Kronans värde !?

goranwint

Seniormedlem
Hej alla på forumet. Jag har hängt här i ett par år och har nu "bara" ett år till helpension och flytt. En svårbesvarad fråga har dykt upp för mig. Jag kommer under närmsta året att sälja av lite prylar som jag inte behöver längre. (Samt lite extrajobb på fritiden) Inga stora summor, men välbehövliga i början tills man hinner acklimatisera sig. Kan röra sig om ca 50.000SKr. Är det smart att skaffa Euro istället för att spara kronorna i madrassen? Kursen är ju skaplig i alla fall. Jättesvårt att sia men jag har ingen kontakt här hemma som kan ge mig tips.

I förlängningen kommer också frågan om man kan göra stora kontantinsättningar
när man väl har skaffat Spanskt bankkonto.

Fler frågor lär komma under året även om många redan är besvarade.

(skrivet i en liten stuga med utsikt över Öresund men 10 grader för kallt)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
En intressant fråga i dessa tider.

Euron har rört sig en hel del gentemot kronan de senste åren. Man säger att kronan är stark men en kurs på 9-9,20 var aktuell när vi röstade om anslutning. Där ligger vi idag. Man kan väl säga att det är kronans normala värde.

Nu går eurozonen dåligt och Sverige bra. Kronan borde därför ha högre värde men lider av att små valutor har lågt förtroende i osäkra tider.

Hur kriserna slår mot euron är det ingen som vet. Personligen resonerar jag så att en kurs på 9 kr är bra långsiktigt. Häromdagenvar kursen 9,02. Då skickade jag över en årsförbrukning och har tjänat 2% skattefritt idag. Pengarna ska ju spenderas i Spanien, vilket väl gäler även dina.

Att skicka upp till 150 000 kr får bankerna inte ta betalt för.

Om euron skulle krascha under nuvarande kris kommer jag förstås att ångra mig. Men risken är liten. Men den finns, så du måste avgöra själv.

Backis,

Tycker du att leka med valutor och ta (smaa?) risker? I saa fall allt vael, men de aer inget normalt foerfarande.

Normalt brukar man hedge (opps, jag har gloemt vad det heter paa svenska), enklast kanske genom optioner.

Jag har reguljera inkomster i tre valutor och sporadiska i naagra till. Min (sjaelvutnaemnde) finansielle raadgivare foereslog just optioner. Men jag var snaal (att gardera sig mot kurs foeraendringar i flera valutor kostar ju en slant) och observerade att det var bekvaemast att haalla kontona i alla valutor och anvaenda - foer att taecka levnadsomkostnader - just den valutan som foer tillfaellet ligger hoegst.

Men vid bara tvaa valutor kan det vara loensamt - beror paa hur mycket man spenderar ach hur haeftiga aer valutasvaengningar. I alla fall haaller tummen foer din lyckade affaer! :-)

Det är förstås ingen som vet hur euron och svenska kronan står om två år men jag hade behållit pengarna i Sverige och i svenska kronor. Du riskerar då att förlora pengar om euron stiger jättemycket men frågan är hur troligt det är? Jag vet inte men just nu känns väl den svenska ekonomin något stabilare än den europeiska - hur det blir vet förstås ingen. Två år är också såpass lång tid att mycket kan ändra sig både privat och på bostadsmarknaden, skattelagstiftningen och så förstås på finansmarknaden så för mig skulle det kännas säkrare att ha pengarna där jag också har en möjlighet att hålla koll på läget..

Låter förståndigt att ha svenska kronor i madrassen. Då blir det i alla fall ingen katastrof om något händer med Euron. Det jag var intresserad av var också om en spansk bank godtar en kontantinsättning på plats, alltså inte en överföring från Svedala.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag skulle spara de flesta pengarna på ett svensk bankonto och kanske växka in 10 00 kr i euro, inte mer. När du väl är på plats i spanien, har du funderat på vilken bank du ska använda? Santander, BBVA, Sabadell, CAM, LA Caixa? Kolla upp lite olika banker för att se va dom kan erbjuda. Det bästa är ju att öppna ett vanligt bankkonto + cuenta de ahora, dvs sparkonto. På sparkontot har du oftas mer ränta. Jag har bott 7 år till och från i barcelona, och är van med systemet där nere. Har du fler frågor, så svarar jag gärna.

Suerte!!

/la gatita sueca

Hej alla på forumet. Jag har hängt här i ett par år och har nu "bara" ett år till helpension och flytt. En svårbesvarad fråga har dykt upp för mig. Jag kommer under närmsta året att sälja av lite prylar som jag inte behöver längre. (Samt lite extrajobb på fritiden) Inga stora summor, men välbehövliga i början tills man hinner acklimatisera sig. Kan röra sig om ca 50.000SKr. Är det smart att skaffa Euro istället för att spara kronorna i madrassen? Kursen är ju skaplig i alla fall. Jättesvårt att sia men jag har ingen kontakt här hemma som kan ge mig tips.

I förlängningen kommer också frågan om man kan göra stora kontantinsättningar
när man väl har skaffat Spanskt bankkonto.

Fler frågor lär komma under året även om många redan är besvarade.

(skrivet i en liten stuga med utsikt över Öresund men 10 grader för kallt)

Välkommen tillbaka Göran, härligt att det bara ett år kvar!!! Det kommer gå fort! Vore kul att höra mer om din planer då. thumb

Kontantinsättningar upp till 5000 Euro är inga problem, men med större belopp så "ska" man kunna redogöra varifrån pengarna kommer. Spanien är dock ett flexibelt land när det gäller en del lagar och bestämmelser.....

Jag skulle sätta in pengarna på ett svenskt sparkonto som ger upp till 3.6%. Om inflationen hamnar på 3,6% förlorar du bara skatten på "vinsten" du egentligen inte har.

Behåll ditt bankkonto i Sverige för att senare kunna "swifta" pengarna till Spanien.

Det finns inga tecken på att Euron skulle stärkas gentemot kronan.

Tack Minerva!

Spekulation är att ta i. För ett par ár sedan hade jag ett par betalningar som máste göras och euron stod dá runt 11 kronor. Det kändes inte kul, jag hade räknat med 10 kr ungefär när jag skrev pá.

Därför ser jag det mera som valutasäkring. Nu vet jag att jag ett tag framát kan räkna med 9 kr. /B

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Tack allihop för kloka svar Jag kan tyvärr inte visa dessa pengar på ett svenskt bankkonto efter en "huskrasch" för ett antal år sedan. Banken (som på den tiden fick hur mycket hjälp som helst av skattebetalarna under den stora valutakrisen) tycker att jag är skyldig drygt tre och en halv million kronor.

Var det inte en svensk politiker som sa att "Det är häftigt att betala skatt"? Det måste väl gälla att betala till banker också.

Att gömma pengar i Spanien är inte helt säkert, möjligtvis på Kanarieöarna som inte drabbats lika mycket av EU´s regelverk. Inom EU gäller "spardirektivet". Det låter som det är ett regelverk för att gynna det privata sparande. Emellertid fungerar det precis tvärt om. EU hatar faktiskt konkurrens på skatteområdet och vill förvissa sig om att man inte sparar pengar utomlands förmånligare än i hemlandet. Ett angiverisystem är fortfarande under uppbyggnad och men rätt vad det är slår råttfällan till.

Att flytta till Spanien med en skuld löser inte skuldproblemet. Det finns vissa nätverk mellan banker också.

Last edited by a moderator:
Till Solen lyser: Skatt har jag alltid betalat, men jag har ingen svårighet att hålla inne alla betalningar till en bank som har lovat runt och hållit tunnt som man säger. Ingen hjälp när byggföretaget (husförsäljaren) gick i konkurs utan bara "det ordnar sig när huset är klart". Sedan gick räntorna i taket och man hade ingen aaning om vem jag hade pratat med tidigare.

Hursomhelst är inte denna tråd en tråd om betalningsmoral utan rent valutatekniska frågor. Jag tycker därmed att vi kan avsluta tråden och ägna oss åt trevligare saker. Tack för alla tips, även kommentaren från Solen lyser som ofta kommer med trevliga och läsvärda inlägg.

Vi kanske ses nån gång nästa höst. Man kan aldrig veta, hälsar Göran

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Till Solen lyser: Skatt har jag alltid betalat, men jag har ingen svårighet att hålla inne alla betalningar till en bank som har lovat runt och hållit tunnt som man säger. Ingen hjälp när byggföretaget (husförsäljaren) gick i konkurs utan bara "det ordnar sig när huset är klart". Sedan gick räntorna i taket och man hade ingen aaning om vem jag hade pratat med tidigare.

Hursomhelst är inte denna tråd en tråd om betalningsmoral utan rent valutatekniska frågor. Jag tycker därmed att vi kan avsluta tråden och ägna oss åt trevligare saker. Tack för alla tips, även kommentaren från Solen lyser som ofta kommer med trevliga och läsvärda inlägg.

Vi kanske ses nån gång nästa höst. Man kan aldrig veta, hälsar Göran

Hola Göran!

Får nästan känslan av att du inte tänker skriva mer på länge :confused:
Hoppas jag missuppfattat det :eek:
Måste ju få följa din bosättning. Kanske Frigiliana?

Ciao P :love:

Preciosa: Visst missförstod du mig. Klart att jag behöver mer svar på alla frågor som kommer upp vartefter. Redogjör gärna mer för mina planer och hoppas att kunna ge andra en hjälpande hand på vägen när jag väl är på plats. Däremot anser jag det slutdiskuterat vad gäller pengaproblem. Jag är ingen ond människa.
Har bara råkat illa ut utan egen förskyllan.
Hadebra/Göranthumb

Nya trådar

Back
Toppen