Larm i nybyggd urbanisation 2-a våningen?

Iramiram

Ny medlem
Hejsan! Har tittat runt på forumet kring larm och förstått att det finns olika tankar kring saken...förstås ;-)

Vår nya lägenhet vid La Mata- stranden är väl tillgänglig om en månad eller två för oss ( 26 lägenheter).

Vi har en liten balkong mot en väg ( väl synlig) på andra våningen samt en takterass på tredje våningen. Ingången till lägenheten är inifrån området som skall vara innanför ett lägre staket.

Vi fick för några dagar sedan en frågan av byggherren om de skulle installera larm för oss ( Securitas direkt) . Kostnad 30 £/månad. Bindningstid två år. Installationen ska betalas av byggherren.

Vi tänker till en början att hyra ut ganska mkt. Är det krångligt att ha bostaden larmad då?
Är det nödvändigt egentligen med larm?

Vilka är de potentiella tjuvarna? De som har det urfattigt eller de som är ute efter teknikprylar att sälja ( vana).

Jag har säkert formulerat mig fel någonstans i min snabba frågeställning. Ber om ursäkt för det i så fall....men någon som har några tankar? Mottages med tacksamhet :):)spainsmile// Mari

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
MIn erfaring er at alarmen går av uten grunn og at i stedet for å komme og sjekke grunnen, så ringer securitas til alle telefonnummer som evt er oppgitt. Det er helt ok å ringe for å sjekke om man kan ha utløst alarmen selv, men om ingen svarer venter de bare og ringer igjen... eller ringer den neste på lista.

Jeg har selv vært kontaktperson for noen med alarm (Securitas direkt) og opplevde at telefonen ringte midt på natte. Jeg tok den ikke første gangen fordi jeg sov. Etter en time ringte de igjen og jeg våknet, fortsatt hadde de ikke rykket ut eller sjekket, men ringt to andre nummer på listen også.

Om man sitter i sverige og alarmen i Spania går, så er det veldig like nytte i å få en telefon om at alarmen har gått.

Stort sett er det nyttig med alarm når man ER i boligen. Tyver er ute etter lett omsettelige ting, pass, kort, telefoner, kontanter og smykker. Disse tingene tar folk med seg hjem etter ferien. De er nok mindre interessert i å bære ut en TV eller en rimelig radio. Samt kan det være nyttig med en panikk-knapp dersom man er redd for å bli angrepet mens man sover f.eks.

Så ja, alarm kan være nyttig om man er i boligen (eller for de som leier), men sjekk om de faktisk rykker ut og ikke bare ringer om alarmen går. Personlig hadde jeg bare droppet alarm tror jeg og heller hatt en liten safe til verdisaker, samt en innboforsikring.

MIn erfaring er at alarmen går av uten grunn og at i stedet for å komme og sjekke grunnen, så ringer securitas til alle telefonnummer som evt er oppgitt. Det er helt ok å ringe for å sjekke om man kan ha utløst alarmen selv, men om ingen svarer venter de bare og ringer igjen... eller ringer den neste på lista.

Jeg har selv vært kontaktperson for noen med alarm (Securitas direkt) og opplevde at telefonen ringte midt på natte. Jeg tok den ikke første gangen fordi jeg sov. Etter en time ringte de igjen og jeg våknet, fortsatt hadde de ikke rykket ut eller sjekket, men ringt to andre nummer på listen også.

Om man sitter i sverige og alarmen i Spania går, så er det veldig like nytte i å få en telefon om at alarmen har gått.

Stort sett er det nyttig med alarm når man ER i boligen. Tyver er ute etter lett omsettelige ting, pass, kort, telefoner, kontanter og smykker. Disse tingene tar folk med seg hjem etter ferien. De er nok mindre interessert i å bære ut en TV eller en rimelig radio. Samt kan det være nyttig med en panikk-knapp dersom man er redd for å bli angrepet mens man sover f.eks.

Så ja, alarm kan være nyttig om man er i boligen (eller for de som leier), men sjekk om de faktisk rykker ut og ikke bare ringer om alarmen går. Personlig hadde jeg bare droppet alarm tror jeg og heller hatt en liten safe til verdisaker, samt en innboforsikring.[/QUOTE

Tack för ditt inlägg Cat! Precis det som vi funderar över. Fast min sambo menar på att larm även borde skrämma tjuvarna när det börjar tjuta och att larmet alltså även har den uppgiften. Det talar ju ändå för att ett larm skulle vara bra, men det är mkt pengar/ månad.

Kanske det räcker med dina tips samt att byta låskolvar innan man köper möbler och monterar in maskiner? // Mari

Hej!
Ja byt låskolvar absolut. Galler är mer avskräckande än larm
är vad jag tror. Det tar tid för larmfirman att komma och det vet
banditerna.

Chao P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vi har funderat på litet kassaskåp att placera i garderoben, typ såna som brukar finnas på hotell. Är det nån som har erfarenhet av inbrott i dessa eller att tjuven typ har slitit loss det och tagit det med sig? Känns ju lite osäkra eftersom de är så små...

Min erfaring og mitt inntrykk er at det stort sett er om og gjøre for innbruddestyver å komme seg fort inn og fort ut med det som er lettest å omsette og bære. De bruker nok mer tid på forberedelser enn selve innbruddet. Stort sett har de full oversikt over om beboerene er inne eller ute av boligen og har hjelpere som følger med og varsler om de er på vei tilbake.

Det skal nok mye til om de tar med seg en safe (selv de små er tunge). Det finnes små alarmer til å feste på dørene og som gir lyd. Slike er fine når man f.eks ligger og sover. Om verdisaker er innelåst i en safe vil jeg tro at man er trygg.

Her jeg bor er det ofte alarmer som går. Særlig når det er strømbrudd, men også ellers. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har våknet av slike alarmer midt på natten. Har aldri sett at noe vaktselskap har dukket opp, så stort sett går alarmene i en halvtime til de slutter av seg selv. Noen ganger er det flere strømbrudd etter hverandre og det kan holde på i timesvis (om man da skal ta hensyn til naboene).

Prisen på alarmen dere har blitt tilbudt er derimot ikke veldig høy. Jeg ville bare sjekket om det er med uttrykning. For det er bortkastet om de bare ringer og aldri sjekker om det faktisk er et innbrudd i boligen.

Ett litet kassaskåp kan man väl lätt bulta fast?

Jag förstår att grannar kan bli galna av att larmet kan gå upp till en halvtimme i sträck, särskilt om larmen många gånger falsklarmar.
Nu har vi inte kollat med larmfirman, men jag antar att om man betalar mer så åker de ut på varje larm....eller?

Jag har sett att sådana små kassaskåp har man installerat under "golvet" i garderoben, så att det inte syns utanpå, en typ av hemlig lucka.

Ett litet kassaskåp kan man väl lätt bulta fast?

Jag förstår att grannar kan bli galna av att larmet kan gå upp till en halvtimme i sträck, särskilt om larmen många gånger falsklarmar.
Nu har vi inte kollat med larmfirman, men jag antar att om man betalar mer så åker de ut på varje larm....eller?

Det beror pà var du bor och vlken larmtjänst du anlitar. Jag vet att Prosegur erbjuder en sàdan tjänst, men om du bor lite avsides och det skulle ta dem mer än 20 minuter att komma dit, gör dem det inte. CRACK har alltid en sàdan tjänst om du bor inom deras omràde.
Normalt sett sà ska ett larm inte gà av bara för du har strömavbrott (de har batterier som ska klara x antal timmar)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Larm är bra, men utan kamera kan det vara mindre effektivt. Har du sensor-kamera, aktiveras den föst ljudlöst och har inte tjuvarna upptäckt kameran så är det lättare att fånga tjuvarna med hjälp av videon via polisen om de har gått in. 9 av 10 fall så vänder tjuven om det upptäcks att det finns kameror. Du kan få direktsändning hem till din mobil och har du någon bekant "husfru mm" så kan även den få samma info, och kan agera utifrån informationen. Det är viktigt att ha någon bekant som bor så nära som möjligt till din bostad, tiden är det avgörande för alla brott.

Nya trådar

Back
Toppen