Leva i Torrevieja

regine

Ny medlem
:) Hejsan!
Är ny på forumet och funderar om jag kan ha råd att bo där.
Jag är sjukpensionär med värk i muskler och leder, och har funderat på att flytta till Torre. Kruxet är att jag är fattigpensionär har 7400 kronor i månaden som jag skulle vara tvungen att klara mej på där och jag undrar om någon vet om det går att klara sej på det i månaden. Tänkte hyra en billig liten bostad, finns det billigt? Här i Sverige har jag ochså bostadsbidrag.
Vet inte vad som gäller i Spanien för pensionärer, blir så tacksam för om någon kan upplysa mej om det, Tack på förhand till dej som svarar. thumb

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Regine!

och välkommen till forumet spainsmile

Ja du det är ju inte mycket pengar men visst kan det gå.
Maten - om man handlar på marknaden - frukt/grönt,potatis
0.40E/kg är ju billigt. Mercadona är billigaste mataffären
i Spanien tex.
Café con leche på fik från 1E (8.30:-)till skillnad från hemma där en latte
kostar 30 spänn :(
Man KAN hyra en liten studiolgh för 200-250E om man har tur.
Men nåt lyxliv blir det inte men det vet du ju. Man har iaf solen och
värmen gratis. Dock är det rått inomhus på vintern dec-febr ca och
då är det lite dyrt med uppvärmning eftersom det inte finns
centralvärme. AC el gaskamin el elelement. Det sista är nog dyrast.

OK, omöjligt är det inte. Resan kan vara billig om man väljer
tidpunkt med omsorg.

Kram P :sol:

Mid veterligen finns inget som heter bostadsbidrag i Spanien. Och du kan inte ta det svenska bidraget med dig. Alla ska klara sig bäst de kan (eller inte). Som Preciosa sa, du kan med tur hyra en billig lägenhet, men ofta tillkommer el- och vattenavgift. Ca 20€ per m. Jag tycker att jag lever mycket billigare här nere än vad jag gör i Sverige, men exakta siffror kan jag inte ge.
I Torrevieja finns förutom Mercadona (flera affärer) även LIDL och ALDI som är "billiga". Iaf har de ofta väldigt bra erbjudanden. Dessutom finns ett otal "China basarer" och Domti vilka alla är billiga och som har allt utom livsmedel. Dvs rengöringsmedel, shampoo, skor, bestick, glas, tallrikar osv (men det behöver du inte handla om du hyr). Jag handlar mycket i dem, och tar med till Sverige när jag flyger hem. En gáng tog jag med toapapper för i Torre fick jag det till halva priset jämf. med Sverige. :D
Mitt rád: gör en budget och räkna alla utgifter som du har i Sverige för att se hur mycket du gör av med varje mánad. Du ser bättre vad du har att röra dig med. Skatten blir väl ocksá lägre om du flyttar till Spanien? (SINK)
Lycka till!

Nya trådar

Back
Toppen