Lönenivå Svenska ungdomar i Torrevieja

En av konsekvenseran med EU och Lagen om offentlig upphandling är att de inte får ha geografiskt krav i upphandling. Då är det enkelt för låglöneländer i europa att konkurrera ut svenska företag med de enkla tjänsterna.

Jag hörde med min son som var nere och jobbade i Barcelona 2014-2015 hur det såg ut med lönerna. Han var först på ett callcenterföretag. Lönen var 1200 euro + provision per sälj. Men det var så usla villkor att man inte ens kunde vara säker på att få ut grundlönen. Sen gick han över och jobbade på ett mer seriöst internationellt företag med sälj mot Sverige och norden. Det betraktades som ett finare arbete och lönen var 1500 + provision. Men oavsett företag var provisionen väldigt låg, typ 20 SEK per sälj. Och på callcentren var det som sagt var inte ens säkert att man fick ut provisionen.

Jag tror visst att det du erbjuder kan attrahera ungdomarna, särskilt under sommarperioden. Men det är nog minst lika attraktivt för äldre generationer. Och sådana som mig som ska flytta ner för att plugga på distans.

Hej, du har helt rätt gällande offentlig upphandling. Men den går ganska lätt att justera med andra skall krav och inte sätta 80% på pris som många gör idag. Sätt priset som 20% och andra skall eller bör krav som gör att man kan vinna poäng på dom. Ett exempel är ju exempelvis att du inte får vara dömt för diskriminering i många upphandlingar. Men det kollas aldrig hur det ser ut för de anställda som bolaget har i låglöneländer.

Kul att det verkar som att vi inte bör ha några problem med arbetskraft om vi väljer att gå vidare med detta. Jag får helt enkelt annonsera här på Spanienforum när det blir dags. :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Posta om det blir något, har 2 ungdomar som jag behöver få ut ur huset. Lägg verksamheten i Nerja , så kan de hyra vår lägenhet också :-)

Nya trådar

Back
Toppen