Läkemedel.

Ceci-Lia

Ny medlem
Hej alla, jag är ny här :)
Tanken på att eventuellt flytta till Torrevieja har kommit över mej.
Min enda tidigare erfarenhet av Spanien är två veckor i Torrevieja på sommarlovet då jag slutade 6:e klass samt diverse vykort :)
Så det är rätt längesedan med andra ord.
Kanske ska nämna att det är Torrevieja som är mitt mål.

Det som verkar sätta käppar i mina hjul är min Epilepsi.
Jag tar två olika mediciner och dom är väldigt dyra.
Här hemma i Sverige har vi ju "högkostnadsskyddet" och egenavgiften för läkemedel minskar stegvis.
Upp till 1 100 kronor betalar man fullt pris för sina läkemedel och efter det träder rabattsystemet in:
•Mellan 1 101 och 1 600 kronor betalar man 50 procent av läkemedelskostnaden
•Mellan 1 601 och 2 050 kronor betalar man 25 procent av kostnaden för läkemedlen
•Mellan 2 051 och 2 200 kronor betalar du 10 procent
•När du betalat 2 200 kronor för dina läkemedel får du frikort.
Man betalar då inte mer för sina läkemedel under dom nästkommande 12 månaderna.

Jag har pratat med Försäkringskassan, Spanska Ambassaden i Sverige, Svenska Ambassaden i Spanien osv. ingen verkar veta vad som riktigt gäller och alla hänvisar till dom andra såklart...

Jag ställer då frågan till er som redan bor i Spanien om ni har någon aning om det finns något liknande?
För finns det inte det, så finns det ingen möjlighet alls för mej att flytta ner då mina medicinkostnader skulle bli för dyra :|

Tack på förhand / Sissi.
Kanske även borde tillägga att jag inte kan tala/skriva på Spanska :S

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Sissi, Välkommen hit till forumet. Och naturligtvis till Torrevieja! Jag vet inget om läkemedelspriserna här men skriver ändá för jag tycker inte det är ok att ingen "instans" i Sverige tycks veta vad som gáller. Om jag vore i dina kläder skulle jag skriva till Hälsoministern (eller motsvarande) och lägga fra m din sak för honom/henne.Iaf máste hon/han kunna hänvisa dig till rätt person som vet. Det är hennes/hans jobb som vi betalar genom vára skattepengar. Jag kan berätta att min dotter skrev till Utbildningsministern ( i ett annant árende naturligtvis!) Jan Björklund, och fick svar omgáende...Nu ska hon vidare med ministerns goda minne bakom sitt fortsatta agerande.

Ska du flytta ner permanent sà betalar du vÄldigt lite för medicin. Nu màste du ju vara inskriven pà det spansks hälsosystemet. Nu hàller ju allt pà att Ändras, men min hustru som har astma, betalar ett par cent för en ventolin, som kostar 4 € utan recept. Jag betalar kanske 5 € för mina mediciner som kostar 30.

Det beror pà hur livsviktig din medicin är. Men som sagt, du màste vara inskriven i det spanska systemet.

För retail priser pà mediciner kan du kolla http://www.farmaciaencasaonline.es/ tyvÄrr bara pà Spanska

Har du lust att berätta hur det gick? Vi är en familj i samma tankar där tre av oss fyra äter mediciner som dessutom är väldigt dyra utan det förmånliga läkemedelsförsäkringen vi har i sverige. Det hela liksom står och faller med detta.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Medicin i Spanien

Jag har nyligen blivit "resident" i Spanien och gjort den angenäma erfarenheten att medicin i Spanien är billig och "lättillgänglig". Jag gör på följande sätt: tar med mig en tom förpackning på en medicin jag köpt i Sverige. Apotekaren kollar noga på texten och tar fram en ersättning som är lika bra. Priset är betydligt lägre än i Sverige, även på dyra mediciner t.ex. Symbicort.

Det samma kan man göra även om man inte är resident. Iaf jag (och andra som jag känner) har fått köpa medicin bara gnm att visa en förpackning från Sverige.

Tyvärr handlar det om lite mer potenta läkemedel med missbrukspotential. Bland annat tillväxthormon som är otroligt eftertraktat på dopingmarknaden. Vårt ena barn behöver livslång behandling eftersom hennes hypofys inte tillverkar detta. Cellgifter och andra reumatikermediciner.

Last edited:
Naturligtvis ska vi inte flytta med ett barn som har en sjukdom, ska naturligtvis stanna hemma i rika Sverige. Spanien har säkert inte behov av två högutbildade personer inom vård och IT. Självklart är det egoistiskt av oss att bli parasiter på samhället istället för att arbeta och betala skatt i det land vi flyttar till. Korkat av mig att ifrågasätta vad man får för de skattepengar vi betalar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Det var inget personligt och vi vill också flytta men är friska, men har ni inte flyttat än och fått jobb är det nog svårt, nu går det bara nedåt där med det mesta som just vård etc. Skulle gärna bo där över vintern och jobba här över sommaren, men med barn och skola kan det bli svårt. Min är högavlönad inom vården här.

Kostnaden..

Har du lust att berätta hur det gick? Vi är en familj i samma tankar där tre av oss fyra äter mediciner som dessutom är väldigt dyra utan det förmånliga läkemedelsförsäkringen vi har i sverige. Det hela liksom står och faller med detta.

Jag själv har Epilepsi som jag äter medicin mot varja dag och skulle kosta runt 2200 kr varje månad utan någon sorts rabatt = Ohållbart i längden.

Jag pratade med en tjej som har Diabetes och hon får sitt insulin, blodprovsstickor och det andra som hon behöver gratis, precis som i Sverige. Men det är tack vare att hon har haft jobb och betalat skatt i Spanien och därmed fått sjukförsäkringskortet som alla spanjorer har.
Hon får alltså medicin på samma villkor som spanjorer.
Sen är ju hennes pojkvän spansk och jag vet inte om det har hjälpt till något.
Jag skulle kunna tänka mej att kostnaden är olika beroende på vilken sjukdom det rör sig om också.

Men reglerna hoppar ju lite hit och dit verkar det som och jag tror att det där med att ickeresidenta får betala upp till 40% av medicinkostnaden om man inte är pensionär och upp till 10% om man är pensionär gäller men jag är absolut inte säker.
Mitt bästa tips är att prata med Försäkringskassan här hemma, förmodligen kommer dom väl inte att ha någon koll som vanligt, men är ju värt ett försök i alla fall :)
Spanska ambassaden i Sverige/Svenska ambassaden i Spanien tror jag inte heller har stor koll men är ju klart värt att kolla upp.
Annars tror jag att Spanska "försäkringskassan" (har ingen aning vad det heter i Spanien) borde kunna fixa dej ett svar.

Är den Spanska dåliga ekonomin påverkad av detta så det kan komma att försämras radikalt?

Dom skär ju ner i sjukvården, är det lika illa som här eller värre?

Misstänker att Spanien varit "litet för snälla" tidigare. Vi har alltid varit litet fundersamma över hur pensionärer från Sverige bott halvårs i Spanien och då fått hämta ut medicin helt gratis. Får man något gratis bör man tänka på att någon måste stå för kostnaden.

Säkert skulle Spanien gärna ta ut mer från ”rika” utlänningar för att bättra på sin ekonomi. Ibland kan problemet dock vara att det kostar mer än det smakar. Administrationskostnaderna blir alltför höga. Det kan också vara så att tar man ut för mycket, så kommer inte utlänningarna och höjs avgifterna för de som bor i Spanien, kan de besluta sig för att lämna. En balansgång som kan vara svår att klara.

Vad beträffar hälsovård tror jag inte att det kommer att drabba EU-pensionärer med residencia så mycket, även om jag tror att det kommer att bli försämringar. Jag tror att Spanien i första hand kommer att titta på hur mycket de spanska pensionärerna klarar av att betala. Eftersom de spanska pensionerna är betydligt lägre, kan man inte komma med alltför stora försämringar och eftersom EU-pensionärer, enligt EU-fördrag, måste behandlas på samma sätt som landets medborgare tror jag att man, vad hälsovårdskostnader beträffar, kan känna sig ganska lugn.

I Frankrike har den nya regeringen infört en förhöjd fastighetsskatt och förhöjd realisationsskatt vid försäljning av bostäder, som endast används tillfälligt (antagligen motsats till permanentboende) och ligger i vissa områden (Rivieran och andra turistområden). Dessa regler gäller naturligtvis alla och inte bara utlänningar.

Det är emellertid skillnad mellan Frankrike och Spanien. I Frankrike finns inte så många lediga bostäder som i Spanien och jag tror att det är fler ”vanliga familjer” som har semesterbostäder i Spanien. Med andra ord, att lägga alltför stora kostnader på spanska medborgare på samma sätt är nog svårare än i Frankrike.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Men det måste vara obalans relativt antalet Spanjorer här och om det är billigare där än här. Det påstås vara en bankkris men det dras ner i sjukvården och brandkår mm. Vi har samma elände här då det slösas på asylinvandring med 60 miljarder per år.

Men det måste vara obalans relativt antalet Spanjorer här och om det är billigare där än här. Det påstås vara en bankkris men det dras ner i sjukvården och brandkår mm. Vi har samma elände här då det slösas på asylinvandring med 60 miljarder per år.

Hola!
Du skriver lite oprecist :confused: Du skriver här än där. Vi (jag) är ju inte
säkra på var du är - där eller här :D
Och - det är inte alla som tycker att det "slösas" på asylinvandring
och då menar jag Sverige...Finns säkert saker som har kunnat
gjorts mycket bättre, men allt är inte svart eller vitt. Sverige är ett rikt
land i jämförelse.
Spanien har varit mycket generösa mot utlänningar och
tagit emot massor av invandrare. Nu när det är kris så ses det inte
med blida ögon här nere heller men just det klagas inte så mycket på
utan däremot all korruption.
Det går inte att generalisera utan man måste analysera sakers tillstånd
men det är svårt, inte ens EU är säkra på hur problemen ska hanteras....
tyvärr.

Ciao P :sol:

Last edited:

Javisst är det en obalans.

Det är säkert också färre fast boende svenskar (med residencia) i Finland än finska medborgare i Sverige, som alla har rätt till sjukvård efter principen att sjukvården ges på samma villkor som till landets medborgare. (Om man ska se något positivt med en ekonomisk kris så är det väl att man granskar utgifter mera kritiskt och förhoppningsvis ändrar om så bör ske).

Viss justering kan göras genom att ett EU-land höjer schablonbeloppet, som är det årliga belopp som ett EU-land betalar till ett annat EU-land för att en pensionär ska få rätt till vård i det land han/hon är bosatt. Beloppet ska baseras på de verkliga genomsnittskostnaderna, så det kan inte sättas godtyckligt. (I Spanien är detta belopp på ungefär SEK 40 000/år och pensionär). En förändring av detta belopp påverkar ju inte pensionären.

Ja, om den ekonomiska krisen bara skulle påverka sjukvård och brandkår skulle vi nog kunna vara tacksamma. Nej, vi kommer nog att känna av det på andra sätt också.

Hela idén med EU förresten är ju att få bättre balans mellan länderna och det innebär att vissa länder måste hjälpa andra länder. Spanien har fått mycket hjälp och jag tror att det knappast finns någon spanjor med lite kunskap som skulle vilja att Spanien lämnar EU. Utan EU-pengar hade säkerligen vare sig flygplatsen eller motorvägen på södra Tenerife kommit till stånd. Och vad har inte dessa två projekt betytt för ön.

Hola!
Du skriver lite oprecist :confused: Du skriver här än där. Vi (jag) är ju inte
säkra på var du är - där eller här :D
Och - det är inte alla som tycker att det "slösas" på asylinvandring
och då menar jag Sverige...Finns säkert saker som har kunnat
gjorts mycket bättre, men allt är inte svart eller vitt. Sverige är ett rikt
land i jämförelse.
Spanien har varit mycket generösa mot utlänningar och
tagit emot massor av invandrare. Nu när det är kris så ses det inte
med blida ögon här nere heller men just det klagas inte så mycket på
utan däremot all korruption.
Det går inte att generalisera utan man måste analysera sakers tillstånd
men det är svårt, inte ens EU är säkra på hur problemen ska hanteras....
tyvärr.

Ciao P :sol:
Obalansen gäller lite olika då pensioner spenderas där nere så det kanske kvittar.
Invandringen får gå i egen ny tråd.

Javisst är det en obalans.

Det är säkert också färre fast boende svenskar (med residencia) i Finland än finska medborgare i Sverige, som alla har rätt till sjukvård efter principen att sjukvården ges på samma villkor som till landets medborgare. (Om man ska se något positivt med en ekonomisk kris så är det väl att man granskar utgifter mera kritiskt och förhoppningsvis ändrar om så bör ske).

Viss justering kan göras genom att ett EU-land höjer schablonbeloppet, som är det årliga belopp som ett EU-land betalar till ett annat EU-land för att en pensionär ska få rätt till vård i det land han/hon är bosatt. Beloppet ska baseras på de verkliga genomsnittskostnaderna, så det kan inte sättas godtyckligt. (I Spanien är detta belopp på ungefär SEK 40 000/år och pensionär). En förändring av detta belopp påverkar ju inte pensionären.

Ja, om den ekonomiska krisen bara skulle påverka sjukvård och brandkår skulle vi nog kunna vara tacksamma. Nej, vi kommer nog att känna av det på andra sätt också.

Hela idén med EU förresten är ju att få bättre balans mellan länderna och det innebär att vissa länder måste hjälpa andra länder. Spanien har fått mycket hjälp och jag tror att det knappast finns någon spanjor med lite kunskap som skulle vilja att Spanien lämnar EU. Utan EU-pengar hade säkerligen vare sig flygplatsen eller motorvägen på södra Tenerife kommit till stånd. Och vad har inte dessa två projekt betytt för ön.
Javisst var det trevligt att få köra på den Autopista vi själva betalat från från Sverige delvis, men dessa bidrag verkar ha förfelats då man blåst upp bubblor i länder som sedan fått problem.
3 av 4 i familjen vill flytta till värmen men vart. Sverige sköter sig men det kommer nog här med.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen