Las cerdas del rabo

Backis

Ny medlem
Stötte på följande, som är litet svårt att få ihop "como contar las cerdas del rabo de la esfinge en lugar de mirarla en los ojos". Andemeningen är i stil med "sila mygg och svälja kameler". Att se oväsenliga detaljer istället för sakfrågan.

Kan någon mera kunnig förklara uttrycket. Att det handlar om Sfinxens svans förstår jag, men var kommer suggorna in?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
strâna i hârtofsen pâ svansen

Stötte på följande, som är litet svårt att få ihop "como contar las cerdas del rabo de la esfinge en lugar de mirarla en los ojos". Andemeningen är i stil med "sila mygg och svälja kameler". Att se oväsenliga detaljer istället för sakfrågan.

Kan någon mera kunnig förklara uttrycket. Att det handlar om Sfinxens svans förstår jag, men var kommer suggorna in?

Tack, då blir det ju ett sammanhang. Att räkna stråna på sfinxens svans istället för att se den i ögonen.

Alla språk har sina målande uttryck. I svenskan passar Ingen ko på isen snart. Måste vara svårbegripligt när man lär sig språket.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finns mânga bra och träffande, bâde pâ svenska och pâ spanska.
"Ett gott samvete är bästa huvudkudden" har jag inte hittat nàgon motsvarighet till pâ spanska, tror jag. de tycker istället att ojos que no ven, corazón que no siente (det man inte vet, har man inte ont av) :)
Andra bra:
Cuando el río suena, agua lleva
Cria cuervos y te sacarán los ojos
No se puede pedir peras al olmo
Ni come ni deja comer
No se puede hacer la tortilla sin romper los huevos
A caballo regalado no le mires los dientes
La cabra siempre tira al monte

Tack, då blir det ju ett sammanhang. Att räkna stråna på sfinxens svans istället för att se den i ögonen.

Alla språk har sina målande uttryck. I svenskan passar Ingen ko på isen snart. Måste vara svårbegripligt när man lär sig språket.

Det finns mânga bra och träffande, bâde pâ svenska och pâ spanska.
"Ett gott samvete är bästa huvudkudden" har jag inte hittat nàgon motsvarighet till pâ spanska, tror jag. de tycker istället att ojos que no ven, corazón que no siente (det man inte vet, har man inte ont av) :)
Andra bra:
Cuando el río suena, agua lleva
Cria cuervos y te sacarán los ojos
No se puede pedir peras al olmo
Ni come ni deja comer
No se puede hacer la tortilla sin romper los huevos
A caballo regalado no le mires los dientes
La cabra siempre tira al monte

Den finns pà Spanska ocksà

No hay almohada mas blanda que una conciencia tranquila

ytterligare ett par st,

A lo hecho, pecho