Hej alla, jag är ny här
Tanken på att eventuellt flytta till Torrevieja har kommit över mej.
Min enda tidigare erfarenhet av Spanien är två veckor i Torrevieja på sommarlovet då jag slutade 6:e klass samt diverse vykort
Så det är rätt längesedan med andra ord.
Kanske ska nämna att det är Torrevieja som är mitt mål.
Det som verkar sätta käppar i mina hjul är min Epilepsi.
Jag tar två olika mediciner och dom är väldigt dyra.
Här hemma i Sverige har vi ju "högkostnadsskyddet" och egenavgiften för läkemedel minskar stegvis.
Upp till 1 100 kronor betalar man fullt pris för sina läkemedel och efter det träder rabattsystemet in:
•Mellan 1 101 och 1 600 kronor betalar man 50 procent av läkemedelskostnaden
•Mellan 1 601 och 2 050 kronor betalar man 25 procent av kostnaden för läkemedlen
•Mellan 2 051 och 2 200 kronor betalar du 10 procent
•När du betalat 2 200 kronor för dina läkemedel får du frikort.
Man betalar då inte mer för sina läkemedel under dom nästkommande 12 månaderna.
Jag har pratat med Försäkringskassan, Spanska Ambassaden i Sverige, Svenska Ambassaden i Spanien osv. ingen verkar veta vad som riktigt gäller och alla hänvisar till dom andra såklart...
Jag ställer då frågan till er som redan bor i Spanien om ni har någon aning om det finns något liknande?
För finns det inte det, så finns det ingen möjlighet alls för mej att flytta ner då mina medicinkostnader skulle bli för dyra :|
Tack på förhand / Sissi.
Kanske även borde tillägga att jag inte kan tala/skriva på Spanska :S
Tanken på att eventuellt flytta till Torrevieja har kommit över mej.
Min enda tidigare erfarenhet av Spanien är två veckor i Torrevieja på sommarlovet då jag slutade 6:e klass samt diverse vykort
Så det är rätt längesedan med andra ord.
Kanske ska nämna att det är Torrevieja som är mitt mål.
Det som verkar sätta käppar i mina hjul är min Epilepsi.
Jag tar två olika mediciner och dom är väldigt dyra.
Här hemma i Sverige har vi ju "högkostnadsskyddet" och egenavgiften för läkemedel minskar stegvis.
Upp till 1 100 kronor betalar man fullt pris för sina läkemedel och efter det träder rabattsystemet in:
•Mellan 1 101 och 1 600 kronor betalar man 50 procent av läkemedelskostnaden
•Mellan 1 601 och 2 050 kronor betalar man 25 procent av kostnaden för läkemedlen
•Mellan 2 051 och 2 200 kronor betalar du 10 procent
•När du betalat 2 200 kronor för dina läkemedel får du frikort.
Man betalar då inte mer för sina läkemedel under dom nästkommande 12 månaderna.
Jag har pratat med Försäkringskassan, Spanska Ambassaden i Sverige, Svenska Ambassaden i Spanien osv. ingen verkar veta vad som riktigt gäller och alla hänvisar till dom andra såklart...
Jag ställer då frågan till er som redan bor i Spanien om ni har någon aning om det finns något liknande?
För finns det inte det, så finns det ingen möjlighet alls för mej att flytta ner då mina medicinkostnader skulle bli för dyra :|
Tack på förhand / Sissi.
Kanske även borde tillägga att jag inte kan tala/skriva på Spanska :S