrig varit med om något brott eller liknande,trots sina 9 år där, man måste använda sunt förnuft och ha kunskap så klart om i vilka delar av staden som är ok och vilka platser där man inte bör gå själv efter mörkrets inbrott osv..
Tyvärr så har Spanien på senare år blivit haft högre brottsstatistik vad jag har läst, men säkerligen inte större än Italien o Frankrike.
Nere på Costa del Sol så är nog den organiserade brottsligheten lägre, än typ franska städer som Marseilles, Nice mfl tror jag.

Nog om mitt babbel men jag känner mig trygg i de spanska "turiststäder" jag besöker iallafall! :)

Selvsagt er det ettersom hva du gjør det til. Men jeg vet at jeg ikke vil trives hvis jeg på forhånd må passe meg for visse områder når jeg går ut om kvelden.
Jeg har jo tross alt tenkt å bosette meg i et varmere klima når alderdommen nærmer seg. Og da å være utrygg, ja det er noe jeg ikke vil
Har limt inn under hva spaniaguiden sier.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Du kan jo lese her: www.spaniaguiden.no:80....php?t=392 , hvor administratoren for Spaniaguiden.no sier dette:

(innbrudd) er desverre et stort problem i mange av områdene rundt Torrevieja. Skyldes blant annet det at det er så mye boliger som står tomme store deler av året. Nabolag hvor folk ikke vet hvem som hører hjemme eller ikke.

Når man kjøper bolig så kjøp et sted folk bor HELE ÅRET... steder hvor det er mye gjennomtrekk er det mere innbrudd. Skygg unna disse "feriebolig" prosjektene. Følg de fastboende!

Det mange kriminelle gjør er at de holder øye med boliger som står tomme.. så når de ser folkene er kommet for å bli der et par uker så vet de at der finnes det kameraer, mp3 spillere, mobiltelefoner, laptop osv. Ting folk har med seg på "ferie". Så ser dem bare når man drar ut.. og naboen vet ikke helt hvem som hører til og ikke siden mange folk kommer og går...
----------------------------------------------------------------------------------------------

Trygg i Spanien...

Ja Ridderen, gå och lägga sig utan att låsa dörren gör jag inte någonstans
på jordklotet, inte heller i Spanien.
Men jag är inte mer trygg hemma i Sverige där inbrott och väskryckningar - speciellt av gamlingar hör till vardagen.
Liksom rån av banker och värdetransporter.

Jag känner mig "lite" säkrare i Torre pga att det alltid är folk ute på kvällarna.
Man är sällan ensam på gatorna vilket man oftast är hemma sent.

En " tumregel"-konstigt ord förresten :confused: att aldrig vingla omkring berusad på natten. Då är man ett lätt offer. Det har jag bekant folk som råkat utför under åren. Män i detta fall..
Ficktjuvar finns det ju gott om på marknaderna där folk går med väskor/ryggsäckar utan speciell uppmärksamhet. Det har jag råkat ut för men "hon" hann inte långt, dvs jag spärrade utvägen vid ett stånd så hon var tvungen att visa var hon lagt den. Under en klädesbunt. Normalt har jag aldrig plånbok i väskan men denna gång...Inga betalkort dock. Brukar vara kö vid polisen 10 m ifrån intill marknaden...
Men detta med "turistbrott" och inbrott i lägenheter är ju mer vanligt där det
är många tomma bostäder så klart. Ändå - har jag inga bekanta som råkat ut för det. Finns många sätt att gardera sig med bra lås,galler,grannar osv..
Man får tänka efter före och iaktta försiktighet.
I bland hjälper inte det men då spelar det ingen roll var man bor.

Som sagt "vingla" inte om natten ;;;;) och låsa bör man självklart.

Saludos P ;;;;;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen