Långtidshyra av skuldsatt lägenhet?

Nissjanne

Ny medlem
Har en lägenhet i Torre, närmaste grannlägenheten är tom och har så varit sedan 1995. Har nu tagit reda på att det är en rejäl skuld knuten till lägenheten och dess ägare. Jag funderar på möjligheten att hyra lägenheten av grannen för en symbolisk summa. Finns det några risker i samband med ett sådant hyreskontrakt? Ägaren bor utomlands och kommer förmodligen aldrig att återvända, dock är skulden sådan att lägenheten är helt osäljbar för ägaren. Är det juridiskt gångbart att hyra lägenheten i låt oss säga 25 år, utan att ta över några skulder. Finns varken vatten eller el i lägenheten och den står igenmurad.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Vad är det för skulder då? Är det comunidadavgift så betalas ju dom
om man säljer...så säljas kan den väl.
Om det är bankskulder accepterar väl inte banken dom i evighet?

Vet inte om man kan skriva så långa hyreskontrakt...och dessutom ska ju hyresinkomst deklareras.
Lever ägaren annars brukar det ju vara tomt
i åratal utan att nån gör nåt. Så har vi en lgh i huset men han lever inte och
kvarnarna mal långsamt. Skulder till comunidad i snart 10 år.
Ingen släkt. Men advokat är väl satt på det hela tror jag på begäran
av vår administration/comunidad nu först...

Chao P :sol:

Både till comunidad, el och vatten. Dessutom Har den en utmätning på sig 901.500.00 euro! Ägaren är dömd för ett bedrägeri. Ägaren är bosatt utanför EU.

I princip kan du hyra en lght utan problem. Har du som hyresgäst ett hyreskontrakt sà spelar skulderna till ev. bank och comunidad ingen roll. eftersom de stàr pà ägaren. Även om de skulle ta över lght sà màste de respektera hyresgästens kontrakt. Men om det redan finns en rättsprocess kan det vara annorlunda.

El och vatten kan du däremot fà problem med, för att aktivera det befintliga abbonemanget màste du betala sklderna. Alternativet är at skaffa ett nytt abbonemang, men eftersom du inte stàr som ägare kanske du fàr problem med detta. Dessutom lär det bli dyrare.

Skulle klara mig utan vatten i lägenheten, elen kan jag nog på ett relativt enkel vis koppla från min lägenhet som ligger vägg i vägg. Det jag egentligen vill åt är uteplatsen som skiljs från min egen med en enkel mur, och ett extra rum. Lägenheten är en liten tvårummare helt oinredd, inte ens köksinredning.

Skulle ni rekomendera att en advokat upprättar ett hyreskontrakt, och kontrollerar det finns en pågående rättsprocess. Eller är det en onödig utgift?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Skulle klara mig utan vatten i lägenheten, elen kan jag nog på ett relativt enkel vis koppla från min lägenhet som ligger vägg i vägg. Det jag egentligen vill åt är uteplatsen som skiljs från min egen med en enkel mur, och ett extra rum. Lägenheten är en liten tvårummare helt oinredd, inte ens köksinredning.

Skulle ni rekomendera att en advokat upprättar ett hyreskontrakt, och kontrollerar det finns en pågående rättsprocess. Eller är det en onödig utgift?

Ja man ska alltid ha ett regelrätt hyreskontrakt...men beträff ägaren så
kanske ingenting är stensäkert med tanke på bedrägeri och denna enorma
skuld :eek:
Lite svårt läge kanske. Men du kan ju kolla med jurist. Om det är utmätning i Spanien vill väl hyran gå dit...
men nu är ju inte detta Sverige där det inte skulle gå...
Chao P think

Tänker på besittningsrätten som ju tidigare var så stark i Spanien har jag hört. Kan du inte bara slå ner muren till grannens uteterass och ta den i besittning. :giggle:

Sorry kunde inte låta bli, lycka till.

Tänker på besittningsrätten som ju tidigare var så stark i Spanien har jag hört. Kan du inte bara slå ner muren till grannens uteterass och ta den i besittning. :giggle:

Ja, med den hastighet (not) som spanska myndigheter handlägger vissa ärenden så är det nog ingen dum idé thumb.
rocio

Inte utan att tanken slagit mig, men mitt "svenska kynne" säger mig att allt ska vara på papper. Dessutom känns det lite sniket gentemot övriga lägenhetsinnehavare i huset att bara ta utan att betala för sig.
Är det någon som vet hur ett standard kontrakt ser ut eller ska allt gå genom en advokat och eventuellt notarie, även "bara" ett hyreskontrakt?

Det finns ju standardkontrakt. Pappershandel har säkert.
Googla på "Contrato de alquiler España" så får du kanske upp nåt du kan skriva ut...Om man inte kan spanska så är det ju lite knivigt förstås.
Det är ju att det inte ska vara några "fallgropar" i det som det är bra med juristkoll.

Chao P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Läste: "...utedass och ta den i besittning." Kanske dags att fortsätta jobba och inte sitta och läsa forum om Spanien... ;:;;)

Nya trådar

Back
Toppen