läspljud

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja så vitt jag vet så läspas det i hela Spanien.. vill du slippa detta måste man ge sig över till central och sydamerika.. där får du en spanska utan detta eller iallafall betydligt mindre uttalat.

Lite fel...

...tror jag du har Gustav..

I Andalucien tror jag inte det läspas..Kommer inte ihåg hur det var på Las Canarias
men tror det är läspfritt...Kommer inte ihåg när jag bodde på
Gran C..men dom svalde ofta sista bokstaven i orden...men det är ju en annan
femma..
Jag läspar hej vilt för jag har bara umgåtts med "läspingar" gapskrattt

Någon mer som vet hur det läspas i detta land..

Saludos P ;;;;;)

Last edited:
...tror jag du har Gustav..

I Andalucien tror jag inte det läspas..Kommer inte ihåg hur det var på Las Canarias
men tror det är läspfritt...Kommer inte ihåg när jag bodde på
Gran C..men dom svalde ofta sista bokstaven i orden...men det är ju en annan
femma..
Jag läspar hej vilt för jag har bara umgåtts med "läspingar" gapskrattt

Någon mer som vet hur det läspas i detta land..

Saludos P ;;;;;)

Tja, I Sevilla läspas det ganska mycket. Tex säger dom Zevilla, Zalud etc.
Noterbart är att ofta läspar dom inte när det "ska" läspas...

I Vega Baja är det ocksà väldigt vanligt att folk INTE läspar. (Hasienda, nesesidad etc etc)

Tja, I Sevilla läspas det ganska mycket. Tex säger dom Zevilla, Zalud etc.
Noterbart är att ofta läspar dom inte när det "ska" läspas...

I Vega Baja är det ocksà väldigt vanligt att folk INTE läspar. (Hasienda, nesesidad etc etc)

Hola Nalle!

Ja, jag har just hört att vissa läspar på annat sätt än "normalt".
Och - du har rätt att i Vega Baja och Torrevieja läspar inte "infödingarna".
Iofs blir man förvånad här i Torre om någon är född här som man träffar på.
Vi frågade en gång min favo-camarero på vår favo-cafetería var han är i ifrån.
Han tittade förnärmat på oss och sa: Torrevieja claro!
Men som jag sa så umgås jag bara med så´na som läspar så jag trodde alla
gjorde det. Men dom flesta är "inflyttingar" från norr som jag känner.

På TVE1:s nyheter läspas det friskt. Nu tänker jag mer på det eftersom
det kom upp i denna eminenta tråd av "maxvolym".;;;)

Saludos P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jorå, det är sant eftersom det visst bor 53-55% utlänningar i sta´n och
undrar hur många spanjorer från andra delar av landet som bor här
helt eller delvis. Massor..I mitt hus tror jag det bara bor madridfolk och baskier och en och annan från Valladolid samt 2 skandinaver.
En är då P..

Och Nalle..när jag läste min konstiga ordvändning så förstår jag att du skrattar..Måste läsa
den flera ggr innan jag kom på så tokigt jag skrev..Hade ju kunnat ändra den men eftersom du
"citerade" mig så skulle det bli ännu konstigare haha..Kan ju inte gärna ta bort ditt glada inlägg.
När man "tvingas" tala spanska varje dag så blir ordföljden i svenskan omkastad har jag märkt.

Saludos P ;;;;;)

Last edited:
På Solkusten läspas det så in i baljan! Min ”spanskafröken” i Fuengirola, som kommer från norr, Santander tror jag, är väldigt trött på alla dessa andalusier som läspar även när det inte behövs (som Nalle skrev tidigare) – ceceo heter det förresten.

Vanligt är det också att man inte uttalar den sista bokstaven, speciellt om det är ett S. Inte bara ”buen dia”, utan också do’ euro’ (2 €). Eftersom jag fortfarande befinner mig på nybörjarstadiet kan det i vissa fall vara något förvirrande - är det plural eller inte?

Något som är nästan fult, tycker jag, är det att man utelämnar S:et inte bara i slutet av ord utan även mitt i. ”Esto mismo” låter som ”ehto mihmo” där H:et hörs klart och tydligt. ”Esta silla” låter alltså som ”ehhhta zija”. Till min stora förvånan hittade jag detta även när jag googlade på ”ehto mihmo”. För de språkintresserade klistrar jag in en länk här: http://www.andalucia.cc/adarve/Ensayos-9.pdf. På sidan 22 hittade jag just dessa ord!

Hola!

Håller med dig V-Lena. Första ggn jag hörde "överhoppade" s eller snarare h i stället så trodde jag personen hade något talfel. Men nu hör man ju det ofta när man tex ser på
España Directo el Gente när dom intervjuar folk.
Det är väl som hemma, dvs olika dialekter. Vissa är inte "snygga" hemma heller. Jag
nämner inte några...
Omkring Valladolid där jag känner folk ifrån säger dom G som "sch" om det kommer efter en vokal som I. Säkert inte alla vokaler? Men som vårt G i början på ord fast inte i gente (folk) då...men gorra (keps)..
Kan inte detta heller...vet ej "regler" el kanske är det dialektalt.

Ciao P

Apropà läspljud.

I Madrid läspas det mycket när ord slutar pà D. Tex. Madrid. dom utalar det ofta som Madriz.

Red blir Rez
Madrid blir Madriz

etc etc

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen